Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3835 ggr
running
0

Hur gör man för att få till tölten??

Jag har suttit och läst på tölt eller pass frågan.

Och bli mer och mer sugen att lära mig mer hur gör man

vet att fröken gärnna anvädner pass då hon är o tränad.

Hon har amrikansk stam och är den där lilla typen ca 155.

Läst en artikel om gångartstravare i hästfocus för ett par år sedan men man vill ha nått mer att bita i vet någon nått bra tips.

Ge många bra tips kan någon av er få flygand pass på era ridtravare .

de är lite spännande det här med gång arter .

(har haft en häst som gjorde tölt/pass av sig själv men vet inte vad jag gjorde och hur man gör för att få till de på den nya )

mimmi93
0

jag trodde att bara islandshästar kunde tölta  :/   *hänger inte med*  xD

running
0

Ha ha de finns många fler hästar som har tölt till ex paso finon har den och jo visst kan vbl tölta ska väl då ha Amrikanskt blod i sig

Många av de amrikanska är fler gångare så vi som rider ridtravare rider alltså hör o höpna gångarts hästar de är väl bara att leta knapparna och de är där jag går bet och behöver hjälp tips och råd.

Tin-Tin74
0

Ja jag skulle också vilja få tips om var töltknappen sitter… =)

Min Sessa töltar så gärna när vi är ute i skogen, men bara när hon inte känner för att trava… Kunde ju vara kul att tölta på komando någon gång… =)

sthlmsjenna
0

Hero har aldrig töltat eller passat med mig. Det skulle han inte få göra heller.

Har en fråga: varför vill man att travaren ska tölta eller passa?

Är det bra för någon inriktning?

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

running
0

Ja varför skulle dom inte få använda alla de gångarter dom kan ?

Och för min del är det väl för att jag har en svag anning om att om man kan få sin häst att använda sig av alla de olika gångarter dom kan blir de starkare , där av bättre gång

Har Hero mycket Amrikanskt?

Har han inte de är det inte konstigt att han inte Passar eller Töltar.

Plus att av att döma av dina bilder är han stor din Hero.

De travare som har dessa gångarter brukar inte vara stora.

Jag tänker fortsätta att uppmuntra min tjej att jobba alla sina gång arter och njuta av fulla drag

Ha de gott med era vänner

sthlmsjenna
0

#5 stor och stor. Han är endast 158 cm, muskler har han ju. Men dem har vi ju byggt.

Han är faktiskt halv fransk/halv amerikansk :)

Tin-Tin74
0

#4 Varför? 

Det beror väll på VAD man har sin ridtravare till? Vad jag har förstått så tränar du Hero i dressyr och då förstår jag mycket väl varför du inte vill att han töltar eller passar. Det skulle ju varit idiotiskt!!!

Men som vi alla vet är ju ridtravarens användingsområde näst intill obegränsat! Alla rider ju inte klassisk dressyr och hoppning som bekant. Många rider western, distans, "bara" skogsmulle, osv… Och för dem är kanske tölt och pass ett pluss? Jag kan tänka mig att distansryttarna görna drar fördel av tölten…

Själv rider jag klassiskt, och låter aldrig min häst tölta på banan, men när vi rider ut lägger vi in tölten också och det funkar faktiskt bra.

Qmab
0

#7 Jag förstår inte varför det skulle vara idiotiskt att träna en häst att använda naturlig tölt/pass trots att den tränar dressyr? Det är som att säga till en travtränare att inte galoppträna sin travhäst… Idag är det många travtränare som galopptränar travarna med stor framgång.

Häsen vet i regel när den ska använda vilken gångart.

Tin-Tin74
0

Jo jag menar att om man tränar dressyr så som jag har förstått att #4 gör så vill man hellre jobba bort tölt och pass. Men sen om du läser längre ner i mitt inlägg så ser du att jag själv också rider klassisk dressyr, jag töltar mer än gärna när vi rider ut men inte på banan när vi tränar dressyr arbetet. Och det funkar hur bra som hellst för oss. Men det är inte säkert att det gör det för alla.

silvery
0

tycker att det är bra att du villl jobba med "nya" gångarter, då får vi ridtravarryttare YTTERLIGARE något att skryta om hehe

nu intar vi islandshästvärlden!

silvery
0

oj, glömde, min kan det inte, kanske för att han är 170 hög ;) dock helt amerikansk

Qmab
0

#9 Jag ser vad du skriver, men jag förstår fortfarande inte hur det är idiotiskt. Oavsett vad du själv gör.

Sen är det upp till var och en att göra "vad man tycker är bäst" (med vissa restriktioner givetvis…) - men att få det till idioti?? Jag tyckte bara att det var ett dåligt uttryck/förklaring.

sthlmsjenna
0

Okej, tack för alla svar. Fick nog en halvdant svar på det jag undrade mest: om det var för någon inriktning.

jackiejohn
0

Här kommer jag som inte vet så mkt om hur man får en travare att tölta elr passa..men ja har en fråga om de går för sig..

Mitt sto är ca 152-155 i manken inte så stor alltså…men hon har amerikanskt blod i sig alla utom en av hennes morfar och farfar är helt amerikanska travare…kan hon då ha tölt och pass i sig? =) och isåfall hur kan man få fram det? nån som vet så är ja öppen för alla svar =)

förlåt "running" om ja snodde lite i din tråd här men..tyckte de va onödigt att starta en ny tråd..

