Ett stort dilemma!!
Jag står inför ett jättedilemma. Kände bara att jag behöver få skriva av mig och om någon har några tankar eller idéer så är det jättevälkomnat. Jag behöver folk att bolla med!!
Vid årsskiftet blev jag erbjuden en travare, han var halt och skulle enbart fungera som skogsmullehäst (om han alls skulle fungera, annars skulle han avlivas). Jag var just då i hästköpartankar och sökte just en skogsmulle så det passade mig fint. Så jag skulle få honom på prov fram till 1 maj och se om jag kunde få ordning på honom och då bestämma om jag ville ha honom.
Hans historia: startad 1 gång på travet. Omskolad till ridhäst och tävlat dressyr och fälthoppning i flera år. Såld (till den som äger honom nu som jag har på prov av, vi kallar honom N) och då omskolad till westernhäst. Ca ett halvår efter att han köptes så kom en hälta. En hältutredning gjordes och kotledsinflammation i båda framben och hovledsinflammation i vänster fram hittades och behandlades. Han blev snart friskförklarad och N började rida (dock kanske lite väl efter vad han själv gillade och inte så mkt efter vad hästen mådde bra av har erkänts), han reds då och då under sommaren och till hösten (dvs 6 mån efter friskförklaringen) skulle N börja jobba med hästen varpå hältan uppkom igen. N gav då upp och pga andra saker som kom imellan så red N inte mer på 2 år varpå N sedan skaffade sig en quarter, nu 1 år sedan. Hästen har alltså varit halt i ca 4 år nånting.
När jag nu tog över honom så sattes kiropraktor in och hon var jättepositiv. Hon trodde att detta skulle kunna gå över. Hon kände igen problematiken och har nu behandlat. Hästen har blivit otroligt mycket bättre. Han går (efter lite uppvärmning) helt rent på rakt spår (och även då i skog m.m.), han går helt rent i vänstervarv/vändningar men haltar i högervarv/vändningar (mer ju tajtare vändning). Min ridinstruktör tror att det sitter i hoven och att det gör ont när han ska skjuta ifrån med benet vridet (typ flytta framdelen åt höger så måste vänster fram trampa av och vridas lite).
Problemet är att jag har ridit lite för instruktör nu ett tag och blivit väldigt mkt duktigare och skulle igentligen vilja tävla framigenom. Jag har inte råd att gå och skaffa mig en fin quarter (vilket är det jag igentligen vill ha). Jag kommer antagligen inte att kunna tävla denna hästen utan det är en skogsmullehäst, om ens det?
Frågan är nu: Ska jag spara (dvs ta emot) denna hästen och rida honom som han är men vara försiktig så han inte får ont (ex lätt skogsridning), kanske kan lägga undan lite pengar varje månad och efter några år köpa en tävlingshäst?
Eller ska jag göra en hältutredning igen? Kommer resultatet (dvs ev behandling) att hålla så att det är värt det? Ska man acceptera att han kanske kommer få kotledsinflammation till och från och behandla det när det uppstår? Självklart får man ju rådgöra med veterinär, men jag behöver tänka igenom först vad jag vill och var jag står i frågorna.
Ett annat alternativ är att jag avlivar honom, har ingen häst att rida på men kan då spara undan pengarna han kostar (ca 2-3000:-/mån) och efter ca1½-2 år köpa mig en quarter. MEN känns det värt att gå utan häst så länge?
Hmm ja frågorna snurrar runt i huvudet just nu. Känner mig jättevelig, ena stunden har jag bestämt att han ska få somna och andra stunden har jag massa hopp för honom och vill verkligen kämpa vidare.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag förstår att du känner dej velig. Altså, jag kan ju inte fatta ett beslut åt dej så jag tycker du får tänka på vad som är snällast mot hästen du har nu. Om han är halt och lider mkt kanske det är bättre att låta honom somna in. Det är ett mycket svårt beslut. Du kan ju bli medryttare medan du sparar till en ny häst. Men som sagt kan jag inte fatta ett beslut åt dej. Gör en hältutredning och fråga en vetrinär hur stora chanser att hästen kommer att bli fri från sin hälta är. Då tror jag att du rätar ut några av dina frågetecken.
