Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1779 ggr
Sophiiie3
0

Vad kan det vara?!

Gråter Min travare han blivit sjuk eller har varit det under en lång tid nu.
Hans humör har varit upp och ned att han vara har vinglat runt som om att han har varit full och inte sett sin mat man lägger fram, han byter inte päls och jag klippte han senast i december. Han har rasat ner i vikt trotts att jag ger han mer mat en vad hans vikt ska ha (15 kg hösilage) + foder och vitamin tillskott. Han orkar ingenting eftersom hans energi går åt jättefort av stress för ingenting. Jag tog ut veterinären och gjorde ett borelia och erlicha test på honom men det visa negativt! Mask och blodmask och hela rubbet = yters lite

Vad är det som händer?!

Eve
0

Usch, sånt här är hemskt, när man inte vet :/ Min första tanke var Borelia. Jag vet inte vad det kan vara. Kommer inte vet på något annat heller?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

sus-sharon
0

jag tänkte cushings eller förgiftning..

men vad säger veterinären?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Sophiiie3
0

Han sa att det kunde vara järnbrist och massa andra saker….
Men man trycker ändå att det skulle påverka så stort?!Rynkar på näsan

sus-sharon
0

brister eller ev överskott kan ge enorma konsekvenser, eftersom du påverkar hela kroppsbalansen.

idag är det jättevanligt att pytsa i hästarna extra vitaminer och mineraler "på känn" vilket kan vara ordentligt farligt eftersom man inte har koll på värdena och om hästen verkligen behöver det ena eller det andra (=lätt att överskottsdosera = förgiftning).

se till att du får en totalgenomgång på hästens värden innan det går ännu längre.

hoppas han blir bra igen snart.

medarbetare på djurskydd.ifokus

sthlmsjenna
0

Har inte veterinären gjort något åt saken? jag menar, om ni undersökt för flera sjukdomar och det visat negativt, har ni inte fortsatt undersöka eller och bara avslutat undersökningarna?

Om hästen har vart såhär länge och ni inte vet vad felet är och inte veterinären heller vet så skulle jag åka fort till ett djursjukhus som strömsholms djursjukhus. Om hästen är sådär sjuk så tycker jag att det är ett måste.

Här har du en lista på djursjukhus:

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/1576

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Sophiiie3
0

Grejen är att jag har inte överdoserat honom med vitaminer. Han har fått de vitaminerna har behöver. Och hösilage analysen visar att det är superbra i år. Min veterinär har samma hösilage som vårat stall och han säger att alla hästar varit jätte fina och vitaminerna, energin och protein värderna varit kanon.
Jag har gjort en foderstatus på honom. Och förra året var jag uppe på Skara klinik och kollade honom allmänt men det visade ingenting.
Han rasade i mitten av mars…men då trodde jag att det var pälsbytet så jag ökade upp foderstatusen. Men nu senaste veckan har han blivit konstig…
På måndag ska vi göra ett blodprov som kollar alla värden i kroppen på honom.
Det svåra är också att man vet inte hur pass sliten har är från travet eftersom jag är 3 ägaren, man vet inte vad andra har proppat i honom…jag har ju ändast haft i 2 år och innan har veterinären tyckt att han varit jätte fin.
Men bygger han inga muskler så är det nått som inte stämmer…

Sophiiie3
0

Det konstiga är att han kan se helt frisk ut ett långt tag och busa och leka i hagen, men sen helt plötsligt betee seig jätte konstigt

sthlmsjenna
0

Jag tycker fortfarande att om veterinären inte hittar något snart bör ni åka till ett djursjukhus eller klinik. För hästens skull.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Sophiiie3
0

JAG HAR FÅTT SVAR NUUUUUUU!!!!=D=D …eller ja för typ snart en vecka sen …hihih

Min härst har järn och koppar brist, vilket innebär att jag måste ersätta det i maten till honom varje dag i en vecka. Sedan en gång i veckan livet ut på honom.
Detta får han pga stress. Det kommer ca ta 3 månader innan han blir helt återställd i kroppen!=)

Repoort
0

Skönt att få "svart på vitt" på vad det var som felade. Hoppas hästen piggar på sig snart och nu kan ni pusta ut att det bara var en så enkel sak ändå, kunde vara mycket värre

HannaT
0

Härligt att ni hittade felet. Det är ju hemskt att gå och förvänta sig det värsta. Hälsa pållen att han ska krya på sig!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Sophiiie3
0

Det ska jagGlad

Tin-Tin74
0

Jag skulle tippat på järnbrist redan innan jag läste inlägget om svaret. Precis så betedde sig en unghäst här en gång, tyvärr med dödlig utgång Gråter.