Lina Alfhems utbildning
Tänkte skriva lite hur det går för min dotter med Linas utbildning. Det är en riktig utmaning för Emelie då hon tidigare bara ridit läromästare!
Lina kom till oss förra sommaren för att jag skulle hjälpa ägaren med inridning innan hon skulle säljas.
Pga oseriösa köpare blev Lina kvar hos oss ända till efter jul/nyår.
Min dotter Emelie som nyss fyllt 11 år får bara tävla sin b-ponny detta året ut också, så jag började smått leta efter en d-ponny på nätet. Emelie visade ingen större entusiast över en ny ponny så jag frågade henne om hon inte var intresserad längre?
-Jo då! Men måste vi köpa den på internet? Självklart inte! Men var hittar vi smidigt en ponny till en någorlunda pris??? I Stallet så klart!, fick jag till svar. Jag vill ha LINA om jag får bestämma själv.
Emelie hade egna pengar undanstoppade så den 16 februari 2009 gjorde min dotter och Linas förra ägare ett handslag på affären. :)
Feb. 2009. När Emelie tog över Lina var hon pga min ryggskada i stort sett bara grundriden. Jag hade gjort lite grundläggande markarbetande övningar men inte mycket mer. I och för sig så är det ju inte fel med en vilo period efter ett större steg i utbildningen.
Emelie började med att rida ut och och gosa med Lina bara för att bli "Bästis med hästen". Snabbt blev de ett med varandra. :)
Vad kul att hon hittat en ny häst. De var fina tillsammans. :)
Mars 2009 Emelie har nu börjat markarbeta Lina på ridbanan. Just nu är den största vikten att mjuka upp Lilla Lina Fina i kroppen med mycket volter, serpentiner och annat lösgörande.
För att hjälpa Lina att söka sig framåt-nedåt tar vi halsförlängare och bomövningar till hjälp (först värmer Emelie upp henne ordentligt, sedan rider hon med gummisnodden 10-15 min, därefter ca 5 min utan och sedan 10 min bomövningar och till sist stämmer vi av om det är någon förändring)
19 April -09
Emelie har nu kommit en bit på vägen med Lina. De travar skapligt balanserat i lilla paddocken. Efter uppvärmningen har de halsförlängaren på en 10 minuter - en kvart för att visa Lina vägen framåt - nedåt. I traven tar Lina fortfarande stöd mot gummisnodden men i skritten börjar hon arbeta i nåorlunda form utan att halsförlängaren gör inverkan. Inte så pjåkigt med tanke på att de bara har jobbat ihop i 2 mån.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att jag här lyckats lägga upp en film på tjejerna när de tränar travarbete…
Lämna gärna tips och komentarer på hur de ska bli bättre… Inte alltid jag ser felen. =)
Jag tycker det ser bra ut, dock är filmen lite mörk på min skärm. Så ser inte så mycket, tycker dock inte att hon ställer lina i hörnorna, det ser ut som hon går rakställd, sedan utåtställd i hörnorna, vilket gör att hon går lite obalanserat, eller springer på. Fast som sagt, ser inte så mycket. Lite orytmisk när hon rider lätt, men det blir jag med ibland. Men det är bara att jobba på, Både din doctter och Lina kommer bli hemskt duktiga tror jag! :)
Jo jag vet att filmen är mörk. Har en väldigt liten kamera i fickmodell (inte större än mobilen) som jag har med i stalljackan jämt. Jättebra att filma och visa Emelie efteråt så hon själv får se sina fel och lättare förstå och på så vis blir det "lättare" att rätta till felen.
Ja, det stämmer att Lina inte är ställd rätt i hörnen. Något vi jobbar mycket på. Där av blir hon som du säger obalanserad och Emelie får problem att rida lätt rytmiskt.
Nu är ju inte jag opartisk
men ändå tycker jag att det ser bättre ut nu än vad det gjorde i februari när hon började rida och utbilda Lina. Att gå från en B-ponny läromästare på 25 år till en enbart grundriden travare (som dessutom gick sitt sista travlopp i Juli -08) är inte det lättaste när man bara är 11 år. Så som mamma är jag mäkta stolt över dem, men visst de har en hel del att jobba med.
Därför är det helt kanon med dessa trådar så Emelie själv kan läsa och inse att det inte bara är "morsan som tjatar och gnäller" 
Mer kommentarer och tips tas tacksamt emot från alla håll!!! 

klart du ska va stolt det kommer bli bra sen när alla muskler och sånt kommer också =) ´Lina kommer bli en bra häst åt din dotter =) och det e kul att hon kämpar på som hon gör =)

klart du ska va stolt det kommer bli bra sen när alla muskler och sånt kommer också =) ´Lina kommer bli en bra häst åt din dotter =) och det e kul att hon kämpar på som hon gör =)
Tack LOOttz!
Jo lilla Lina Fina är väldigt omusklad men det hade hon ju varit även om hon varit ett treårigt halvblod också. Jo Emelie kämpar verkligen både med Lina men även sin B-ponny som hon rider sista året fram till vintervilan. Jag är faktiskt glad att hon valde en ridtravare istället för en "riktig" ponny.(nu får jag på moppen…) =)