Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4460 ggr
Hannybee
0

"Ditt" stall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en ny tråd om stall nu.

Jag har ju min sköthäst, som jag får rida hur mycket jag vill - gratis också! :D Han står i typ världens minsta stall, endast han och ett till travare (min kompis sköthäst) bor där. Båda hästarna ägs av ett gammalt par som har sysslat med trav bra länge, men nu har lagt av och bara har kvar två av sina hästar. De enda som rider de här travarna - Boogie T. och Aces First - är jag och min kompis.

Det finns tre boxar i stallet (fast bara två används), en sadelkammare/fika-prat-rum, en äldre stalldel (används till prylförvaring), tre hagar varav en med vindskydd, en paddock och så huset där ägarna bor förstås.

Nu undrar jag, hur är det för dig? Egen häst, foderhäst, sköthäst osv. och vad för typ av stall står "din" häst i? Uppstallad på ridskola, privatstall eller ett lika litet stall som Boogie står i? Hur ser det ut där? Berätta!

Surviver
0

Jag har två egna ridtravare, och tro det eller ej men jag har faktist ett ännu mindre stall än dig. Mitt stall verkligen pyttelitet (men mysigt) dörren in är mitt på ena långsidan, sen är det en box till höger direkt innaför dörren och en till vänster. Sadelkammare och foderkammare har jag i den gamla lågården som ligger precis brevid. Så mitt stall är totalt 3.40x8,50 meter (innermått).

Zabbio
0

Vi har en travare och en nordis :)

Vi bor på en kringbygd gård så boxarna är byggda i en av ladorna. Två boxar, ca 15-20kvm stora vardera. Där är två stora par portar, ett par mot gården och ett par mitt emot, ut mot hagarna som ligger 500m bort. Vi har halm och hö i stallet, inget loft över hästarna och glas-lösa fönster i båda boxarna så att hästarna kan titta ut. (Vi har luckor vi stänger om det är dåligt väder eller kallt).

Det speciella med vårt stall är väl att istället för vägg mellan boxarna finns där två kraftiga ekebjälkar (ett par dm tjocka), så hästarna kan umgås lite när de är inne, men har plats nog att komma undan. En bra lösning för oss, mindre bra för ett kollektivstall där hästarna flyttar rundor en del och kan bråka. Det är likadant ut till gången; hel boxdörr men två rejäla bjälkar som ett kraftigt staket mellan väggen och boxdörren. En vattenhink utanför för lätt påfyllning och lätt åtkomlig om de står bundna före/efter ridtur eller så, de når den ifrån boxen med, och en inne i boxen under fönstret.

Sadelkammare i pannrummet tvärsöver gården.

Lite annorlunda stall kanske, men det har fungerat aldeldes utmärkt för oss och hästarna känner sig nog inte lika instängde.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

whorra
0

Mitt stall hyr jag så det är ju inte mitt :( men jag har fyra boxar samt att det ligger ett stall till mitt emot mitt är ca 50m mellan stallarna där jag kan hyra fler boxar om jag är i behov av det.

Men titta på min hemsida där ser ni stallet

www.123minsida.se/stall-yatsy

sthlmsjenna
0

Kan ni inte lägga in bilder på era stall? Glad vore kul att se!

Jag och Hero står på en anläggning söder om Stockholm. 7 stall på gården, hört att det finns runt 150 hästar på gården. I mitt stall har vi en underbar stallägare, 10 st hästar står där. Spolspilta, foderkammare, sadelkammare + kammare med skåp. Hästarna har vattenkoppar.

Väldigt luftigt och fint stall och trevliga boxar där hästarna kan titta ut ur boxen.

Hagarna är utav vitt staket och hästarna går en-en eller två-två. Hästarna går ut ca 07.30 och kommer in 16.00.

Sommarbete finns på gården för dem som vill, men eftersom det står mycket tävlingshästar där så är det inte många som går ut på bete.

Stallhyran är billig för att va på en anläggning, då ingår: havre,hösilage, betfor, mineraler, kalk, saltsten. Man får ta ca. 2 fodringar/vecka ( de får mat 4 gånger/dag), ridhus, och alla andra möjligheter.

