Longering
Har försökt att longera Lady ett par gånger, men det går inte så bra då hon inte förtår. Hur skall jag gå tillväga?
vad är det hon inte förstår? har du testat att sätta 2 linor på henne? samma princip som om du skulle tömmköra henne fast du tömmlongerar henne,så har jag fått börja med mina för att dom ska förstå sin uppgift..

Kanske behöver du en medhjälpare som leder henne runt i en cirkel medan du står i mitten.
Själv gör jag oftast som JoJos beskriver, 2 linor och en tömkörningsgjord.
det med att ha någon som ska leda hästen runt får hästen bara att fårstå just då… bättre med två linor så du kan styra ut hästen på spåret igen lättare att mana på hästen att gå framåt oxå..
Hej hej…..tack för tipsen, tömkörde henne igår med två linor och det gick mycket bättre 
#4 gör detta ett par gg så ska du se att hon snart hajjat hela poängen med longering.
tänk på att inte longera för mycket/ofta bara, då det sliter väldigt mkt på hästen..
Personligen tycker jag att tömkörning är bättre, då kan man variera rakt och böjt spår
Jag brukar köra utan tömmar/longerlina i paddocken.
Jag leder först runt henne lite, sen visar jag med rörelser vad jag vill att hon ska göra. Då kan man också välja mellan raka & böjda spår… Oxå slipper man kladda med tömmar, hehe

om du står i mitten i volten kan en nån gå med henne runt o leder din häst då kanske den förstå..
om ni inte fått hjälp än så lär gärna min artikel som jag skrivit om longering. den kanske kan hjälpa er.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
#9´s artikel om longering är väldigt väl gjord och lättläst så läs igenom den.
Sen är mitt tips/fråga om du står i rätt position i förhållande till hästen? I den "neutrala positionen" ska du stå i höjd med sadelläget och hästen - longerlinan (från hästen till dig) och longer spöt (från dig till hästen)- hästen ska bilda en liksidig triangel sett uppifrån. Om du vill driva på hästen mer flyttar du dig till den "drivande possitionen" som är mer i höjd med hästens rumpa. När du inte vill driva mer återgår du till neutral possition. Vill du bromsa upp hästen, förflyttar du dig till den "förhållande possitionen" som är i höjd med bogen på hästen.
Uppifrån sett ska Hästen (som är basen) longerlinan och longer spö´t (som är sidorna) bilda en triangel.
Jag är själv väldigt noga med min position och har på det stora hela aldrig haft några större problem att få hästarna att förstå vad jag vill redan första gången. Andra gången är de helt på det klara med vad jag menar.
Hoppas du förstår min kanske invecklade beskrivning på en ganska enkel sak. ^^

går hon in till dig i mitten ? isf om du ta hjälp av nån som går runt med henne o leder henne medans du står i mitten o longera henne . så gjorde jag med jupiter o det funkar faktiskt :)