Loggbok 22/5
Vad har ni gjort med era hästar idag?
Idag var det planerat att jag inte skulle åka till stallet. Men som det kan gå…
Fick ett medelande utav min medryttare vid 15.30 där det stod såhär: "Hej, Har precis "ridit" hero. Redan när jag tog in honom från hagen var han knäpp. Red sen ut längst slingan för att värma upp. Han var ovanligt igg och frustig. Skrittade och travade ute, sen när jag kom in på volten o skulle galoppera blev han helt tokig. Bockade, skenade, slog upp huvudet osv. Hoppade av och longerade lite i trav i 5 min. Sen satt jag upp och hann inte mer än ta tyglarna innan han slog upp huvudet och började hoppa runt…" och lite mer text.
Jag som INTE tolererar sånt här beteende från någon häst överhuvudtaget, speciellt inte min egna häst, åkte direkt till stallet så fort jag kunde. Fixade Hero och gick ut för att rida.
Skritten och traven kändes väldigt lugn och fin, när jag sen skulle galoppera så förväntade jag mig en rodeotur!
Han slog upp huvudet en gång, jag drev till och höll emot så han ej rusade iväg. och sedan var det inge mer bråk. Han gick otroligt lugnt och samlat i både höger & vänster galopp. Fick tillomed till den bästa högergaloppen någonsin! Snacka om att man kunde pusta ut! Trodde min häst hade börjat bli knäpp eftersom han aldrig beter sig sådär annars.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

hmm.. kan det inte vara så att din medryttare gör fel då med hero om han börjar göra sådär, spec om han gör det med henne men så fort du sitter upp så kollar han bara om du också "låter honom göra som han vill?"… om du fattar vad jag menar? 
hade det förut så med en häst jag red, hon var jätte snäll med mig och när jag kollade på men så fort jag inte var där så stegrade hon och bockade som tokig, först trodde jag att de "hittade på" innan jag fick se en film som de spelat in när det red, kunde knappt tro att det var samma häst 
#2 det tror jag inte. Hon har ridit honom i ett år nu. Hon brukar rida lektioner för mig och jag är ofta med henne och kollar när hon rider. Hon rider honom så bra att jag låter henne träna honom åt mig ibland inför tävlingar när jag själv har mycket att göra. Så kan hända att jag inte ridit Hero en enda gång på nån vecka, utan hon sköter allt, sen rider jag igenom honom dagen innan tävling, sen på tävlingen då :)
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se