Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4298 ggr
[hilevij]
0

Viktbärande?

Jag är en rättså mullig tjej, jag är ca 165 cm lång, och väger runt 77kg. Jag har märkt att det ofta står i annonser om ridtravare att den (hästen i annonsen) ej är viktbärande. 

Jag har en ridtravare på 162 cm som utan problem kan bära mig. Han är rättså stark och utav den grövre modellen då han har mycket franskt blod i sig.

Min ridlärare valde oftast ut c-ponnyer åt mig när jag red på ridskolan, och då vägde runt 70-75kg, och det var inte direkt extra stadiga ponnyer, utan det var av den lättare modellen sportponny, eller ridponny som man kanske säger lite oftare här i sverige. Nu förtiden rider jag inte ponny överhuvudtaget pågrund av min vikt.

Men vad jag undrar är vart går gränsen till viktbärande på en häst på cirka 150-155? är det 60 kg det handlar om då? Och jag vill gärna veta hur mycket vikt ni kan tänka er släpa upp på eran ridtravare, men även vad det är för typ av häst, och säg då inte bara "halvblods-modellen," utan gärna mankhöjd och kraftighet.OBS! Nu handlar det om varmblodiga hästar, då jag redan vet att jag kan rida kallblodiga travare.

Anna-72
0

Usch jag tycker det är svårt. Men jag är stor och tjock…. Mycket mer än du. Red dock min amerikanare med en max vikt på 95 kg. Han hade inga problem med det. A och O är ju att hästen har muskler och kondis. Han var 164 cm och grov i modellen. Såg ok ut med mig på ryggen. Idag får jag ha ardenner modellSkrattande

Sen när vi pratar halvblods modellen är det i regel travare som musklats om. Allt handlar ju om användnings området. Min travare var ingen halvblods modell när jag köpte honom, utan det var ju användningen som musklade om han!!

Du kan sätta upp rätt mkt på en häst, men man får välja aktivitet efter sin vikt.. Jag skulle aldrig hoppträna eller rida dressyr pass idag, men en tur ut i skogen orkar de flesta med en tjockis. Sen är det mitt samvete som sätter stopp idag.

Med din vikt är det ABSOLUT inga problem att rida en häst som ligger på 150-155 cm. Häst mässigt har du inga problem med vikten.

Åter igen är detta min åsiktSkrattande

Repoort
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är jättesvårt det här med vikten.
Min grabb på 165 cm har som mest  burit min vikt -  ca 58 , 59 kg.

Han skulle  säkert lätt kunna bära en vuxen man.

[hilevij]
0

#1 Tusen tack för det långa och information fyllda inlägget Skrattande Jag har hört lite tissel tassel bakom ryggen, att min granne tycker att min häst är för liten, vilket verkligen tyngde ner mig förra sommaren. 

I träningsområde är det lite lättare dressyrpass och skogs-lunkning som gäller för tillfället då hästen min inte har så bra ben. Skulle dock gärna hoppa om jag hade en bättre häst, men hur tror du att det skulle gå om man hade ett halvblod i den vanliga typen?

#3 Jo, jag har funderat mycket med vikten på en hästrygg, och jag tycker också att det är jätte svårt x) Måste bara flika in att din häst är jätte lik en som jag red en gång, han är jätte vacker Glad

Anna-72
0

0# Du kan helt klart hoppa…. Som du säger det viktigaste är benen. Travare är ofta dåliga i benen om de är mkt körda. Så är den hel och frisk kan du hoppa.