Ridhus, travbana, ridbana och slinga finns på gården. Även klubbrum med kök + WC. Aktiviteter + tävlingar upp mot regional anordnas utav klubben.
Alla är trevliga mot varandra, oavsett nivå. Väldigt hjälpsamma människor finns på gården och duktiga tränare i olika disipliner.

Ridhuset som är känt från filmen Sherdil.

Utevolt

Ridslinga som tar ca. 45 min att rida. Den går runt hela anläggningen.

Travbana finns också. Perfekt för oss med ridtravare som kan variera träningen :)

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Hannybee
0

Jätteintressant att höra om era stall! :D Och #4, vilken bra idé! Lägg ut bilder ni andra också, så blir det ännu roligare. Jag kan också lägga ut bilder så fort jag sitter vi rätt dator… Är i skolan nu. :)

Surviver
0

Här kommer några bilder på mitt stall, jag vet inte hur man lägger in flera bilder i ett inlägg så här kommer tre inlägg…

Först en bild på den vänstra boxen från stalldörren.

Surviver
0

en bild rakt fram i stallet från dörren. Nu är sadlar och sånt flyttat till en sadelkammare som vi gjort i lagården brevid.

Surviver
0

En bild på gården med stallet längst till vänster, den lilla utbyggnaden som syns lite på vänster sida om stallet är halmförråd, Hö finns i den lilla luckan på lagården. övrigt foder och sadelkammare är inne i ena delen av lagården, i den andra delen finns fem getter. Jag har en liten sandhage närmast lagården och stallet sen har jag en massa hagar, den som syns på bilden och fyra till nästan lika stora. Grannarna har en belyst ridbana med hinderpark som jag får rida i om jag vill. Huset till göher i bild bor jag i.

sus-sharon
0

i mitt lilla stall ryms fyra hästar (2 stora + 2 små).

eg. är stallet byggt för två hästar, men när jag hittade två shettisar i dåliga förhållanden för ett par år sen byggde jag om min skitstora sadelkammare till stall (tog upp väggen emellan stall och sadelkammare och byggde två ponnyboxar).

sadelkammaren och foderkammaren är just nu i samma rum, till sommaren skall det dock byggas om lite och då blir sadelkammaren helt egen=)

stallet ligger på mina föräldrars gård (ca 15 meter från huset). i anslutning till stallet finns två vinterhagar och en paddock, och kring lagårn ytterligare 6 hagar som går att kombinera på olika vis för sommarbete.

ca 5 minuters ridväg till ångermanälven och oändligt med ridstigar i skog och mark. även tillgång till träningstravbana (sand) i skogen, samt "rakbana" (ca 800 meter lång grus/sandväg, f.d. järnvägsspår)

"lillstallet":

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
0

ena halvan av "storstallet":

sus-sharon
0

och foder/sadelkammaren:

Siggebus
0

"Mitt" stall påminner lite i beskrivningen om ts stall Glad

Det vill säga tre boxar men bara två hästar.

Vi har alltså egen häst, en Kallblodstravarvalack på snart 15 år - och den andra hästen i stallet är en islandshäst och ägs av stallets ägare.

Det är alltså ett litet stall med bara tre boxar, den tredje tomma boxen använder vi som foderkammare. Det fanns tidigare en häst till och då stod vår häst i "foderkammar-boxen" men när en häst flyttade så bytte vi.

Det kommer inte in fler hästar eftersom den tredje boxen inte är riktigt godkänd i takhöjd.

Sen finns en liten sadelkammare (utan värme men dock helt torr) och i övrigt finns inte mycket extra utrymme så man kan inte samla på sig för mycket grejor i stallet. Skrattande

Kallvattenkran endast och ingen toalett tyvärr så stallet är verkligen inget lyxställe för oss människor men det spelar ingen roll tycker jag.

Huvudsaken är att pållarna har det bra för det är ju deras hem. Glad

Dessa två pållar delar på ca 2 hektar vinterhage + ca 4 hektar sommarbete.

I Vinterhagen har de ett stort skjul de kan gå in i och där har de tillgång till fin halm att tugga på så de behöver aldrig gå hungriga.

På sommaren när vi "betat in" dem på gräs så öppnar vi bara upp en eltråd så har de tillgång på sammanlagt 6 hektar hagar och kan dra sig upp till skjulet på nätterna om de vill eller om insekterna blir för besvärliga.