Tin-Tin74
0

#14 Det är mycket möjligt att din häst har tölt i sig men tyvärr kan jag inte svara dig hur du ska få fram den direkt. Min häst började tölta av sig självt och jag hängde på. Nu när vi har mer rutin på det och jag vill att hon ska tölta på komando sitter jag lite längre bak i sadeln och trampar ner i stigbyglarna ordentligt och driver samtidigt som hon får en förhållning. MEN jag vet inte om det är så man ska göra! Faktiskt så visste jag inte att travarna kan tölta innan jag köpte henne. Och det tog ett tag innan jag fattade vad hon sysslade med.. Oskyldig 

Du skulle ju kunna kolla med någon som rider islandshäst hur man ska gå tillväga egentligen. Det är vad jag kommer att göra nästa gång jag har en töltande ridtravare.

jackiejohn
0

#15 okej tack så mycket för svaret =)

running
0

16# de va ju just de jag också undra så de är helt ok att upprepa frågan.

13# jag tror att tin-tin har delvis svarat på din fråga. det är en bekväm gång att rida långritter på och tror att tin-tin har rätt i att den kan vara till fördel i distans ridning.

Förstår nu att din Hero är inte stor, Du är bara mindre en va jag är man speglar ju ofta i sig själv var inte meningen att göra dig upprörd.

Tror den här frågan hur man kan få dom i Tölt är en fråga för islands ryttare ändå .

Anna-72
0

Jag gjorde som Tin-Tin satt  mig ner lutade lite bak och höll in samtidigt som jag drev. Höll inte in så det blev hårt utan just en förhållning. Fick hålla det taget och så bar det iväg. Fast han orkade aldrig så länge och det ar en amerikan.

Själv skulle jag vilja prova en islands häst och det kommer jag göra den dagen jag har en rimlig viktFlört Kanske aldrig men förhoppninsvis någon gång

Tin-Tin74
0

#18 Fick du till tölten på det viset?! Kul i så fall! Eftersom jag inte är säker på om det är så man verkligen ska göra så är det skoj och veta om det funkar för andra eller det bara är Sessan´s och mitt knep… 

Klart att första gången så orkar de ju inte så länge eftersom det är nya muskler som jobbar. Men så är det ju med allt…

Qmab
0

#18 Islandshästar är viktbärande, tar vikt bättre än de flesta hästar… Så kan du rida en travare kan du definitivt rida en islandshäst!

Det är för övrigt en härlig uppleveles att rida Islänning som jag varmt rekommenderar alla att prova! Skrattande

Tin-Tin74
0

#20 rider du island? Vet du isf om mina "hjälper" är rätt? Skulle vara kul att vet om jag får en annan töltande travare någon gång…Flört

Qmab
0

#21 jag rider lite Islänning men är absolut inget proffs!!

Men om jag förstår din förklaring rätt så är det ganska bra det du gör.

Det är en förhållning, givetvis, för att komma in i tölt. Men på de Islänningar jag ridit så ska man "lyfta" huvudet på hästen (genom att lyfta händer och tyglar rakt upp) en bit för att komma in i tölt. Tölten är ju lite annorlunda mot vanlig ridning eftersom man i vanliga fall vill sänka nacke/huvud och lyfta ryggen medans man i tölten vill göra precis tvärtom :)

Qmab
0

Jag hoppas att det där gick att förstå!! Skrattande

Ibland förstår jag ju knappt själv hur jag ska göra… Oskyldig

Tin-Tin74
0

#22,23

Nej men det var en jättebra förklaring! Jag förstår precis, tror jag! Det jag ska lägga till för att göra riktigt rätt är att höja min hand lite också.

Tänka sig! Att det kan bli så rätt även när man inte vet ett skvatt egentligen!!! Det är ju hästen som har visat mig att hon vill tölta när jag förhåller och driver samtidigt (och jag vill eg balansera upp…). Med andra ord så är "tölt-hjälpen" väldigt naturlig!!!

Tin-Tin74
0

Hoppas "Running" har hängt med nu…Flört

Qmab
0

#24 Oftast räcker det med att tänka logiskt så blir det rätt! Flört

#25 Haha! Tror jag säkert! Glad

Anna-72
0

#20 jag väger mkt….. mitt samvete sätter inte sig på en sådan liten hästFlört

Sen skrev någon att hästen var 170 cm och för stor kanske! Nej rörelser sitter väl inte i stroleken.

Qmab
0

#27 Jag hävdar fortfarande att en Islänning förmodligen är bättre att bära din vikt än en travare! Oftast brukar folk bli rekommenderade att att prova Islänning om de är (för) överviktiga men i alla fall önskar rida. Så det är inget att ha dåligt samvete över!! Glad

Anna-72
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

28 hehe sätter mig inte på en travare längre…. Har bruksnordis av ardenner modellSkrattande 900 k och 164 cm i manken. Tar Xfull i allt… Så mitt samvete säger mig mktCool Han ta en Xful matte oxå "asg". Men jag hade en dröm en gång att prova en frieser, har gkort det och det var absolut inget för mig. Provade TVÅ hingstarFlört Gisses namn…. de skickade mig nästan ur sadlen, men en travare som är travarriden! den fixar jag barbacka i travGlad Min nästa dröm är att gå ner så mkt i vikt, 90 kg och sen så ska jag hoppa upp på en islänning. Dvs om jag hittar en som är över 145 cm. Jag är alltså 180 cm och väger över en tiondels ton "asg" igen. Knäna tar verkligen stryck och för att inte tala om hjärtat. Min travare är 145-147 cm och högdräktig… kanske kan jag en dag hoppa upp på henne oxå.

Qmab
0

#29 Jag önskar dig all lycka till! Det gäller att ha en plan för att lyckas och det verkar det som du har!! Glad

tala gärna om hur det gått sen - och så vill vi se en bild med dig på en islänning längre fram!! Skrattande