Ridmodell vilken ras som helst kan du hoppa. Det gäller att muskla vilken häst som helst och att göra allt med måtta och blandat.Skrattande Det är bara gamla tanter som jag som endast lufsar i skogen och provar ett dressyrpass då och då hehe… Hoppa är högt bara över ett dikeSkäms

[hilevij]
0

#4 känner igen det där, jag hade inte hoppat på ett år och så skulle vi utmana ödet över en stock, och man hade ju blivit mycket fegare Tungan ute

Anna-72
0

5# jag har blvit tok feg sedan barnen föddesSkäms 11-13 år idag

sus-sharon
0

underbart att folk fortfarande tror att viktbärigheten sitter i mankhöjden..

bry dig inte om din granne!

bärigheten sitter i hästens muskulatur (och till viss del grundbyggnad)

jag har sett många annonser av det slag du pratar om, varav det stod i en (för länge sen) att "han är inte viktbärande eftersom han bara är 156 cm. därför får du inte väga mer än 45 kg." man undrar ju hur det gör den bedömningen?

mitt vbl-sto är ca 156-158 cm i mkh och jag väger normalt 70-75 kg. har dock lagt på mig lite vikt av olika orsaker, men det innebär inte att hon har några problem att bära mig eller utföra de övningar vi gör.

hur mkt de orkar bära är alltså svårt att säga; min kan utan problem skubba runt min sambo på 90 pannor (här är det visserligen åkning runt paddocken en kort stund som det är frågan om), medan andra hästar av samma storlek kanske inte klarar det (beroende på muskulatur, ryggens längd osv)

du kan nog med gott samvete fortsätta rida din iallafall!

medarbetare på djurskydd.ifokus

Zaphix
0

Jag är tjock och jag rider ett varmblod. Försöker gå ned i vikt eftersom jag inte vill att han ska behöva ha en tung klump på ryggen. Men han skadas inte av det. Däremot rider jag inte barbacka eftersom sadel fördelar vikten bättre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sthlmsjenna
0

Min häst är 158 cm hög och har rätt mycket muskler. Jag har en viktgräns på max 65 kg och längd helst under 1.70 cm.

Visst har det hänt att de som väger mer har ridigt honom men då är jag med och ser till att han klarar det utan att det ser ut att påverka honom. Allt beror mycket på hur kroppen är "byggd/formad?" också tycker jag.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Repoort
0

Hade jag själv varit överviktig så hade jag sett det som en "morot" att gå ner i vikt så att jag med gott samvete kunde rida min häst dagligen.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som många skriver här hör mankhöjd och viktbärighet inte ihop. Mång tror tyvärr det. I allmänhet är muskulaturen det viktigaste och om man är överviktig kan man genom att sakta träna upp hästens muskler få den att bära mer än den klarat tidigare. En kort rygg gör det lättare att bära men inte alls nödvändigt om rätt muskler finns.

Mina barn rider fortfarande russ, trots att de är vuxna,19 och 23 år. Russen är i sig viktbärande men våra är dessutom tränade sedan länge att bära sina ryttare.

På bilden rider min 23 åring på sin egenuppfödda 4-åring.

santo
0

Jag vill bara hålla med många som skrivit här, hur viktbärande en häst är sitter inte mankhöjden, utan framför allt i hur musklad hästen är. Men det är lättare att få en häst med kort rygg att bära en större vikt. Din vikt som du är orolig över, det tycker jag du ska sluta bekymmra dig för. En normalt musklad häst klarar din vikt utan några som helst problem.

Har själv en smäcker ridtravare, men han har muskler, han går i jobbiga dressyr övningar med en ryttare som väger över hundra kilo, men då är det en ryttare som kan sitta i balans och följa hästen smidigt. Han har även hoppat med glädje med ryttare som har vägt närmare 90. Sen ska väl tillägga att han inte går med så mycket vikt speciellt ofta.

[hilevij]
0

Jag vill bara berätta för alla här att jag redan vet att hur en viktbärande häst är inte beror på mankhöjden, jag förstår inte varför alla måste haka upp sig på småsaker, och gång på gång understryka det. Det gör det hela bara otrevligt, och jag menade absolut inte att låta dum.

Tusen
0

#13 Det är jag övertygadatt du vet men det finns andra som läser och kommenterar detta som ännu inte förstått det.Flört