meningslös martingal?
Hovslagaren var i stallet för ett litet tag sedan och hon undrade vad som var meningen med martingal. Jag svarade som jag lärt mig att det förhindrar en från att bli nockad om hästen rycker upp huvudet högt, högt.
Men en korrekt inställd martingal ska ju ringarna nå upp till sadelknapparna vid framvalvet och rycker hästen upp huvudet så borde ju ringarna åka med tygeln ända upp till knapparna?
Jag har inte tänkt på detta innan, för det har man ju fått inpräntat av ridskolan att så är det ju bara, men egentligen är väl martingalen rätt meningslös om man inte spänner den för hårt då?

eftersom martingalen läggs runt sadelgjorden kan den ju inte gå hur högt som helst, eller?
jag har martingalen väldigt "snällt" på mitt sto och märker definitivt skillnad i hur högt hon kan gå med huvudet jämfört med utan martingal.
utan martingal "hänger hon ju bara med" tyglarna ända upp i pannbenet på mig, med martingalen på tar det ju faktiskt stopp?
jag förstår inte riktigt hur din hovslagare menar?
medarbetare på djurskydd.ifokus

jo man ställer ju in längden på martingalen. för att se att man har rätt längd ska den först sitta fast i sadelgjorden och går upp mellan hästens framben, precis som vanligt. men sen kollar man längden genom att "banden" med ringarna ska nå upp till sadelknapparna vid framvalvet på sadeln.
rycker sedan hästen upp huvudet så borde ju ringarna på martingalen gå "bakåt" mot handen upp till sadelknapparna eftersom om de har rätt längd ska nå dit. Då borde inte martingalen hindra höga huvuden så mycket, eller? det får ju aldrig bli ett veck på tygeln heller…

Jag har lärt mej att martingalen ska gå till ganascherna(stavning?). Den kan hjälpa mot hästar som drar upp huvuden och rusar, ex. mot hinder. men jag förstår inte heller hur de kan fungera?!

#2 jag förstår hur du menar.
när Sharon dock försökt rycka upp huvudet med martingal har jag aldrig sett att martingalen åker bakåt, snarare går den fram mot bettringarna till (och stoppar på tygelstoppen) vilket gör att huvudet "stoppas upp" och hon inte får upp det så högt.
eftersom martingalen (på henne iaf) ligger med en liten "böj" framåt-neråt (den delen som är framför halsremmen "böjs" ju framåt), går ju martingalen framåt och inte bakåt. (alltså, de tvådelade remmarna ligger "naturligt" framåt)
åh, så svårt det blev att förklara..
#4 så ser det ut när vi rider med martingal oxå, fast jag brukar kolla på vilken höjd tygeln ligger sen så mäter jag så att ringarna kommer lite ovanför den höjden, då vet jag att hästen inte får upp huvudet för högt men att det ändå inte är störande.

#4 jag förstår iaf så du förklarade bra:) men hade det inte varit något som gjorde att den hellre går framåt än bakåt så hade den varit rätt meningslös.

#5 jag brukar "mäta" genom att ha martingalen på längsta, höja hästens huvud till "lagom höjd" och så rätta efter det.. men det är förstås en krånglig väg att gå:)
#6 det har du så rätt i!:)
lärt mig utav Jens Fredricson (hoppryttaren) att martingal ska räcka till manken eller något under.
och den används för hästar som har en benägenhet att springa med huvudet högt i luften.
Martingal verkar endast när hästen gör fel.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Bra att du tog upp det har också funderat på detta!:) Så nu fick jag också svar!

#8 det ska väl i princip alla hjälptyglar göra, enbart verka när hästen gör fel, eller? Du förklarade hur längden på martingalen ska vara på ett tusen ggr bättre sätt än mig:D
#9 så bra:)
#10 ja, det vill man att hjälptyglarna ska göra. dock gör inte alla hjälptyglar det. tyvärr
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

#11 vilka hjälptyglar inverkar hela tiden?
Jag känner knappt till några hjälptyglar alls mer än graman, martingal och halsförlängare/gummisnodd. har ju hört en hel del andra hjälptyglar men vet inte hur de inverkar, som gogue tex.
i princip alla utom martingal. för alla andra är hjälptyglar som ska få hästen att hålla huvet nere/jobba i form, martingal används för att hästen inte ska kunna dra huvet så högt upp så att den biter tag i bettet/slår ryttaren etc.

