Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 888 ggr
Sophiiie3
0

Hull vid pälsbyte?

Min häst har tappat allt sen march…så fort våren är påväg så tappar han musklerna direkt och sitt underhudsfett!Han är jätte smal!
Han har ingen mask och jag har gjort en foder analys på honom.

*0,5 kraft Protein

*Betfor

*Kraft soya olja

*B-vitaminer,miniraler+ kalk

* 12 kg hösilage

Hur gör ni?

sus-sharon
0

hmm.. mina egna har jag inga problem med, de har grovfoder + äpplen/morötter, betfor och lusern under uppstallningsperioden.

min bästa väns halvblodssto föll ur litegrann här i mars och jag rekommenderade henne lusern. hästen har svarat upp jättebra på det och fått tillbaka sitt fina hull igen.

jag skulle alltså rekommendera dig att prova med lusern, kanske finns det fler bra tips från nåt annat håll här?

förresten, foderanalys på fodret menar du? eller foderstatsberäkning på hästen?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tin-Tin74
0

När mitt hbl rasar (brukar göra det på sen vintren) så ger jag henne kraft groov 90 och kraft sport. Och så fri tillgång på grovfoder förståss!

Det är vad som funkar på henne.

Repoort
0

Jag har aldrig haft problem med att mina häsar tappar hull på våren. De får fritt med hö/silage och tidigare fibergi och håller sig fina på det.

Kanske ska prova att öka grovfodergivan några kilo, lägga till lucern, korn brukar ge lite "fett"

Sophiiie3
0

#1 Ja först analys på hösilaget och sen en foderstatus på hur mycker jag ska ge.

Det svåra är att man inte kan proppa i hästen för mycket protein för då kan det bli tvärt om att de blir lösa i magen och går ner i vikt av för hög proteinhalt.

Men vad kostar lusern och hur mycket bör jag ge då?

sus-sharon
0

kraffts lusernpellets kostar strax över tvåhundringen.

mina får 300 gram (blötläggs) och det har de hållit sig fina på.
min veterinär sa att man kan ge upp till 3 kg per dygn (vid de mängderna är hacket kanske lämpligare, kostar ungefär lika mkt).
jag tror dock att det är en avvägning du själv får göra, hästar är ju individer och du känner ju din bäst själv. men "smyg" igång med en mindre giva, utvärdera efter ett par-tre veckor och se vad du behöver göra efter det.

hur som helst skulle jag nog hellre rekommendera grovfoder (till vilket lusern hör) eftersom det långt ifrån alla gånger ger effekt med att höja kraftfodergivan (ibland har jag även sett motsatt verkan då hästägare höjt kraftfodret för att "fodra på" istället för grovfodergivan).

medarbetare på djurskydd.ifokus

Sophiiie3
0

Men jag tänkte på det..lusern innehåller vell typ bara 15% av protein?
Min proteinsäck innehåller 30% ren protein…och jag har nu dubblat dosen till 1kg om dagen.

Vad är det för skillnad?

Tin-Tin74
0

# 6 Är det råprotein eller är det smälltbart råprotein?

råprotein är den totala mängd av protein och är i större %-sats än smälltbart råprotein somär den faktiska proteinet som hästen kan tillgodogöra sig. 

Det är en skillnad som man ofta missar när man läser innehållet.

Sophiiie3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krafft protein ..smälltbart.