Foderhjälp!
Skulle behöva tips på bra foder till svårfödd varmblodstravare som dessutom är mycket kräsen.
Vanlig havre funkar inte, korn blir hon gallig av. Inte glad för pellets, äter endast hippo alfa i pelletsväg.
Kan inte ge stora mängder utav något foder för då tröttnar hon och vägrar äta. Kan som mest ge ca 0,5 liter av varje.
Pållan behöver ta sig i hull.
Luserne funkar sådär, men då endast hack, ej pellets. Kan ge henne ca 3 liter av hack, mer äter hon inte.
Finns inga fel på pållan, varit väldigt sjuk i våras men är nu helt frisk.
Behöver som sagt hull och hjälp att muskla upp igen.
Har tyvärr ingen analys och ingen möjlighet att fixa heller.
Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

ge de fodret du ger låt henne inte få de hon vi utfodra henne som vanligt men ge inte nyt om hon inte äter upp så gjorde ridskolan med en ponny.
Att försöka fodra upp en häst med enbart krafftfoder är ingen idé, det slutar bara med magsår och förstörda tarmar. Öka höet. Se till att du har ett bra grovfoder och ge mängder, för att hö är aldrig skadligt för hästen, det kan du ge hur mycket som helst av.
Sedan kan du, vid behov, komplettera med krafftfoder, naturligtvis.

de skrev jag men såg att jag glämde ge hene mer hö
Håller emd Eve gällande höt.. sen är det jätte svårt att ge foderråd utan analys eller mängd hö:o)
lusern klassas också som grovfoder och det kan amn alltså gem mkt av.. tänk dock på att det är kacliumrikt så kika på fosformängden hon får i sig per dag.
Ett tips gällande lusernet är att ha pellets som du blötlägger och blandar med blöt betfor.. Det fick det att lossna för mitt sto som ibörjan tyckte lusern var jätte äckligt!

Jo fast saken är väl den att hon har fri tillgång på hösilage, 1 kg innan hon går ut, 7 kg under natten vilket är lite mer än hon äter upp. Sedan har hon fri tillgång ute då de har en bale i hagen. Pållan är rätt högrangig så hon kan äta hur mycket hon vill i hagen. Luserne får hon 3 liter och äter oftast inte upp det heller.
Grovfodret är bra, inget skithö. Däremot har jag ingen möjlighet att fixa med en analys.

#1 om jag gör så kan jag ju räkna med en häst som tappar i hull istället!

#6.ja de kan ju vaså men du vet vad som är bäst för hästen men jag gav bara ett tips.
inlägg 3 va o tydligt men jag skulle skriva så här.Jag glömde att lägga till att du ska hälst bara ge hö (frit).
Men jag skriver på nut .
Ge mera hö men utfodra som vanligt då minskar hästen risken föratt tappa hull bara hon har fritilgong till hö så borde de gå bra.

#7 hon har fri tillgång på hö så mer kan jag knappast ge henne.

#8.ja ha då mosta jag misat de ;)
Om hon får fri tillgång på hö och är tunn så är antingen inte höet av tillräckligt god kvalité, eller så arbetar hon mycket hårt, eller så får du ta och kolla tänder samt träckprov.
Hur ser hennes överlinje ut?
3 liter lusernhack vägar inte särskilt mycket.
Soja är ett fodermedel som innehåller mkt protein vilket behövs när hon ska muskla sig.. Men du får ge max 100 gram per 100 kg häst samt var mkt varsam när du börjar och med att höja då det är rätt starkt.. 1 dl av sojan du kan köpa på granngården väger ca 70 gram..
Olja kan du också ge, innehåller mycket energi och kan hjälpa till hästar som inte får i sig den mängden de behöver..
På hur måga utfodringstillfällen få hon sitt lusern?
Får hon någon betfor?
När och med vad avmaskades hon senast, har ni tagit något träckprov?

en tanke: det kan inte vara så att hon inte funkar på silage då?
mitt sto stod på silage hos förra ägaren och det funkade inte alls. hos mig får hon torrhö. när jag fick hem henne var hon avmagrad och totalt utan muskler, så hon stod från början på så mycket hö hon kunde äta, och lite frukt och grönt till natten.
jag fick höra av min uppfödande granne att det dock var viktigt att jag såg över hur mycket hon åt; alltså att ge mycket hö till kvällen och sen se hur mycket av det hon åt upp. den mängd hon inte åt plockades av hennes foderstat. detta eftersom jag då fick höra att det inte heller var bra för dem att "ha lämnat". (vet dock ej varför)
"träningen" bestod av avsuttna promenader i kuperad mark och skog tot. 60 min i veckan de första veckorna (uppdelat på 2-4 tillfällen: 4 tillfällen a 15 min första 2-3 veckorna, och sedan längre och färre tillfällen).
lusernpellets har också funkat bra, om jag ser till att "gröten" är av bra konsistens (inte för vattnig) plus att jag blandar i nån dl (blöt) betfor.
hoppas att det ordnar sig för er.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Marstall Champion ! det är sååå bra! pröva finns på lantmännen för ca 200 kr / 25 kg. om du vill veta mer kan du gå in på marstalls hemsida.
musli
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Du kan även prova att blanda ut 1 dl socker i 2 liter vatten. Häll sen någon dl på maten, det funkar på en av våra starthäster som är jätte kinkig på maten, fast hon får minst nån liter morron o kväll för att äta.