#13 jo men hur kan tex en ospänd halsförlängare verka när den hänger slakt?

#14 halsförlängaren blir ju aldrig helt overkande på samma sätt som martingalen. halsförlängaren är ju elastisk och "spänner sig" lite av sig självt. skapar också lite utav ett tryck på nacken, vilket förstås inte är bra alla gånger.

#15 jo halsförslängaren är elastisk men spänner man den inte alls så hänger den och slackar, iaf på min häst när jag testade. han kunde ha huvudet högre än vanligt utan att man använde sig av elasticiteten, då borde den väl inte inverka?

#15, jo, även utan att du spänner den så flexar den ju så fort hästen höjer på huvudet och "tar" (alltså inverkar på nacken för att ta ner huvudet på hästen).
den enda hjälptygeln som inte ger någon inverkan är som #13 sa martingalen.

#17 det var ju flexade jag menade att den inte gjorde eftersom den inte var spänd överhuvudtaget.
min pålle rycker aldrig upp huvudet men jag ville se hur han reagerade på halsförlängare och därför lånade jag en och plockade på. Då borde den inte kunna inverka när pålle inte lyfter huvudet såpass att "gummibandsfunktionen" går in?

#18 men den påverkar hela tiden just för att den är elastisk. det är ju invävt gummi i de där, och fungerar precis som ett gummiband.
om jag kommer ihåg rätt är skillnaden (utöver elasticiteten) mellan halsförlängaren och martingalen att halsförlängaren faktiskt löper över nacken på hästen, genom huvudlaget och ner. martingalen ligger runt halsen i en separat rem och sitter i sadelgjorden med den andra delen.
eftersom halsförlängaren alltså löper över nacken och genom huvudlaget och ner så kommer den automatiskt att påverka hästen, till skillnad från martingalen som mest är "upphängd" på hästen och inte kan inverka om inte hästen mekaniskt påverkar den. (alltså höjer huvudet)

#19 jo men den kan ju inte bli hur kort som helst. den har ju en viss längd från början, och den jag testade att sätta på foderhästen var såpass lång att den inte drogs om han inte höll huvudet högt,högt upp. precis som ett gummiband har en storlek från start och sen kan töjas ut så har ju halsförlängaren en viss längd som sen går att dra ut. om du tänker dig ett gummiband med säg diametern 7 cm så spänns inte det ut om du försöker trä det över något som är 5 cm i diameter, då måste du dra runt två varv för det. förstår du?
martingalen fäster ju i sadelgjorden och ringarna i tyglarna och sen en mittdel fäst runt halsen. gummibandet går över hästens nacke, ner genom betttringarna och sen kan man fästa antingen mellan hästen ben till sadelgjorden eller utefter hästens sidor till sadelgjorden.
#20 Men du kan ju inte jämföra en hjälptygel som du inte satt på "korrekt", om man säger så, med en annan hjälptygel som sitter korrekt. Om du sätter på en halsförlängare utan att spänna den nånting, så får du ju heller inte särskilt mycket ut av den. Medan om du spänner den korrekt så får du den hjälp den är ämnad för att ge och då finns det en viss spänning hela tiden. Martingalen ger ju heller ingenting du sätter den på längsta (om den är längre), då hjälper den heller inte något när hästen slår upp med huvudet.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#21 men jag tycker inte att halsförlängaren borde vara gjord för att streta mot hästen hela tiden. den borde väl vara spänd så att den inte stretar mot när hästen går med huvudet normalt eller lägre? men att den ska börja tänjas, och därmed streta mot hästen när hästen höjer huvudet?

