Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 844 ggr
AnneSofie
0

Äntligen galopp!! =D

Har (säkert som många andra här) haft lite svårigheter med galoppen med min kuse, men igår red vi på ridbanan med "publik" och vad gör hästen om inte fattar galopp HELT på eget bevåg!!Tungan ute

Blev minst sagt shockad, brukar vanligtvis inte tillåta övergång av gångart på hästens initiativ, men hade inte hjärta att göra något annat än berömma. Sedan galoppade hon fint i båda varven (på min begäran)

Så himla gulligt, hon måste ha tyckt att det var roligt alla ggr vi har tragglat med galopp fattningarna, trots dålig balans, jobbigt mm.

Känns dom det börjar lossna nu, så alla ni som håller på och tränar och tränar, helt plötsligt händer det!!Skrattande

sthlmsjenna
0

Härligt!! :)

Jag minns när jag köpte Hero kunde han knappt höger galopp. Så jag tränade, och tränade, och han tyckte det var bekvämast att först fatta fel galopp, och sedan bryta av eller göra galoppombyte, men inte fick det vara så tyckte jag. Så jag tränade att det skulle bli rätt hela tiden, och har alltid fått "fuska" på dressyr tävlingar och göra fattningen i hörnet för att hjälpa honom. Men så en dag när jag hade programridning, så tänkte jga att jag skulle testa att göra fattningen på rätt ställe nu eftersom jag tränat så mycket, och så testade jag, och han fattade direkt rätt galopp och gick samlat. Snacka om att jag vart paff och avslutade programmet med värsta leendet på läpparna Skrattande

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

silvery
0

mm tycker inte heller om att min väljer själv att det är dags att galoppera, samtidigt gillar jag ju att han väljer galopp framför snabbare travartrav… :P

Tin-Tin74
0

Nej att de själva väljer gångar tillhör ju inte favoriterna precis…

Men när hästen äntligen gör det så blir man ju så glad! 

Jag tycker det var jätte bra att du berömde din häst första gången, nu vet hon att hon FÅR galoppera. Nästa gång hon tar galopp själv, låt henne galoppera några steg och sedan bryter du av. Utan att varken "fya" eller berömma.

Att hon själv vill galoppera är ett gott tecken på att hon är mogen att börja träna galoppfattning nu. Och när du gör fattningen och hon tar galoppen glöm för allt inte att berömma! Gärna överdrivet! Som om ni vunnit värsta Grand Prix´n

Än en gång:

Jätte kul att det är på väg att lossna för er. Ett stort Grattis!