När jag lärde mig att vara stolt ^.^
Det här är en story om min resa med min ridtravare. Jag har förkortat den otroligt, för det finns så många nerfall och uppklättringar som jag helt enkelt inte kan ha med om någon överhuvudtaget ska orka läsa det :P Jaja, tänk er att det är en vårdag, antagligen i mars år 2007.
Jag skulle skaffa foderhäst och red fortfarande på ridskolan då jag och några till hjälptes åt att mocka ur hästarnas spiltor. En vuxen tjej hörd mig och en jämnårig kompis prata om att jag ska skaffa foderhäst, och hon frågade vad det är för någon sorts häst. Jag sa ridtravare, och hon svarar med att säga "det är inget att skämmas över"
Man börjar ju undra vad hon menar med det? Borde jag skämmas över att jag har fått tag på en ridtravare?. Och visst, jag började då skämmas över "min" ridtravare. Ni förstår, häromkring har man antingen en dyr dressyrhäst eller en westernhäst som tävlas i de högsta kalsserna, och hästen jag fick tag på var inte utbildad, och han hade inga muskler heller.
Så hela den sommaren fick jag arbeta på "simpla saker", som galoppfattningar, halvhalter och mjuka övergångar(skritt-trav, trav-skritt). Jag tycker bättre om att ta det långsamt och istället för att kasta mig in i dressyren så lärde jag mig känna hästen och bli mer samspelt med honom. När jag red på ridbanan och såg någon hästmänniska åka förbi red jag helst i det varvet där man inte såg frysmärkningen, eller så saktade jag av så att manen la sig över den.
Nästa sommar fick jag tillbaka honom, och kunde till min stora glädje ha honom stallad i närheten, och på det sättet ha honom kvar under en längre tid! Jag började satsa mer på dressyren, och jag började få honom att gå i form på korta tider i små skritt och trav volter, och i hörnen. Han jobbade dunderbra hela sommaren och hösten, och när löven var gula kunde han till och med gå i form i galoppen och den ökade traven.
Jag var så stolt över honom, och jag började förstå att jag borde skryta över att jag utbildade min första häst själv. Jag började helt enkelt visa upp frysmärkningen så fort jag kunde, och många har blivit imponerad av min lilla älskling. En trodde till och med att han var en gammal dressyr häst xD <33
Vad jag vill säga med den här historien är att man borde respektera alla, för de flesta lägger ner otroligt mycket jobb på sina hästar! De med temperamentsfulla fullblod, obildade gamlingar, busiga ponnyer, för att komma till ett resultat har alla gått igenom någonting. Idag skäms jag över att jag brukade "gömma travaren" medans jag idag gärna vill att alla intresserade vet om att min duktiga häst helt galant har lyckats byta karriär.
Jag har aldrig skämts över att jag har en ridtravare på foder, dock så verkar andra tycka att jag borde skämmas.. Men jag är snarare stolt över honom, för en så lugn och trygg häst är svår att hitta.
Jag gillar dessutom att han har en frysmärkning, då ser han inte ut som ett fult (ja, han är inte vackraste hästen, lite älglik) halvblod, utan folk tycker att han är en så in för att vara travare.. :)
Vad vackert inlägg, klart att man inte ska skämmas, fast det har jag med gjort i min ungdom med min ridtravare jag hade då, tränade western med henne hemma i byn. Och resten hade araber eller Quartrar eller dyligt (nån mer som hade nordis och travare) Oftast tycker jag att folk som rider travare ska ha mer cred då dom oftast får jobba mycket mer med sina fina hästar. Och oftast är travare mycket mer hanterade tycker jag, jag kanske har varit i fel stall, men är man i ett travstall då har hästarna inga som helst problem att bli lastade och hanterade när dom är unghästar men kommer man till ett ridstall så hör man oftast ett liv på stallbacken, och när man går ut och kollar va som e frågan så står dom där med en vägrande ponny eller halvblod ^^
Sen känner jag såhär: att om man skaffar en ridtravare så gör man det för att man VILL ha häst. inte så att man letar en häst som passar det man vill göra inom ridsporten, vilken stam har den, hur hög är den, hur rör den sig? osv osv. Lite som att köpa bil :-P Jag köper grisen i säcken, för att jag blev förälskad av en bild, och att ha e frisk då. Och för att jag vill ha en vän att mysa med och sen vart träningen leder oss det får tiden utvisa :)

#0 Mycket vacker historia! Klart man ska vara stolt över sin häst! Det tycker jag oavsett ras :) De flesta människor lägger ned otroligt mycket tid, kraft, energi, svett och tårar för att nå "sin" framgång med sin häst!
#1 Alla kan inte gilla alla, men jag håller inte med dig om att halvblod är fula. Men det kan bero på att jag har haft flera stycken själv så jag är väl partisk. :)
#2 Jag är nog lyckligt lottad, jag har aldrig varit skamsen över mina travare, även om jag tycker att halvblodsfolk är snorkiga ibland. "Finns det travare i stallet?" Ungefär som att det skulle smitta… Under många år stod våra travare i ett stall som födde upp halvblodshästar och hade seminstation och det var väldigt mycket folk i farten under speciellt sommarhalvåret. Jag vet dock att det är okunskap som får dem att rynka på näsan. Speciellt när samma folk kommer in i stallet och frågar ägaren till stallet "vad han har för snygg halvblodshingst i hagen" när det är våran tvååriga travhingst - som då tränades för travet…
Kan man inte ens se skillnad på raserna kanske man borde inse att man är negativ bara för att man har förutfattade meningar??
BE PROUD OF YOUR TROTTER!
#3 Menade inte att halvblod är fula, utan om min häst skulle varit ett halvblod hade han varit ett fult sådant, jämfört med andra halvblod. Typ. :)

#4 AHA! Men ähh! Jag har sett fula halvblod oxå!
Men det går inte att jämföra raserna - i så fall skulle jag tycka att halvblod är fula i jämförelse med en arab (hmmm… i så fall tycker jag att de flesta raser blir "fula" i jämförelse med araben…
)
Men det blir ungefär som att jämföra äpplen och päron, eller en jaguar med en skoda… De har alla sin charm och är bra på olika sätt! 