Jag och min sköthäst håller tummarna (hovarna) för er!
Ja grejjen är ju att han är pigg och verkar vilja leva själv. Han verkar inte ha ont sålänge vi håller oss på raka spår (eller i vänstervarv). Hur ont han sedan har är ju svårt att säga förstås eftersom man inte kan fråga honom men han visar ingenting annars. Jag är inte alls främmande från att avliva honom för hans skull, men jag vet ju även hur kul han tycker att det är. Dessutom känner jag det som väldigt jobbigt att vara helt utan häst i flera års tid. Javisst går det att få rida, men svårt att åka iväg med någon annans häst för att gå på kurs, rida med kompisar på andra ställen osv. Det är väldigt bekvämt att ha egen häst. Men javisst, mår han inte bra ska han avlivas, går det inte att inom rimlig tid att få honom fri från smärta så ska han såklart avlivas!! Men om han inte har ont i dagsläget eller om han går att få fri från hälta?
Det som det handlar om just nu är att ta reda på vad försäkringen täcker, för täcker försäkringen både utredning och ev avlivning (så man inte behöver lägga extra pengar på det) så ska en utredning göras. Täcker det bara utredning överväger jag att göra det ändå (med risk att behöva avliva honom direkt efter och då få stå för avlivningen själv). Täcker det inte utredning så ska jag försöka få hit någon som kan "prata" med honom och se hur pass ont han har av våra skogsturer.

#2 ja får du honom frisk/are så tycker jag defenitivt att du ska behålla honom. Låter ju som en riktig kämpe.
Du får gräva efter hoppet i pandoras ask och hoppas på det bästa.
#3 Ja han har blivit MYCKET!!! bättre under dom tre månader jag har jobbat med honom. Det är som sagt bara lite hälta kvar och den sitter långt ner i vänster fram och märks bara om man rider honom i trav i högervarv eller om man flyttar framdelen i sidled. Så det känns ju som att vi har kommit väldigt långt. Kanske att det finns hopp om att samma behandling som "förra ägaren" inte klarade bibehålla kanske kan fungera för mig? Sen har vi ju haft kiropraktor på honom som direkt såg vad som var fel (=samma som veterinären sagt tidigare) och hittade orsaken till det i ryggen. Hon sa att det inte hjälper att behandla mot kotledsinflammationen enbart, den kommer koma tillbaka tills man åtgärdat orsaken..

Jag hade personligen aldrig köpt en häst med den historian av sjukdom/sjukdomar.
Hade jag varit du så hade jag inte köpt hästen, skaffat en sköt- medryttarhäst, sparat pengar och sedan köpt en häst som du har möjlighet att verkligen njuta av.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Det är svårt det där med att ta bort en häst. Tyvärr är det ju så att det kostar ofantligt mkt att ha dem bara till att gå (ska jag säga
känner mig alltid pengalös)
Plus att ha en sällskaps häst i den strl är oxå dyrt. Har han börjat halta igen så är det ju frågan egentligen vilket som är bäst. Beslutet är ju ditt om han ska få leva eller inte.
Detta har dock kommit tillbaka igen och jag hade definitvt tagit bort honom. Du kan göra hur många utredningar som helst men tyvärr så är detta nog så gammalt att du bara slänger pengarna i sjön. En häst haltar inte om den inte har smärta. Såvida inte ena benet är kortare då kan den ju nicka för det!
Om du gör en utredning, ta då reda på om det verkligen gäller, för de flesta travare har reservationer på benen. Så passa dig så du inte står med tusentals kroner att betala pga att den inte täcker. Även om det är gjort innan så kolla upp att det fortfarande täcker NOGA.
Min åsikt alltså, är ingen häst pratare. Har ju mitt lilla räddnings projekt.