Vi har ingen ridbana men brukar ibland rida i en hage om vi inte orkar ge oss iväg. Annars har vi en ridanläggning med tre ridhus, två stora utegrusbanor samt en stor gräsbana att rida på. Detta ligger endast ca 10 minuters skrittväg genom bilfri skogsväg.

Sist men inte minst - runt knuten från gården har vi en super-duper stor skog att rida i. Oändliga grusvägar och om man vill kan man rida i timmar utan att behöva vända.

På vintern är de ute från ca 7-19.30 och från mitten på juni till sept-okt är de ute dygnet runt. Är vädret fint men gräset dåligt så stödfodrar vi i hagen med hö.

Betalar endast kallhyra och köper sedan allt foder, strö etc själv.

Stallägaren tar de flesta in/utsläpp i veckan men jag har ett utsläpp samt två insläpp enligt ett schema. Däremot brukar jag vilja vara lite snäll så då och då erbjuder jag mig att släppa ut någon helgmorgon så att stallägaren ska få lite sovmorgon hon med.

fridak
0

min foderhäst står i ett stall med 14 boxar. en box är en liten ponnybox som används till foderkärran.
 just nu så finns det 11 hästar uppstallade och sen har stallägaren två ston + en åring på lösdrift.
vi är 7 st inackorderade med varsin häst, sen har stallägaren två medryttare på två hästar och två aktiveras lite då och då av henne själv.
Hästarna får frukost runt 7 och släpps därefter ut, sen får det em-hö vid halv tre-snåret och sen tar vi inackorderingar in dem och det blir rätt olika tider men vanligast är mellan sex och sju. sen får de kvällsmat när stallägaren kommit från sitt jobb runt elva på kvällen.

man har stalljour en helgdag/månad och vid storhelgerna delas passen upp. 

det som ingår i hyran är fodringar, täckesbyten, strö(halm), analyserat hö, havre/korn, betfor, mineraler, saltsten, utsläpp, paddock. finns inget bete, hästarna går i hagarna året om, så antingen får man hitta eget bete och betala kallhyra under betesperioden eller låta hästen gå kvar. de fodras året om, både med kraft och med grovfoder.

hagarna är uppdelade i tre + lösdrift. en stohage med en valack i, en valackhage och en ponnyhage(blandat ston + valacker). sen finns en liten sjukhage också.

i stallet finns tre uppbindningsplatser, utomhus finns två varav en också är fotbad(på somrarna blir det så otroligt torrt i hagarna).
vi har en trång sadelkammaren som inte är uppvärmd men inte särskilt fuktig så det är inget som möglar där inne heller. trots det så torkas blöta täcken i sadelkammaren. vi har en hemmasnickrad anordning i taket, en rör-rektangel med krokar där man hänger fast täckena, när folk är i stallet så har man igång "fläkten", en kupévärmare så då blir det varmt.

Vi har en del stall runtomkring också, närmsta finns 50 meter från oss och så finns det ett hela 200m(?) bort också^^ finns ett el två travstall inom en km också och ytterligare ett stall ca 2 km bort.

enda bilden som är någorlunda översiktlig. tagen från trappen till höskullen. på andra sidan valvet är ena delen av stallet, där finns 7 boxar inkl. foderboxen/ponnyboxen. där kan man ställa upp två hästar. mitt i bilden är den tredje uppbindningsplatsen, mitt i vägen för allt.

Eve
0

I stallet där jag står ryms det 12 hästar, men för närvarande är det bara 11 hästar installade. Det är totalt två stalldelar; stora- och lilla stallet. I det stora stallet ryms det 7 hästar och i det lilla 5.

Vi har två ridbanor och fantastiska ridvägar längst mälaren bland annat.

Här kan ni se lite bilder: www.stallfrosunda.se

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Hannybee
0

Det var visst fler som ville berätta om sina stall! Och Surviver, ditt stall är nog mindre än det där min sköthäst står, men det ser väldigt mysigt ut också! :D

London999
0

jag och en kompis hjälper till med två ridtravare på fritiden och det stallet är i en liten del av en gammal ladugård som de fixat i ordning för tillfället har vi en box och en spilta men det kommer tillkomma en box till när vi har tid :) sen har vi en liten sadelkammare/foderkammare.

