Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 10-off-topic
Läst 1187 ggr
Bullerbytjejen
0

En fråga angående transport.

Jag ska åka från stockholm till Falun och hämta hem en häst, nu har det kört ihop sig lite och jag står helt utan både bil och släp. Vad gör man då? har ni några tips på billiga ställen där man kan hyra släp eller dyligt. Bil skulle man ju kunna låna av nån, om det finns drag på den, vilket det sällan gör på dagens bilar suck, helt obegripligt.

Ge mig massa tips, bra som dåliga :-P

sus-sharon
0

kan du inte anlita en transportfirma?

jag tog hem en häst från dalarna (till ångermanland) med hästbil, både billigt (1500 inkl moms) och smidigt (för hästen och för oss).

kolla eniro efter firmor och begär gärna referenser.

annars brukar Statoil ha hästsläp att hyra (och bil).

medarbetare på djurskydd.ifokus

Bullerbytjejen
0

sus: hade du sett hästen då? innan? Jag har ju bara sett hästen på nnons och pratat med ägaren. Jag vill gärna se hästen innan jag bestämmer mig, man kan ju aldrig veta i dagens läge. Kan ju vara en helt annan häst i värsta fall, sånna saker har ju hänt inom hästvärlden. Men det ska jag kolla upp innan jag lägger det åt sidan helt klart. Tack för tipsen. E statoil det billigaste stället? Kanske bara dom som hyr ut hästsläp iof, jag har ingen aaning. Ska kolla upp bensinstationerna vad det finns !! :D

sus-sharon
0

jag köpte hästen osedd=)

bilen kokade och topplocket typ exploderade när vi var på väg ner och skulle titta på den, det var andra intressenter som ville komma och provrida och ägaren ville helst att hästen skulle hamna hos mig, men ville förstås ha ett svar.

jag köpte hästen osedd och lastade henne på hästbil veckan efter avslutad affär, och det gick helt vansinnigt bra.

har aldrig hyrt på Statoil själv, så jag vet inte hur de står sig jämfört med andra, men jag har heller inte hört ngt negativt om dem.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Bullerbytjejen
0

någon som vet vad det kan kosta i bensin fram och tillbaka stockholm- falun? har har inte den blekaste aning.

sthlmsjenna
0

Lyckås Ridsport i Haninge /Stockholm) lånar ut transporter.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Bullerbytjejen
0

ååh :) man tackar, ska kolla upp det då :) Ska höra med dom i stallet på söndag om det finns någon där som kan hjälpa, kanske låna ut nått släp eller så, stod ju miljoner där :-P kanske någon som har att låna ut.

studs
0

Jag skulle defentivt rekomendera transpotfirma, de blir nog billigare oxå att anlita en sån, när jag tog häst från gotland kostade de 1500, sen har jag anlitat greenstransporter och dom körde häst från norrland till sthlm för dryga 2000:-,hästen kom fram dagen efter,utvilad hel och fräch med mat i magen =)

Tin-Tin74
0

Jag kan också rekomendera transportfirma om hästen ska åka en längre sträcka. Det är ju skönare för hästen att stå på en lastbil (bättre väghållning) än ett släp.

Vi sålde vårt Ardennersto till Finnland vid i Januari. För en resa från Småland (Mariannelund/Vimmerby) till Finnska inlandet kostade det 6000 kr inkl båtresa, övernattning i stall i vår kära huvudstad, och foder hela resan. Både jag som säljare och tjejen som köpte hästen hade bra telefonkontakt med transportören under hela resan. Hästen som aldrig hade åkt tidigare (förutom när jag lasttränat henne) var lugn, trygg och mådde bra hela tiden. (Vi fick bildbevis till våra mobiler).

Bullerbytjejen
0

oki, då ska jag helt klart kolla upp det, verkar finas en hel uppsjö med olika firmor dock, hittade en länk på buke med massor av transportfirmor som kör hästar.

Bullerbytjejen
0

nu verkar det som det löst sig, sambons mammas kal ska hälpa mig att hämta honom :D Han har släp å bil :D

Tin-Tin74
0

Vilken tur! Och så smidigt det blev trots allt för dig! Flört

Bullerbytjejen
0

jaa, eller hur?! tihii. Ååååh FEM DAGAR KVAR!!!

jag kommer garanterat hamna i en olycka och bli totalt rullstolsbunden för resten av mitt liv innan jag ens hinner hämta hem hästen. Jag kan inte ha en sån här tur..väntar bara på att nått ska skita sig xD

Tin-Tin74
0

Nej då! Det här kommer gå bra!

Men du måste lova massor av bilder på när hästen kommer hem!!!

Flört

Bullerbytjejen
0

jaaa, det e klart :D imorgon ska jag hämta ut paket, har skickat efter en jäkla massa saker från börjes (husbibeln min) ska bli så himla spännande :D