Lycka till om man nu kan skriva så
Mmm.. köpa en sådan häst hade jag heller aldrig gjort. Det handlar ju om att ta över honom. Och ja det är dyrt att ha häst, men det är även väldigt mkt glädje med det.
Ja en häst som haltar har ont, men han haltar ju knappt, utan det är bara i trav i högervarv (på mindre volt) och när han ska flytta framdelen rakt åt höger (alltså måste skjuta ifrån med vänsterfram åt sidan), så är det fel att låta honom gå på härliga lufsturer i skogen? Jag tänker nu, är det fel mot honom?
Sen är det ju en annan femma om det är snällt mot mig, jag menar visst det kostar och jag måste väga fördelar mot nackdelar.
Sen det att han har börjat halta 'igen'… Han är ju inte riktigt "rätt" riden enligt ägaren, han har inte fått möjligheten med bra förutsättning. Visst det har gått lång tid och det gör ju chanserna mindre att lyckas. Men samtidigt, idag var jag ute en timme i skogen med honom i skritt och trav, han haltade inte någonting! han var pigg och framåt och vi hade jättekul ihop, och det är så våra dagar brukar vara. Är det fel/elakt mot honom? Kan det inte vara en häst som jag kan lufsa i skogen med? Jag menar så sätt så är det jag har att välja på ingen häst eller denna häst att ha mysigt med.
Det är jobbigt detta. Min inställning till situationen förändras hela tiden från dag till dag.
Men en häst som är haltfri i 4 år av att gå och skrota, och börjar halta igen?
Du tar kanske på dig mer sorg än glädje. Han har ju säkerligen något som inte syns på vanlig röntgen, kanske han behöver ultraljudas och magnetröntgas för att se vad som är fel. Hade det varit ett sto kunde du ju lagt på ett föl med någon hingst som passat inom western och fått en påläggskalv.
Har du platsen till honom, ge honom chansen och se om du kan rida han rätt och muskla honom jämt. Vem vet du har kanske en kanon häst där om ett år. Kiropraktorn sa ju att hon trodde det gick att fixa, är hon seriös så hjälper hon dig och säger stopp när det inte går mer. Du får hästen, där har du ju inget att förlora. Sen får hon ju lösa upp allt som inflammationen låst uppåt.
Återigen min tanke och åsikt. Valet är helt och hållet ditt.
Fast han har inte gått haltfri i hagen i 4 år och blivit halt nu igen.
Han blev halt första gången för 4 år sedan, gick på hältutredning och behandlades och blev friskförklarad. Sedan, ett halvår efter friskförklaringen (nu 3 år sedan) blev han halt igen (ägaren erkänner att han inte red särskilt försiktigt för att få igång honom) och då ställdes han i hagen. Där han har gått och stapplat fram i ca 3 år och nu har jag börjat rida honom och haft kiropraktor på honom varpå han blivit så bra att han knappt haltar (förutom i trav i högervarv på mindre volt och förflyttning av framben i sidleds åt höger), han haltar inte alls på vanliga ridturer i skogen med både skritt, trav och galopp.
Hans skick när jag påbörjade honom för ca3 månader sedan: Vissa dagar stapplade han i skritt, speciellt när han stått stilla och blivit kall men oftast haltade han inte i skritt. Han haltade alltid i traven. Han var apatisk, ful i pälsen, hängig på ögonen, låg i rang i flocken osv osv.
Hans skick nu: Han haltar inte i skritt eller galopp. Han haltar inte i trav på rakt spår, han haltar inte i trav på volt i vänstervarv. MEN han haltar på volt i högervarv och när man flyttar framdelen åt höger i sidled. Han är nu pigg och full av liv - tom drar för mig i galoppen ibland med full glädje (vilket inte skedde förr då han var väldigt "snäll"=antagligen 'hade ont'), väldigt glansig och fin i pälsen (ägaren trodde jag tagit pälsglans), livfulla glada och pigga ögon som strålar, han hävdar sig återigen i hagen.