det är inte det finsate men vi älskar det det är det mysigast stall jag vet :D utanför är det två (lagom) stora hagar och vi har massa fina ridvägar :D

på bilden är våra kära små bus pållar framför stallet :D syns inte så jätte bra men, det är bakom den gröna dörren :P

silvery
0

mitt stall har tolv boxar, men en av boxarna har vi foder i. så elva hästar uppdelade på tre stall. ett litet stall med två hosthästar, ett stall med tre hästar och stora stallet med resten. sen har vi tre sjukhagar, en stor och två små, två stora vanliga hagar och ett oääääändligt stort sommarbete.

en paddexbana och ridhus på andra sidan vägen (lätt att ta sig över) och komplett hinderpark. en JÄTTESTOR skog att rida i och bra bussförbindelser.

lillahageby.dinstudio.se

L00ttz
0

Sthlmjenna - va heter stallet du står i?

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Diana-Ida
0

Mitt stall är inte alls stort. :) Men de är så sött och perfekt och räcker lagom till mig och mina hästar.

har plats för två hästar i en stor dubbelbox, och sen är de en stallgång på sidan där jag har sadlar, träns, täcken osv. Jättemysigt stall och många fina stora hagar precis vid en sjö. Alla sorters ridvägar och en stor ridanläggning inte långt bort. :)

Jag stortrivs och varför ha större än nödvändigt ;) haha!

sthlmsjenna
0

#18 : Ekeby Säteri, ridklubben heter Ekeby Ridsällskap

CelsiusT
0

Min travare står kvar i förra ägarens stall då mitt egna stall inte är färdigställt för att ställa in hästar än. Det stall han står i nu är ett ganska litet stall med 3 boxar (min travare, stallägarens quarter och nordsvensk) och en liten sadelkammare och en liten yta mellan boxarna där det går att binda upp en häst. Resten av gården är till för kossorna (gården i sig är väldigt stor men stalldelen för hästarna är liten). På gården finns massa stora härliga hagar, det finns en upplyst paddock och massa härliga ridvägar runt om.

När jag får hem pojken till mitt egna stall så blir det världens minsta stall =) hehe… Det blir 2, ev. 3 boxar, knappt någon stallgång (jag bygger om det gamla kostallet till häststall), sen har jag ju en vagnsdel som får agera sadelkammare och till allt annat man vill ha plats med. Sedan finns det en del betesmarker och skogsmarker för hästarna att gå på utanför och sedan massa härliga ridvägar =) Dock ingen paddock =(

Medarbetare på westernridning.ifokus

L00ttz
0

Okej tack =) vet du fall det finns några lediga stallplatser där?

letar nämligen ny stallplats? =)

Min Blogg:

studs
0

#22 Jag vet att de finns ledigt på ekeby :)

L00ttz
0

#23 okej =) vad kostar det vet du det också =) ?

Min Blogg:

Hannybee
0

Kul att läsa om "era" stall, fortsätt skriv och visa bilder! :)

studs
0

#24 de stallet jag stått i förut kosta 3000 inkl allt :)

sthlmsjenna
0

i mitt stall finns det 2 platser ledigt. 3200 kr/månad

sthlmsjenna
0

#22 måste bara fråga, blir inte det lite långt för dig om du nu bor ute i solna?

L00ttz
0

#28 - ne alltså jag står ute i vallentuna nu så det e inga problem om det e liten bit och jag har körkort så. sen så finns det inga bra stall här inärheten av solna och stallet jag står i nu betalar jag 3900 i och vi har bara ett ridhus med dåligt underlag och dåligt hö som bonden vägrar byta och typ inga ridvägar alltid samma väg ut som hem exempel. jag behöver ett stall med bra träningsmöjligheter för det känns som att vi sitter fast nu för att jag kan varken rida ut och träna eller rida i ridhuset.

men har du nummret till den som e ansvarig för boxarna? du kan ju antingen mejla eller skicka ett medelande privat till mig =) skulle va snällt

Min Blogg:

sthlmsjenna
0

# 28 skickar PM

FunnyFlyer
0

Surviver: Vad kul att se att det inte bara är jag som har det litet :D

Alla: har precis flyttat mina hästar hem till vår nyköpa gård, bilder kommer när man kan se golvet i stallet :D

Linnea
0

har ett väldigt litet stall. har en travare och ett russ som bor tillsammans i en 14kvm box. i stallet finns också en ryktspilta och ett litet utrymme där vi förvarar trädgårdsredskap. hela stallet är 4*8 meter. sadelkammaren är i ladan. dom har bakdörren öppen på natten och kan gå ut i en liten hage där. på dagarna är dom i en större hage med vindskydd.