#22 men eftersom halsförlängaren är gjord att ligga över nacken och genom huvudlaget kommer den automatiskt verka på hästen hela tiden, om än inte att den "flexar" så tar den ju ändå "emot" och gör att hästen ofta viktar fel (lägger för mycket på framdelen och viker ihop sig).
vad jag har hört (och detta kan jag inte säga är sant, för det vet jag inte) så går man mer och mer ifrån halsförlängaren också, främst för att den orsakar muskel- och/eller förslitningsskador kring nacke och hals på hästarna och gjort mer skada än nytta.
på ridsport.ifokus finns en gammal tråd kring detta med halsförlängare (den första delen är hyfsad, som vanligt spårar det ur längre ner). länkar till den: http://ridsport.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f26be2a8-e87b-4802-8b49-f1ef1dcf48e3

har suttit och tittat på en himla hög med bilder på hästar med h.f. där ryttare/ägare eller vilka det nu är säger att den inte inverkar (h.f. hänger alltså "slapp").
eftersom hästen håller huvudet så himla lågt så verkar den inte inverka, nej. men om hästen höjer huvudet aldrig så lite, t.ex. för att se bättre (obs, se t.ex. artikel om hästens syn på ridsport.ifokus) så kommer den att trycka på nacken och tvinga ner huvudet igen.
jag vet inte om jag tycker att det är så bra..

#23 okej. Jag har också hört det med muskel- och förslitningsskador och det låter ju inte alltför bra. Jag är varken för eller emot hjälptyglar men det kan ju vara bra att veta hur de fungera ändå:) Däremot så anser jag att kan man inte rida utan hjälptyglar så kan man inte rida med heller:)

#25 mycket bra poäng där! är man inte tillräckligt bra att kunna rida utan ska man heller inte rida med, jag håller helt och fullt med dig!
jag gillar inte gummisnoddar, just för att man kan inte "ta bort" den på samma sätt som man gör med graman (förutsatt att man vet hur man ska rida på grmaan)

En halsförlängare ska hänga slappt när hästen går i form och då inverkar den inte heller. Den ska enast (tycker jag) användas på unghästar eller andra som inte vet hur dom ska går i form. När dom förstått vad dom ska göra behövs den inte mer. Martingalen tycker jag är helt onödig. Om en häst slår upp huvudet när man tar i den ska man tvinga ner huvudet eller försöka komma på orsaken till beteendet ex att hästen inte tycker om bettet eller att ryttaren är hård i handen? Personligen ogillar jag alla typer av hjälptyglar, möjligtvis någon snäll typ när man longerar då man inte kan inverka så mycket själv. Någon klok hästkarl sa en gång så här: "Det är bara riktigt duktiga ryttare som är tillräckligt kunniga för att kunna använda hjälptyglar korrekt. Men dessa ryttare är så duktiga så att dom behöver inga hjälptyglar." Det finns alltid en orsak till ett beteende. Lyssna istället för att tysta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag använder martingal till mina för att don slänger med huvet när man rider och dom får då lätt över tyglarna på en sida, Dom gör samma slängar när dom går i hagen, så det är inget dom gör bara när man rider. Fast dom slänger mindre nu när vi rider på hackamor

#28 visst ska man sträva efter så lite hjälptyglar som möjligt. men ska man då inte också sträva efter att inte använda spö och sporrar?
jag är helt med på vad du säger om att man måste undersöka orsaken till ett beteende, men menar du verkligen allvar när du säger att man ska tvinga ner hästens huvud om den slår upp det? inser du inte att det beteendet (från ryttaren) troligtvis kommer kunna orsaka mer skada än om du har en martingal som låter hästen veta "hoppsan, här var det stopp!"?
en häst kan läras ner i form tämligen fort även utan att använda halsförlängare.
#30 aa jag håller med dig =)med gummisnoddar är ju hästen aldrig "fri" även om den hänger löst.. nej, ska man välja mellan martingal och gummisnodd väljer jag martingal alla gånger

en halsförlängare KAN användas för att tvinga ner huvudet men med en unghäst tex kan man ju helt enkelt lossa den lite så att den bara ger motstånd ner hästen verkligen drar upp huvudet högt. själv har jag bara använt en gång och det gick bra. numera använder jag så lite utrustning som möjligt. inte heller sporrar och spö! man kan inte riktigt gemföra martingal och halsförlängare för dom har två olika funktioner. martingalen ska ju inte hjälpa hästen ner i form eller hur? du ska veta att jag tvingar aldrig en häst till något och lyssnar alltid på hästarna om dom börjar med konstiga saker. därför rider jag numera båda mina hästar utan nosgrimma för dom gör hästarna spända i käkmusklerna. jag är fysioterapeut och har läst hästpsykologi så jag vet att de flesta arbetande hästar i detta land har nnågot slags problem. felet är att ryttarna försöker dölja istället för att ta tag i problemet, många tror ju att hästarna bara bråkar när dom faktiskt vill tala om att något är fel.
#29 att de slänger mindre med huvudet med hackamore än med bett säger väl att dom trivs bättre utan bett? dom kan däremot fortsätta med vissa beteenden ett tag efter byte men dom brukar sluta sen när dom har kommit fram till att det känns bättre.

