Form!
Jag har en varmblods valack på 10 år som har vart ridhäst i 3 år. Han kan gå i form i skritt och trav men han har väldigt svårt att komma ner på tygeln. Det tar väldigt lång tid in på ridlektionen för honom att komma igång. Jag har försökt med mycket övergångar för att få honom att slappna av men det funkar inte. Har även testat utan stigbyglar för att komma ner mer i sadeln. Inget av detta funkar. Och att rida barbacka för att få mer kontakt är ingen idé att testa! Det vågar jag inte göra, än. Jag rider på ett vanligt tvådelat tränsbett med bettplattor och ett vanligt aachen träns. Behöver verkligen hjälp! Tack på förhand!
/Matilda
Fortsätt med övergångar, mycket halter, ryggningar.
Jag fick tipset av en stallkompis igår att rygga och sedan komma direkt in i trav. Eller skritta några steg, trava några, galopp några och så. Då kommer hästen få bakdelen med sig.
Hon tränar så med sin häst, och den går i jättefin form och jobbar på bra med ryggen och rumpan, och hon använder ändå bara repgrimma.

Ge det tid! En travre kräver sin tid i ridningen för att börja arbeta rätt. Gör som #1 sa, ryggningar, övergångar och halter. Ett tips att att träna på LD-prgram. De innehåller bara skritt och trav och är ett superbra träningsprogram för framför allt travare. Lycka till! :)
Om du inte kommer igång eller har svårt att lyckas efter alla tips så är det bästa att ta hjälp utav en tränare.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Tack för alla svar! :) Ska testa det några gånger så kan jag berätta om hur det gick sen.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar "Han kan gå i form i skritt och trav men har väldigt svårt att komma ner på tygel". För mig är i form och på tygel samma sak. Ett annat ord kan vara "arbetsställning"
De föregående inläggen är däremot jättebra träningstips. Olika voltövningar och bommar på marken kan hjälpa.
Nu när jag läste ditt inlägg igen så inser jag att jag måste ha läst lite för snabbt. Håller helt med #5 att form och att gå på tygeln har med samma sak att göra.
Tänkte eftersom du skrev att hästen går i "form" och sedan kollade jag på bilder där hästen böjer på huvudet, det är ju många som tror att form och att bölja på huvudet är samma sak. men det är det inte, fast vet som sagt inte vad du menade.
Jag igen påminna som jag gjort i andra inlägg om att jag fick en sådann fråga i min blogg för ett tag sen. Frågan löd: hur får man hästen att gå i form/gå på tygeln.
Eftersom att det är en så lång text så skickar jag bara länken. Detta skulle bli världens längsta inlägg annars:
http://stockholmsjenna.blogg.se/2009/april/fraga-stockholmsjenna.html
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#6 Bra förklaring du hade där! 

tror det kan hjälpa till lite för er om du släpper ut nosen lite på honom också, på bilden ser han ut att "överböja" lite och då blir det svårare att få skjut bakifrån.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag rider ju westernridning och där är ju målet att hästen ska kunna på lösa tyglar jobba i form (alltså med aktiverade bakben som ju är otroligt viktigt i westernridning då hästen måste kunna göra snabba vändningar på bakbenen). Men att hästen jobbar i form på egen hand är för hästen väldigt nyttigt även i annan ridning. Jag brukar vilja att formen kommer ur min ridning.
Släpp ut tyglarna lite, du har på bilden väldigt korta tyglar vilket försvårar för hästen att få igång bakbensaktiviteten. Ha sedan inte bråttom, det kommer efterhand. Jobba med din sits, gör tempoväxlingar, halter, ryggningar. Jobba inte för mycket med sitsen bara, om man börjar tänka på det för mkt så blir det lätt att man spänner sig.
Sedan kan du ta lite låga och breda händer och röra bettet lite i hästens mun i sidled. Men här gäller det att du har långa tyglar och mjuka händer, du ska absolut inte dra ner hästens huvud utan det är viktigt att hästen får börja huvudet på det sätt hästen själv behöver/vill. Men reaktionen man brukar få är att hästen först inte gör så mkt men snart börjar den sakta att ta ner/in huvudet.
Men om hästen inte är van att jobba i form kommer den nog bara att stanna i denna nybörjarform ett kort tag eftersom det krävs muskler att bära sig i form och i början har hästen inte dessa muskler. Dom byggs upp sakta men säkert och den kommer att bära sig längre och längre stunder vartefter musklerna blir starkare.
Välj en sträcka på ridturen där du bestämmer dig för att jobba hästen. Be om formen och såfort formen kommer så låter du den slappna av några steg, be om formen igen och när hästen jobbar rätt släpper du efter. Efter ett tag kan du lägga in fler sträckor där du bestämmer dig att jobba hästen. Men tänk hela tiden eftergift när hästen jobbar rätt, så hästen inte tvingas in i formen för det kommer inte att bli en form där bakbenen är aktiverade för det orkar hästen inte i början om musklerna inte finns och då kommer den bara gå och kröka nacken utan att bära upp sig rätt.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Vilken bra förklaring du gett där!!! Åh! Om man ändå kunde sitta upp och testa själv… (har en skada i ryggen och får för tillfälligt inte rida
, väntar på ev operation) Jag rider mest klassist, men brukar ändå då och då ta hjälp av western. Jag anser nämligen att de olika disiplinerna kan många gånger ta hjälp av varandra. "Plocka russinen ur kakan" som min westernridande syrra skulle sagt.Tex red jag med vääääldigt korta tyglar tidigare, men har lärt mig att våga slappna av och släppa efter, rider gärna ut på side pull när jag konditionstränar.
Som en kompleterande sammanfattning av ditt inlägg kan man ju säga att hästen måste orka bära sig själv först innan man börjar plocka ihop den.

Tack för alla svar :) Det funkar ganska bra med ryggningarna, han har börjat söka sig ner mer och mer nu.
(det är inte jag som rider på bilden jag laddade upp, jag brukar inte ha så korta tyglar, det är min kompis som red honom då.)

#12 Jag tycker nog att han går lite för mycket bakom lodplanet (öga-näsborre i lodlinje). Rid mer framåt. Försök även få mer bakbensaktivitet genom bl a tempoväxlingar.
Du kan även klättra, hoppa studsserier för att stärka bakdelen.

#13, okej :) Fast han kan inte hoppa riktigt ordentligt så studsen får vänta lite ;)