Skynda långsamt så går det fortare.

ttidblom
0

vi står i ett stall med 6 boxar (  just nu har vi 4 hästar här )

stora hagar , mkt utevistelse ( minst 12 h / dygn ) & under sommarhalvåret går de ute dygnet runt , kollektivstall med många och långa ridvägar , belyst ridbana med hinderpark , lugnt o skönt , glada o välmående hästar ! Ett gäng hobbyryttare som rider för instruktör varannan vecka för att trimmas lite :)

Det är ett varmblod ( min ) , en nordis , ett gammalt halvblod ( 20 år ) och en halvblodsbebis ( snart 1 år ) ! Mixat ;)

Gården brevid finns det 3 st ridtravare , en shettis , o en ponny .

Bullerbytjejen
0

Jag har precis varit och kollat på mitt stall, ska tillbaka på söndag och lämna kontraktet. där står lite över 20 hästar, i olika stallavdelningar Det ligger i Täby kyrkby och är ett kollektivstall där alla hjälps åt med alla sysslor, ridbana på gården sen ett ridhus som kan nyttjas en bit bort som jag fattade det. Sen finns det sypermycket trevliga ridvägar runt ikring där. Jag blev helt såld, låter som den optimala lösningen för mig och min häst jag ska få hem nu den sista april. Så glad att jag hittade stället. Väldigt billigt också då alla hjälps åt och beställer allt ihop. Å alla småstall, det var så sött, får för mig att man kommer bli som små familjer liksom *fniss* Och alla var trevliga och glada som jag träffade där igår. Inga stroppar som bara sköter sitt och ser ner på en annan "bara för att man har en travare" xD..

Kickilu
0

Jag tycker förstås att jag står i det bästa stallet i min omnejd. Fick familjen att sälja huset för att köpa ett nytt där hästarna står och det säger ju en del. Det är en stor byggnad som är uppdelat i tre stall, alla med  olika många boxar. I mitt är det sex boxar, alla har fönster, bred gång med plats för två hästar samt sadelkammare. Gemensam loge men varje stall har en egen trappa upp. Finns även utebox, upplyst ridbana och helt underbara ridvägar utan trafik. Hagarna är många och stora. Både vinter och sommarhagar, hagar med mycket bete och vissa med lite mindre, med eller utan skog i. Han som äger gården äger även all mark runt och det är ordning och reda. Alla som kommer på besök får intryck av att det är så välstädat och det är det. Det ända som inte finns är spolspilta men spolplatta utomhus med varmvatten och det räcker bra.

[hilevij]
0

Jag har min häst i ett "stall" som ligger ungeför 50-60 meter härifrån. Stallet består av ett gammalt garage som bas. Där inne finns det uppbindnings-möjligheter, t.ex för veterinär, hovslagare, m.m. Det finns ett stort förråd för hö och sågspån, och även en sadel/foderkammare. Själva garaget är L format, och på den ena långsidan har de byggt tre rymliga uteboxar, alla har öppningarna mot garaget, och där finns även en "korridor" med gummimatta.

Där finns det möjliheter att för kort tid förvara sadlar och täcken, och det finns även krokar så att grimmor och ryktlådor kan förvaras utanför boxarna. Längst ner i korridoren finns det redskap, grepar, kratta, sopborste, skottkärra, och de flesta redskapen hänger på väggen. Det är en tio meter att gå med fulla vattenhinkar till boxen, men det är inga problem.

Vi har två hagplättar för tillfället (förutom beteshagen) en jätte geggig som de har stått i i vinter, vi ska ta reda på den under sommaren, och en alldelles utanför mitt hus. Hagarna består av stora öppna ytor där hästarna kan trava runt. Ridbana finns hundra meter ifrån oss, och då vi mer eller mindre är omringade av skogar, så finns det massor uttav stigar och skogar att utforska.

I stallet står min foderhäst, driven, som är en ridtravare, och stall-ägarens ridtravare, Smulan, men även hennes dotters welsh mountain Billy. Så det är en fux, en skimmel, och en brun :P