Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 519 ggr
Tin-Tin74
1

Varför alltid reflexvästen är på...

För två somrar sedan var jag och min syster ute och red ihop. Hon hade som vanligt sitt "Hjärta" hos mig över sommaren. Solen lyste och det var så där härligt då man bara njuter av att rida ut. Vi hör att det kommer en motorcyckel bakom oss. Syrran rider in lite i skogen då hennes häst är en aningen trafikrädd, men jag stannar kvar på vägkanten eftersom min häst inte bryr sig det minsta. Till min fasa hör jag att mc:n inte saktar ner ett dugg. Jag vänder mig om och får se att han inte ens håller ut mot mitten utan är påväg rakt mot mig och min häst! Nu var goda råd dyra. Jag manar snabbt ner Sessan i diket, och DÅ väjjer mc:n ut. Shit! Vad nära det var! Längre fram stannar mc:n och de som sitter på kliver av.

Det visar sig att det är en av mina "häst-kompisar" och hennes man. (?) Jag frågar riktigt giftigt vad de höll på med. Vet ni vad? De hade inte sett oss först!? Eh? Hallå? Det var ju mitt på dagen och solen lyste? Ja just det! Solen!

Incidenten hände nämligen i en svag uppförsbacke och solen stod rakt framför oss. Min kompis och hennes man hade blivit solbländade och såg bara en 10 - 15 m framför sig. Det som gjorde att de såg oss var att min syster stod in åt skogen med sin vita (skimmel) häst, de såg något vitt som rörde sig, och att jag hade varit lat (?) och inte tagit bort min hjälmreflex så det var det de såg hos mig. Hade jag inte haft reflexen kvar runt hjälmen är det inte omöjligt utan att de hade kört på mig och min häst !

Efter detta är det ingen här som rider ut utan reflexvästen. Inte ens en strålande sommardag.

(och går man ett steg längre och tänker på OM något händer och man faller av och blir skadad, så syns man ju bättre och lättare att bli hittad…)