Du skriver att det är bra grovfoder men det vet du ju egentligen inte om du inte har en analys. 
Förra vintern såg vårt hö jättefint ut, grönt och doftade jättebra men hästen tappade ändå - speciellt i överlinjen.
Gjorde en analys och det visade sig att det var alldeles för lite protein i höet och samtidigt åt hästen rätt mycket halm som de har mer eller mindre fri tillgång till ute i hagen.
Halmen innehåller ju ingen protein alls så det blev en väldig obalans/underskott av proteinet.
Jag köpte sojamjöl (eller sojaskrå heter det väl egentligen) på kvarnen här i närheten och det gav väldigt snabbt resultat. Bara att blanda i kraftfodret.
Men som #10 påpekade så får man introducera det lite försiktigt och som sagt inte ge mer än 100 gr per 100 kg häst.

Vore intresant och höra hur de går Wilma får du nå resultat.
Om du har kollat mask och tänder bör väl för hoppningsvis
de ge bra resultat ganska snart.
Har du några fina bilder på din pålle.
Första hästen jag hade såg hämsk ut i början och jag fick dåliga råd av en som haft häst nästan hela sitt liv.
menade att ett vbl bara bör äta 6 kg hö om dagen
gick väl 1 månad eller2 innan jag insåg va fel hon hade han ökades sakta men säkert till9 kg om dagen fick fint hull och
Jag körde de senaste åren för honom på fritt vilket inne bör att han åt minst 14 kg hö om dagen.
Bra grovfoder är viktigt.
prova gärnna att ge Lusen hacket mer en en gång om dagen

vetakli är bra för hästar som har svårt att hålla hullet. ska blötläggas lite tror jag. salsa är väldigt bra eller red mills vilket man nästan vill äta själv, det ser så gott ut. (finns ju olika sorter)
Skynda långsamt så går det fortare.
Min syster har en häst som va ett riktigt benrangel när hon kom. Matvägrade länge. Ibland kunde hon smaka lite och ibland rörde hon inte ens maten. Hon tyckte inte heller om varken pellets eller luserne.
Vi hade ute både tandläkare och veterinär. Hon hade varken tandproblem, mask (efter testat träckprov) eller något annat. Säger dock inte att detta inte är felet i denna hästens fall så det är verkligen något jag (som det många andra i den här tråden) också tycker att du ska kolla upp.
Sedan började hon få ett pellets som heter krafft grov 125 (mycket proteinrikt) som hon efter ett tag började äta av. Plus att hon fick fri till gång till hösilage. Hon fick även en del luserne och också olja till pelletsen. (Detta är dock uträknat efter våran grovfoder analys och tillsammans med veterinär så det är förstås olika för olika grovfoder och häst)
Hon började äta men slutade sedan igen. Detta kom vi underfund med senare då hon åt bättre när hon hade fått arbete (rida,tömkörd osv. Dock inte alls hårt då hon va så undernärd och omusklad. Men det räckte med en promenad i skogen så va hon nöjd.). det tar ju ett bra tag för hästen att lägga på sig ordentligt hull om den är smal. Och min systers häst. Har nu (1 år senare) Fortfarande lite att lägga på men veterinären va imponerad över hur mycket hon gått upp.
Så Krafft grov 125 eller kraft grov 90, rekommenderar jag starkt. Men det är såklart kanske inte det bästa om hon absolut inte äter pellets. Men ett starkt tips!
Har du inte provat det så prova!
Och lycka till, hoppas att du hittar ett bra foder som passar just din häst!

Krafft Grov 125 funkar perfekt för mig! :)
Om din häst behöver lägga på sig lite mer hull kan du ge den 1dl vanlig matolja varje dag, då får den i sig extra fett :) Min häst fick superbra hull av detta.
Mitt hbl-sto har jag haft samma problem med tidigare. Hon brukade vara i bra hull vid insläppet i sept. Hållt sig fin ända till senvintren då hon har fullständigt rasat i vikt. trots att hon har fått hur mycket grovfoder hon velat ha, fri tillgång både inne och ute. Samt kraftfoder som om hon ridits hårt (har inte ridit alls då). Vet har inte hittat något fel på henne. I år blev hon riktigt dålig så t.o.m slakt diskuterades! Tills vi kom på felet…
Hon är allergisk mot hösilaget! Vi har i början av stallperioden gett riktigt hö och när det har tagit slut har vi "fått" hösilage av grannbonden. Och direkt har hon tappat hullet. När vi kom på felet i april i år åkte jag nästa 10 mil och köpte hö i småbalar, till ett överpris (2,30/kg). Direkt började hon sakta men säkert gå upp i vikt igen!
Det är på hösten- vintern de sätter sin sommarpäls och behöver extra. När de väl börjat fälla är det för sent om de tappat - då är den nya pälsen (som kräver extra foder) redan klar.
Ett tipps som funkade kanon för oss som då har två st som är superkräsen på maten. Dom fick sockervatten först i hink sen så på maten nu får dom bara ca; 1dl socker direkt i maten och det funkar kanon, äter vad som hellst nu och hur mycket som hellst. Du kan blanda ut 1 dl socker på två liter vatten till att börja med :)