När jag var yngre och likaså min häst hade han en otroligt lång man som jag alltid såg till att ha över frysmärkningen. Ingen kunde se att han var en travare. Många tror att han är korsning mellan arab/fullblod.
Idag är vi båda betydligt äldre och han har numera kort man så märkningen syns väl. Jag är jättestolt över honom och mig själv över vad vi har åstakommit under dessa år. Det var ingen som trodde jag skulle klara av att rida honom när jag köpt honom och visst har jag hamnat på sjukhus ett par gånger. Han var väldigt nervös av sig. Idag är han helt underbar. Jag har fått lön för allt slit jag lagt ned under dessa år och han har ett stort förtroende för mig.
Den hästen går ej att köpa för pengar. Skönt att du också kan känna dig stolt. Det är en underbar känsla.
#5 E ursäkta ARAB…. nej shettisar är vackra
Skojade bara, jag är kallbldsperson.
Jag tycker dock det är synd att klippa manen
Speciellt på de som har den långa vackra manen.
Ridtravaren är som någon skrev oftast otroligt välhanterad. Där ser man lönen av att hantera sin unghäst från de är små. Inga konstigheter och de blir trygga med det mesta. Finns ju alltid undantag förstås. Då är det ju 95% säkerhet att det är en människa som gjort fel.
Klart du ska vara stolt över din travare, tänk när du rider ditt dressyrpass och han går som en klocka. Då har du ju musklat om din häst, då är det ju ingen "travare" längre
Då är det en ridhäst. Ovanpå allt annar så är det ett vbl…. och det heter väl även hlb idag
Så nu är de ju i samma klass….
Nej vi ska vara rädda om våra travare, även om jag idag rider bruksnordis.

#7 Tur att smaken är som baken!
Vi kan inte alla tycka lika och det är mångfalden som gör oss till individer!
#7 halvblod och fullblod är undergrupper av varmblodig, varmblod och halvblod bara väldigt slarvigt användt idag, det "svenska halvblodet" är ju egentligen "svenskt varmblod" om man t.ex ska kolla deras rashemsida.
8# exakt, visst är det underbart med olikheter, tänk hur uravlat det varit annars.
9# Har ofta sett annonser där de säljer "halvblod" under varmblod. Vi ser väl dem som vbl, våra travare… Utomlands så är de som hlb. Alla ska väl gå under vamblod nu, om jag fattat det rätt. Är alltså inte säker så det är mer en undrarn nu.
På hästnet så är ju varmblod travare
#10 jag tror väll att dressyr och hophästar (halvblod) kallas warmblood i utomlands? men det är så förvirrande, alla säger olika häromkring, så ingen fattar något 
Ja varför ska man ändra på allt…. Våra travare är ju de riktiga vbl
De kan väl behålla hlb osv så vi vet vad som det pratas om. Allt måste väl inte passa europa hehe

Många (svenskar) förstår inte likheter/skillnader mellan de olika raserna och då har det förenklats en hel del med att säga varmblod om travare, halvblod om "ridhästar" och fullblod om galoppörer, resten går typ under "ponny"… Lustig företeelse, men det är så jag upplever att det "hanteras" av gemene man i Sverige. Utomlands så behöver man en manual om man ska förstå vad de menar eftersom orden används helt annorlunda… 
me like it simple :-P man får väl förklara mer ingående när det behövs. överlag så säger jag vbl om travare :)
Bra skrivet:) det är nog en historia som många kan känna igen sig i
I när jag blivit hästägare red jag kvar på ridskolan ett tag. Dom som jag kännde i stallet sa att jag skulle köpt dig en ricktig häst i stället!, och när jag frågade min ridlärare om tränings råd sa hon att det var vad jag hadde valt att det fanns inget man kunde göra åt utdömda fall. Jag blev väldigt besviken och ledsen. Så jag slutade.
men
När jag värkligen var stolt över att ha en Ridtravare! var när vi stog i ett stall i närheten av ridskolan 3år senare. Då red jag dit på min egna häst. Det var en rickigt bra dag! Jag red i padocken och arbetade i alla gångarter på långa tyglar och han lydde varge vink. ^^
När jag tittade mot staketet såg jag att. Vi dragit till oss mycket uppmärksamhet. Flera stycken stog och tittade på och såg väldigt förvånade ut :o Jag hörde dom säja saker som -å villket samarbete! och -välriden häst. Jag var Så stolt kändes som att jag värkligen hade vissat dom vad man kan göra med utdömda fall =P
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#15 sånt e så jäävla skönt när man får känna så.
KOntentan av det hela är att det bevisar hur mkt okunskap det finns ute i vår stora värld. Med rätt träning så är våra travare lika bra som vilken annan häst som helst. Det kommer ju ut fler och fler på tävlingsbanan, så väl i dressyr som i hoppning. Vet inte om de kan komma upp i de högsta klasserna i dressyr. Jag har för dålig ridkunskap för att bedöma det.