Galopp/video
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi håller ju på och övar galoppen, tyvärr orkar hon inte så länge och på typiskt "märr manér" slår hon mot skänkelt.
Så nu behöver jag tips!
Ser själv att jag gör fel när jag låter henne sakta av efter sparkarna, och borde inte klappa henne vid det tillfället, men vill inte heller göra galoppen till en "grej" som blir för jobbig och obehaglig.
Vad ska jag göra när hon börjar kicka med bakbenen, driva på igen direkt? Tyvärr tappar hon galoppen men det är väl det som är tanken från hennes sida, ett sätt att komma undan det jobbiga.
Eller är det dumt att kräva för mkt av henne när hon tycker att det blir för jobbigt?
Dock tycker jag att galoppen ser rätt ok ut för att vara i så otränad form, alltid nåt
absolut ska du driva på mer. oavsett om hon är otränad eller inte så ger man fel signaler om du låter henne sakta av, och hästar fångar lätt upp sådanna "ovanor" och det är lättare sagt än gjort sen när man ska öva bort det.
Att hon saktar av vinner ni som ekipage inget på. Hon drar ju sig endast ifrån arbetet.
Jag red ett sto förut som gjorde precis likadant och vart då tillsagd utav instruktör att bara driva på mer och mer, att JAG ska bestämma när det är slut. Då får hästen beröm. Annars är det hon som är ledaren över dig.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Håller med sthlmsjenna. Jag har kämpat men min häst nu ett tag med galoppen och nu börjar allt lossna för honom. När du känner att hon vill sakta av så i den stunden driver du bestämt på ist. Och precis som du skrev här över så är det du som ska bestämma när hon ska sakta av till trav!
Så mitt tips är att driva på mer bara! Var noga med att berömmet efteråt när hon har gjort det bra, de gör att hon känner en positiv inställning till att göra likadant nästa gång.
Lycka till! :D

håller med de över =)
har facktiskt lite problem själv med detta när jag rider i ridhuset, så bara skänkla på =D

Jag skulle nog dels gjort som de andra sagt, men sen skulle jag ha kortare galoppstunder än vad du har där. Typ fatta galopp, galoppera max ett halvt varv, berömma i överflöd, trava ett halvt varv, fatta galopp, och så fortsätta så. Kanske rent av bara galoppera ett par språng, huvudsaken är att DU saktar av, och ger din fina häst massor av beröm när hon gör rätt! :)
ett till tips. låt inte hästen springa in i galoppen. träna heldre upp ordentliga galopp fattningar. du kmr ångra dig sen om du låter henne springa in i den
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Håller med föregående talare. Driv på framåt! Jag skulle däremot inte sitta och nöta så mycket på volten utan rida på mer längs fyrkantspåret. Att gå på en volt kräver både styrka och balans från hästen. Och det kan vara det som hon vill tala om för dig genom att slå bakut så.
gör så här ist: rid henne stadigt på volteni trav, när du kommer från voltens öppna del (dvs den del av volten som är mot ridbanans mitt) fattar du galopp och rider fyrkantens kortsida och fortsätter längs långsidan. Sakta av vid nästa kortsida, gå in på volten i trav när hon känns stadig fattar du galopp när du kommer ut från voltens öppna del och rider på i galopp längs långsidan, saktar av vid kort sidan osv. När hon känns balanserad kan du fortsätta att rida även kortsidorna på fyrkanspåret så du galopperar ett (eller flera) varv. Nu som först kan du börja att rida STORA volter i galopp

Tack för alla tips!
Hon har svårare att hålla galoppen på rakt spår än sålänge, därför galopperar jag på volt. Ska öva på att ha mer kontroll, dvs JAG bestämmer när vi startar och avslutar galoppen, kortare galoppsträckor och mer på rakspår.
Hon har fått lättare att fatta galopp på uteritterna, innan har det varit totalt omöjligt, har försökt i backar, långa raksträckor mm men hon travar bara iväg i 180. På banan går det dock mkt bättre.
Hade nästan glömt bort vad bra det är att filma när man rider, jag ser själv massor av "fel" jag gör som jag inte tänker på annars
Kan ni inte lägga in lite egna filmer på galopperande travare för inspiration?=)
#7 Ja film är verkligen en bra tränare. Glöm bara inte bort att se dina fördelar också.!