Sadelproblem!
Hej alla hästägare!
Det är så att jag letar sadel till min häst och vet inte vad jag ska börja leta för märke på sadlar som kan passa honom.
Tidigare har jag haft en Griffin hoppsadel, men min massör tog en titt på den och jag har också märkt att den är för sväng i ryggen.
Han har en normal manke men sedan helt rak rygg och är ganska nätt i sin bredd.
Vad kan jag hitta för sadel som inte är bomlös eller western??
din ser ut att ha en rygg osm liknar min hästs iaf på den bilden. jag skulle tipsa om en sadelutprovare i eskilstuna som åker i hela sverige, hon tar 350 kronor + milersättning. iaf, hon provade ut globus och jacson på min. morris hoppsadel låg också bra. men skulle ändå tipsa om henne, för min häst visade sig vara en sån som har bogbladen på ett sånt sätt att om inte sadeln är sätt glider den fram.
Jag har ju åkt till ett ställe som heter Sandris där man provar ut sadlar… jag provade några men de passade inte i den prisklassen.
Sen vet jag att hon plockar fram svin dyra sadlar fast en de är beg!
Det känns lite roligt att då ha en sadel som kostar mer en min häst…
Jag har testat en globus…herregud de är underbara!

Ja det är så himmla svårt…men ska kolla på en sån då!
Problemet är att när man säger rak rygg till säljare så är sadeln dom tar fram ändå lite svängd..
Han är verkligen spikrak i sin rygg. Det är ändå rätt så vanligt bland travare….men verkar ändå vara jätte svårt att hitta sadlar som passar.
hon i eskilstuna är som sagt super, och hon är inte lika intresserad av vinst på sadel som alla andra, hon säljer ofta inte sadlar, utan provar ut dem och sen får man köpa själv. hon har ju massa visningsex och honkan i princip titta på en rygg, veta vilken sadel som passar och prova storlek. fantastisk..

#2 Hästen är den billigaste "sak" man kan köpa. Det är att låta hästen leva och att använda den som kostar… ;)
Jag håller med #1! Låt en auktoriserad sadelutprovare (hon i Eskilstuna har jag bara hört gott om även om jag inte använt henne själv) komma och bedöma hästen. Även om det kommer att kosta några kronor så blir det billigare än veterinärbesöken som du kan få om du får en sadel som är fel för hästen! En billig "försäkring" (Tro mig, jag har provat den dyrare vägen…).
Att få fel sadel är det ingen som vill, det blir oftast dyrt och är ganska plågsamt för hästen!
JA sadel är den dyra saken till hästen. Ni sätter inte på er skor som är för små eller för stora ELLER HUR!
Faktum är att sadlen ofta är orsaken till att häsen beteer sig "illa".
fast om du nu ska köpa sadel utan sadelprovare så se till att du har bredda bosser under. Känn efter så att bomen inte är bruten, inget som sticker ut, inga spik osv. Plus att tummen till rumpan stämmer. Tror det är en hand minst man ska få till bakom rumpan
Jag hade en allround sadel av samma märke som du SKITsadel till min nordis som oxå är rak i ryggen men har rätt markerad manke….
Lycka till med sadel köp
Ja jag får vell prova henne då=) Ja hästen går ju i första hand..men jag mena bara på att alla har ju en ekonomisk gräns med! Det är så himla svårt att få det perfekt.
Tänkte prova en globus nu i helgen..min massör får kolla på den!
Tack för tippsen!!

Jag använder manskapssadel och de är ju inte direkt dyra. =) Passar de flesta hästar. Vanliga sadlar måste ju nästan specialbeställas för att passa och de brukar ju inte vara billiga. Sen tycker jag det är kul att ha en sadel som inte alla andra har. Och det finns nog ingen sadel som håller så bra som en manskapssadel. Tyvärr tillverkas de ju inte längre så det är bara att fynda secondhand.

#8 Jo visst handlar det om en ekonomisk gräns, men i förhållande är en sadelutprovare en billig investering för dig och din häst! Jag hoppas verkligen du hittar en bra och fin sadel som passar både dig och din häst som "handen i handsken" - det gör "hästlivet" så mycket roligare! 
#9 Det är sant som du säger, men för egen del så klarar jag inte av manskapssadel!! Jag mår inte bra i den (tycker den är hård, obekväm och jag får ONT) = hästen mår inte bra av att jag inte kan rida som jag ska/borde. Men om den passar både dig och hästen så är det ju perfekt!

#10 Ja, de är hårda för den ovana rumpan. =) Men har man fårfäll på blir den så mycket mjukare. Det har jag och det är en stor skillnad. Plus att det är ju väldigt mysigt att sitta på i alla väder. Värmer bra på vintern och blir inte varmt och klibbigt på sommaren.

#11 Jag har en Zaldi Close Contact med "syntetläder", tycker inte den blir kall på vintern och inte direkt varm på sommaren. Just nu har jag den till monté-, hopp- och dressyrträning. När/om jag behöver en ny dressyrsadel (efterom den jag har är en allround/flatback) så blir det en Zaldi CC igen.
De har även montésadlar numera och när jag behöver uppgradera min tävlingssadel, en halvbom, så blir det nog oxå en Zaldi.
Jag är supernöjd med min Zaldi! Den är enkel att rengöra och blir knappt skitig! Bild; http://www.zaldi.net/html/sattel_von_a-z_6.html
Det viktigaste då blir väl att hitta en häst som passar till sadeln?? 

Sorry för att ett lite OT - men jag kan rekommendera Zaldi sadeln till alla som vill prova en bra och relativt billig sadel med god kvalité för att komma tillbaka till trådens ursprungsfråga! Zaldi finns till de flesta typer av ridning.