#32 citat ur ditt tidigare inlägg: "Om en häst slår upp huvudet när man tar i den ska man tvinga ner huvudet eller försöka komma på orsaken till beteendet".
vad är det för utbildning du har gått?

man ska ju självklart försöka komma på anledningaen till beteendet, sen finns det ju ett fåtal undantag sem ex en häst som gåt kankse flera år med ont i ryggen och felaktigtbett och som sen efter byte inte förstår att det faktiskt inte gör ont längre. det kan ta ganska lång tid för dom för har dom haft onte länge så får dom nästan tvångsmässiga beteenden och dom reagerar reflexmässigt utan attt tänka efter. en sådan häst kan man ju försöka hjälpa med ex en halsförlängare, den tvingar ju inte ner huvet (men vissa här tycker tydligen det) men den kan få hästen att tänka om och lite snabbare inse att det obehagliga har försvunnit. men då måste man ju vara säker på att den tex inte har ont i ryggen längre osv.
jag tycker aldrig man ska tvinga en häst på det viset men ibland kan dom behöva hjälp att tänka efter. (men som sagt aldrig en häst som man vet har ont) om du hade läst mina inlägg så hade du vetat vad jag jobbar som.
"ryttarna försöker dölja istället för att ta tag i problemet, många tror ju att hästarna bara bråkar när dom faktiskt vill tala om att något är fel." så skrev jag i mitt senaste inlägg och så blir det när vanliga ryttare använder diverse hjälptyglar och annat. då tvingar man ner huvudet utan att veta ifall hästen har ont eller ej. i dom allra flesta fall så har hästen ont om den inte vill ta ner huvudet. vad gäller unghästar så är det snarare att dom inte förstår.
angående detta att någon tyckte halsförlängaren aldrig lät hästen vara fri.. vad tycker ni om inspänningstyglar då?
inspänningstyglar låter inte heller hästen vara fri, men de används bara vid longering (jag gör bara det då iaf) och då kan man knäppa upp dem ganska snabbt, har man gummisnodd måste man hoppa av pilla loss och hoppa på igen. så det är inte riktigt jämförbart tycker itne jag iaf.

problemet med inspänningstyglar är att många spänner in dom för mycket eller iaf för mycket från början innan hästen hunnit värma upp vilket gör hästen stel och spänd, dom kan ju inte gå i form så fort de kommer till ridhuset, måste bli lite varma i musklerna först.
det är många som spänner in gummisnodden för mkt också

ja det vet jag men om man använder den rätt kan den var bra. som sagt så använder jag inte den längre. detta är ju problemet med alla hjälptyglar (utom martingalen som inte används för att få hästn i form) att många som använder dom inte gör det på rätt sätt, sen är det många jätteduktiga som också har hjälptyglar men dom hade egentligen inte behövt dom.

#34 jag frågade aldrig vad du arbetade som, det var jag inte intresserad av. jag undrade bara vilken utbildning du hade gått.

EquiCare

#40 jag har själv tittat på den utbildningen. dock tycker jag inte att den motsvarar vad jag skulle förvänta mig av den typen av utbildning.

det kan du inte veta förrän du har gått den. du anar inte vad mycket man lär sig av dom.

#42 jag har försökt kontakta utbildningsansvariga för att få svar på en del frågetecken jag hade gällande utbildningen och efter 8 veckor inte fått något svar.
med tanke på den utbildning jag själv går för närvarande så tyckte jag inte att den information som gavs om denna utbildning var tillräcklig och innehållet kändes ofullständigt. Referens/kurslitteraturen var heller inte vad jag förväntat mig.
alltså motsvarar inte utbildningen vad jag hade förväntat mig, och det kan jag säga utan att ha gått den. lägga så mycket pengar på en utbildning som jag inte har fullt förtroende för känner inte jag för iallafall.
detta är dock långt utanför topic, så jag föreslår att vi låter det stanna av här.