Ridtravarskolan del 3 - Cavaletti
Att rida över cavalettibommar är bra för det mesta - hästen får tänka, lyfta lite på hovarna, de får jättefina muskler och bra balans. Här kommer lite tips på övningar du kan göra med bommar.
Lägg ut ett antal bommar som bilden nedan visar. Här kan du rida i åttvolter för att träna balans och kordination, eller serpentiner för att mjukgöra hästen.
Tänk på att hela tiden ha ett stöd på yttertygeln så att hästen inte förböjer sig, jobba även mycket med ytterskänkeln av samma orsak.
Se till att hästen är ställd och böjd när du svänger.
Försvåra litegrann genom att lägga till två nya bomserier…
För att öva lite på galoppen är galoppbommar bra att använda. Här kan du själv länga eller korta steget. Räkna galoppssprången mellan bommarna, när du vill öka antalet språng, kortar du steget och där du vill minska antalet språng så länger du steget. Språnglängden varierar från häst till häst, men på en stor häst kan man räkna på att ett galoppsprång är ca 3-3.5 meter långt.
Lycka till!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jag gjorde detta själv igår, fick henne mycket mjuk och fin måste jag säga. Idag var hon hur fin som helst (:

Skall oxå testa detta 
Superbra övningar som ger bra träning för hästen!
Denna övning ska helt klart tas med på träningarna i fortsättningen!!!
Cavaletti i alla dess former är jätte bra träning. Inte bara för hopphästen utan även för dressyrhästen. Cavaletti bygger muskler, hjälper till att rakrikta hästen, få hästen att lyssna på både drivande och förhållande hjälper. Det största problemet med cavaletti tycker jag är att min fantasi är så dålig på att hitta på nya övningar, och det som sätter gränser för cavalettiarbete är just fantasin. Fler tips tack!!!
MVH
Tin-tin74
En övning som verkar vara jättebra igen, härligt! Nu ska vi allt öva! :)