Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 953 ggr
Diana-Ida
0

slänger med huvudet, varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, fick hem min ridtravare för en månad sedan och jag tycker hon slänger ovanligt mycket med huvudet. Jag har funderat på om det kan vara sadeln jag har som klämmer henne och ska därför åka till en sadelprovare i veckan. Men undrar om de finns någon annan anledning till varför hon slänger med huvudet? Vad kan man göra åt de? Hon gör de inte hela tiden men när hon väl börjar så kan hon hålla på ett bra tag.

Linnea
0

jag antar att det bara är när du rider? troligtvis är det något hon inte trivs med. kan ju vara sadeln som du säger, kan även vara bettet (eller både och) eller att hon är ovan vid tyngd på ryggen. Är hon riden länge?

Skynda långsamt så går det fortare.

Diana-Ida
0

Nej hon gör så även med andra på ryggen. Men hon har bara blivit riden i en månad nu och innan de hade hon stått sen i sommras. Ja jag vet inte vad de kan vara eller vad man ska göra åt de. Innan de har hon väl blivit riden i 5 år kanske hon som ägde henne visste inte riktigt.

Linnea
0

så hon har i princip gjort så i fem år? konstigt att ingen försökt hitta anledningen. hon kan ju ha ont i ryggen och/eller dåliga ryggmuskler. du skulle kanske isf bygga upp musklerna från marken med tex tömkörning/longering (i form) innan du rider igen och ser om det hjälper.

Diana-Ida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag vet inte om hon gjort så med huvudet innan… Hon var helt omusklad när hon kom till mig inga muskler någonstans. Man ser redan skillnad fast vi bara skrittat i skogen i en månad. Även börjat att trava smått vilket hon tycker är superskoj! :) Hon har inte alls mycket ryggmuskler men börjar få mer och mer.

En bild på hur hon såg ut när hon precis kommit. Inte alls musklad, och väldigt tanig. Men nu har hon både mer muskler och hull. :)

Linnea
0

men då skulle jag nog säga att du får kolla sadeln först och sen bygga upp ryggmusklerna, det kan du ju göra uppsuttet också, helst i skritt och gärna i form om det går. om hon visar motstånd mot bettet kanske du bör prova något annat. men du får vara beredd på att om hon musklar sig ordentligt kanske sadeln inte passar så bra längre sen..

Tin-Tin74
0

Sadel eller bettet skulle jag tro som så många andra… Ganska vanligt att problemen är där.

lennartsdotter
0

Kan ju även bero på annan utrustning eller att hon tycker du är för hård i handen. Du får prova dej fram och se.

silvery
0

hade en foderhäst som gjorde så , visade si gsen att han hade ryggmuskelinflammation, och en av hästarna jaghar nu gjorde så till kiropraktorn kom, hon hade en låsning i sitt bäcken

så jag satsar också på rygg

sus-sharon
0

jag skulle kolla bett och mun också.
min var också "slängig" i början, vilket visade sig vara att hon hade en vargtand kvar. när vargtanden var ute försvann problemet.

om hästen är väldigt dåligt musklad skulle jag nog akta mig för för mycket ansträngning på ryggen och istället träna mycket från marken.

min hade jag i lina på sidan om mig, promenerade, sprang och gjorde övningar (förberedande för ridningen) på marken i ca en månad innan jag överhuvudtaget sadlade henne och satte upp.

med obefintliga ryggmuskler ligger sadeln troligtvis inte särskilt bra och det blir en stor påfrestning på hästen dels för den skull att sadeln blir "fel" och dels för att man lägger sin egen vikt på hästens skelett snarare än muskulatur.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Diana-Ida
0

Tack för alla tips! :)

Jag var och skulle prova ut en sadel där även en eputerapepht fanns på plats. Det visade sig att hon hade spänningar i ryggen och detta bland annat på grund av sadeln. Hon masserade, knäckte och nu ser hon mycket gladare ut. Ska arbeta henne från marken nu i tre veckor och sedan ska jag tillbaka för att prova ut en sadel ordentligt då de inte ville göra detta när hon var ömm i ryggen. :)

lennartsdotter
0

Vad bra att du har hittat problemet!

Lycka till i fortsättningen!

CarolineWerme
0

hade samma problem men en hästmassör hittade va det var o nu är de borta:)

Diana-Ida
0

Ja nu gäller de erkligen att bygga ryggmusklerna! första träningen var att ha henne på inspänningstyglar vilket hon inte alls gillade i början.. Men nu går de bättre och bättre :)

L00ttz
0

Va heter hon =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Diana-Ida
0

Diana :)