Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 04-foder
Läst 2772 ggr
running
0

musli eller pelleterat????

Jag till hör nog dom som föredrar att se vad hästen får i sig.

Jag kör därför hällst Musli.

och lusern hackelse ellr strå

har använd fibergi  och ett foder som heter Häste kraft

(inte på nuvarand)

flamman får fri till gång på höensilage i hagen och 1 liter Hippos musli +B vitaminer.

tänker till lägga lusern hackelse då tanken är att hon ska böra föl

sthlmsjenna
0

själv använde jag hippo harmoni- musli förut till min häst. men bytte nyligen till hippo bas cool- pellets då det är mindre energi i det. sedan får han kornkross, betfot, b-vitamin och mineralet i fodret. Och självklart hösilage

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

FlowerPower
0

Har användt både musli & pellets dom hästar jag har haft. Just nu får foderhäst pellets & kornkross.

Eve
0

Millan äter Hippo Bas Cool, Hippo Alfa, betfor och silage

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Linnea
0

mina äter just nu hö i storbal, hösilage fanns det inte mer att få tag på här i trakten. sen äter dom salsa bas, fast jag föredrar den havrefria varianten för jag tycker travarn blir så het av havre. så får dom betfor och morötter. mineralsaltsten har dom i boxen.

Skynda långsamt så går det fortare.

silvery
0

de flesta hästar brukar ju föredra musli =)

Anna-72
0

Mitt lilla sto RATADE müslie…. Kraft pelleterat och korn kross äter hon med aptit.

Förra året använde jag lucern och min valack kissade med rumpanSkrattande

Lucern är väl till för de som inte har tillräkligt potein i maten?

I år har jag gett de här hemma helhavre, betfor, krafts blå mineraler, b-vitamin, biotin, kiselguro och hösilage 3 gånger om dagen.

silvery
0

#6 hihi vilken lustig en =)

vi har en häst i stallet som vägrar sin mat helt om hon inte får musli i.

min kuse äter allt. lägg det i en hink och han käkar :P

så nu får han hösilage, korn, betfor, biotin, magnesium, munkpeppar, hippovit, salt vid träning och morötter =)

Anna-72
0

#7 Min nordis äter ALLT han med hehe. Men lilla travarflickan som jag nyss tagit hem vägrade. Tjejen hon står hos nu och väntar på fölning gick efter henne med spannen och försökte ge henne med handen…. Så jag körde och köpte kraft groov 125 och gisses det var gött.

Jag tror däremot om man låter henne vänja sig med lite i taget så kommer hon älska det… Tror jagSkrattande

Munkpeppar? Vad är det för något och till vilken nytta? Undrar alltså, vet inte hur jag ska formulera fråganFlört Så jag är nyfiken.

silvery
0

munkpeppar är någon naturgrej som stabiliserar hormoner. min valack är väldigt hingstig, och får fjång när han går med ston, och för att han ska kunna gå på sommarbeten utan att sätta på alla får han munkpeppar =)

Anna-72
0

#9 Fjång…. jag höll på att skratta ihjäl mig. Munkpeppar hade min fösta travare behövt…. Han trodde han skulle betäcka ett ponny sto och hon sparkade honom så inihoppsan på "snoppen" så den blev stor som en fotboll. Det var bara huvudet som visade att det var en snopp. Han kastrerades dock när han var 11 år och trodde han var hingst.

tack för svaret.Skrattande

L00ttz
0

Min får havre,betfor mineraler och betfor och hösilage. ska dock försöka hitta nått mer foder han åt korn förut också vet inte fall jag ska ha det eller nått annat?

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

fridak
0

foderhästen får ingen färdigblandning, förutom mineralerna då. han får krossad havre, betfor och mineraler, nu ger jag honom b-vitamin också för fällningen.

en i stallet har någon pellets från krafft, för hennes häst klarar inte av att gå enbart på havren och han blir som många andra hästar stel av korn.

ytterligare en har fibergi för att allt annat stiger åt huvudet på hennes pålla. fibergin är det enda de kan trycka i lite mer av och med mer innebär det ca 1 l morgon och kväll.

Tin-Tin74
0

Vi tillhör de få som odlar eget foder så mina får havre (oftast hel) och kornkross, betfor och de som behöver proteintillskott får vetekli. Mycket gammalmodigt… ;)  Och så vitaminer, mineraler och salt förståss!

Men om jag skulle välja mellan pelleterat och müsli så skulle det deffinitivt bli müsli! Eftersom det är så mycket melass och annat "klet" i det pelleterade som kan ge upphov till foderinpackningar i munnen. Och att åka till hästtandläkaren är ju en kostnad man hellst vill slippa…. Enligt tandläkaren här är Naturell spannmål det bästa för hästens tänder. Eftersom tänderna får "jobba" och slits på ett naturligt sätt och man slipper oftast vassa kanter. Pelleterat är det mest lätttuggade kraftfodret och sliter knappt något på tänderna. Müsli är ju något mitt emellan…

Angel74
0

Jag ger mina hästar betfor,pellets & lite havre i eftersom jag ska byta och bara ge dom pellets sen + att dom får hösilage varje dag.