Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett02-godmorgon-godkväll-godnatt
Läst 1131 ggr
Tin-Tin74
0

God morgon 7/5-09

God morgon kära ridtravar vänner!

Igår satt jag och räknade på hur mycket kraftfoder jag måste ge mitt halvblod sto nu under sommaren. Hon är väldigt svår att hålla i hull och måste ha mer än vad betet ger. Tog hjälp av lanbruksunivesitetets foderstats program och kom fram till att ca 2 kg havrekross och 1/2 kg betfor är vad hon behöver. När jag ändå är igång och räknar kan jag lika gärna fortsätta med de andra 5 hästarna också. Men jag tvivlar på att de kommer behöva mer än mineraler och salt. Blä! Det är ju så tråkigt! 

Jag ska även klättra vid hand med shettisen och longera vår korsnings hingst. Emelie kommer att klättra med Lina och ev med min ridtravar tjej Prinses. De andra hästarna får en vilodag.

Ha en bra dag mina vänner! Skrattande

Eve
0

God morgon!

Idag är det jobb.. suck. Jag jobbar 7-15 idag, sen blire av till stallet och kanske försöka rida lite mer dressyr. Jag började med det igår och det gick rent åt skogen.. Hon var jättespänd och galopperade bara på stället hela tiden..

Sen blire väl en promenix med vovven i skogen som vanligt.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Siggebus
0

Good Morning! Glad

Oj då, trist att behöva sitta och räkna foderstat även vid betet - men ni har kanske dåligt bete?

Själv har jag en kallblodstravare som kräver lite mer mat än vad folk i allmänhet tror - i alla fall på vintern. Tappar lätt i muskler/hull om höet innehåller för lite protein så de flesta vintrar har jag fått ge extra protein i form av sojaskrå. Kraftfoder däremot har jag bara gett pyttelite.

Men nu sedan gräset börjat sticka upp i vinterhagen så har jag insett att nu jäklar får jag minska på höet och havren för magen, eller ja hela kroppen börjar bli betänkligt rund Glad

Vår pålle klarar sig (mer än väl) helt utan hö och kraftfoder hela sommaren. Det är bara ifall det blir extrem torka så det inte blir någon återväxt på betet som vi i så fall ger hö.

De går ute dygnet runt från mitten på juni till sept-okt, beroende på väder och bete.

Idag ska jag inte till pållen förrän i kväll (har honom inhyst) och då ska dottern rida en lång runda i skogen och kanske jag promenerar med - får se. Snart får han lite semester för nästa helg åker dottern till Spanien på en vecka.

FlowerPower
0

God morgon…I dag händer det inte så mycket. Skall försöka se om det finns tid hos frisören, då det är dax att byta frilla.

Igår flyttade jag å pållen till ett nyt stället. Så nu går hon ute på sommarbete. Så jag skall dit i eftermiddag å pyssla lite med henne.

Kickilu
0

Får väl säga God middag för morgonen är väl över nuObestämd Jobbar till 16. Sedan bär det av till stallet där jag ska ut och rida med en tjej som provrider en av mina hästar för att ev bli medryttare.

Repoort
0

Godddag!
Har jobbat klart för dagen. Jobbar tyvär bara 50% men alla förmiddagar - så jag slutar 11.5 alla dagar utom fredagar då jag jobbar till 13. Svängade in och handlade på vägen hem. Var tomt i fruktskålen hemma och slut på mjölk, fil och sylt.

Ska strax hämta dottern på skolan och vad resten av dagen kommer att innehålla har jag ingen aning om förutom stallet vid 22 tiden

Tin-Tin74
0

#2. Nej egentligen har vi väldigt bra bete och de andra 5 hästarna klarar sig gott och väl med enbart mineraler. Det är just enbart detta halvblod som är extremt svår att hålla i hull. Hon har gått igenom vet.undersökningar och det har konstaterats att hon är hur frisk som hellst, förutom att hon har fel på sin ämnesomsättning. Det enda att göra är att ge henne foder som om hon tränas och tävlas aktivt. (Tur att man odlar eget hö och spannål).