Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 2317 ggr
JoJos
0

tips på bett ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har stött på lite problem med min lillpojk nu Obestämd

han går INTE alls att rida på vanligt tränsbett,tredelat,har testat det mästa nu faktiskt och inget funkar.. Han blir sjutk stark,drar ner huvet helatiden när de kommer till mer fartfylld träning. jag får alltså varje dag sitta i en ovis kamp och vara hård i handen mot min prins men inget funkar, det enda jag har någorlunda koll på honom med men han är fortfarande bråkig är en pessoa stång..  han har inga vargtänder, kollad av både massör och kirropraktor och min hovslagare, köpt ny sadel som ligger som en klocka..  ge mig tipps på.. känner att jag står i en återvändsgränd.Obestämd

Primee
0

Svårt att säga något bra här.. Personligen vill jag ha så milda bett som det bara går - även en stark o het häst kan fungera på ett "vanligt". Min häst har varit väldigt dryg med det mesta - det skarpaste han har gått på är hackamoore o kimblewick, (det sistnämnda kanske vore något?) och de nu när han har lite mer vett ;) Det som han fungerar klart bäst på är ett rakt bett med tungfrihet(utan nosgrimma).

Det är nog bara att prova sig fram med olika bett o nosgrimma skulle jag tro. Kanske ta dit en spec. på hästens mun o bett, någon jag personligen kan rekomendera är Ylva Rubin. Vet dock inte vart hon håller sig i landet…

[Zkold]
0

Jag hade samma problem när jag fick hem Viking och rider nu på kimblewick och han trivs med det, jag känner att det är det enda som funkar. Försöker variera lite och rider ibland på tredelat men det funkar bäst när vi rider på en ridbana för i skogen passar inget bättre än jaktbettet (kimblewick).Skrattande

Ta en titt annars på min artikel så kanske du får något tips…

Bett guiden

Eve
0

På den HÄR sidan hittar du superbra information om de flesta betten.. Kanske skulle ett mylerbett funka, eller kanske ett saxbett?

Jag använder ju ett Amerikanskt Gag, dui får gärna låna och testa det om du vill.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Wilma03
0

Du har inte funderat på att det kanske är något i markhanteringen som inte klaffar? Verkar som att du har problem med ledarskapet..

NathalieN
0

#3 - hur är det att rida på amerikanskt gag? vad är speciellt med det bettet?? Har inte sett ett sånt görut :P

Eve
0

NAthalieN - Ett amerikanst gag fungerar på två olika sätt: det ger lite tryck i neckan, samtidigt som det blir lite hävstång. Det får hästen att söka sig ner med huvudet och ta stöd på bettet. Millan trivs så himla bra med det.

Repoort
0

En kort diskussion om amerikanskt gag

Scandi
0

jag använder flippanbett just nu, funkar bra :)  jag kan vara mjukare i handen och han är lydigare och mjukare. Inte bett är starkare än handen som håller i det eller hur burkar man säg?

Zabbio
0

#2 hur kommer man till informationen på den sidan? O_o

#6 Gag har ingen hävstångsverkan.

TS:

Prova något bettlöst tex ridkapson (du kan ha pessoat under första gången som säkerhet) en hel del travare lugnar sig mer för tryck på nosen än i munnen. Välj inte hackamore.

Prova annars kimblewick eller liknande.

Men sen måste du också ta tag i problemet (vilket är väldigt svårt med pessoa eftersom det ger en skum inverkan) och ändra ridningen. Börja med att rida inhägnat och jobba i skritt tills han lyssnar på väldigt lätta hjälper och lugnar sig, kan flytta baken för skänkelhjälper och är sig att tänka på vad du gör. Kan du öppna och sluta är de jättebra för travare. Sen börjar du trava honom lite, bryt av så fort han stressar och skritta honom lugn. Få honom att tänka på något annat än ''rakt fram'' hela tiden, flytta bogen, flytta baken, skänkelvikning, serpentiner,så fort han börjar stressa. Kom håg att sitta tungt och ha väldigt mjuka händer så att han vågar ta stöd på bettet och slappna av. Men låt honom inte hänga sig i tygeln, släpp hellre efter och ta in mjukt igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Eve
0

Zabbio - Men bettet har ju långa skänklar, då måste det ju bli en hävstångseffekt?

fridak
0

#10 jag har noll koll på bett men har gag någon kedja? för det krävs väl en kedja för att få hävstångseffekt? det är iaf därför som pessoat är ett hissbett och inte ett hävstångsbett.

Eve
0

FridaK  - Nej. den har ingen kedja. Jag är också jättedålig på bett.. Men men.. Millan trivs kanonbra på det här bettet, och det är väl det som räknas (:

Zabbio
0

Utan kedja hissas bettet upp mot kindtänderna och får mer gag/hiss effekt än hävstång. (Liksom det omtvistade pessoat). Tygeln blir visserligen starkare än handen men det funkar inte som en hävstång på det sättet.

Med kinnkedja ger man signaler i munnen(över nosen på hack) att dra in nosen, uch under hakan att putta ut hakan(i förlägningen pannan) och sträcka överlinjen. Men hävstänger ska användas med eftergift; man ska inte dra in nosen utan släppa efter så att hästen följer med bettet fram och ner. Stänger är till för att få fram och ner huvudet, tränsbätt är till för att ta upp huvudet och för att lära hästen att följa bettet och inte bara vika undan, så att den kan bli redo för stång, samt för att ställa och böja hästen.

Hannybee
0

Jag tror att du behöver träna lydnad. Skarpare bett hjälper bara tillfälligt, snart har du förmodligen samma problem igen.

Träna lydnadsövningar från marken och eftergift direkt han stannar/saktar in. Lycka till!

CelsiusT
0

Varför inte köra bettlöst?? Många hästar (min uppfattning? många travhästar) blir bråkiga/stissiga/heta/jobbiga av bett i munnen, speciellt när man blir hård på handen. Medan när man kör bettlöst på dom så i många fall försvinner problemen ganska med en gång, just för att det "jobbiga" i munnen försvinner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Bettet är det enda ästen måste lära sig, allt annat kan den redan. Men prova ridkapson, när han vet vad som förväntas av honom kan det bli lättare att senare vänja honom vid bett, rakt tränsbett brukar vara bra på hästar som är oroliga när det rör sig i munnen.

Ridkapson r det bettlösa som ger bäst tränsbetts-effekt i ridning.

helisa
0

Jag rider "bettlöst" på båda mina, Jag hack på min valack som sista utväg då han är så stökig med huvudet pga en skada i munnen, det sitter högt för att få det så milt som möjligt, funkar kanon. Märren har ett eget tillverkat bettlöst somm sitter lågt samt en fast "springrem" för att få lite extra tryck på näsan, hon verkar trivas jättebra på det, fast lösningen med "springremmen" är bara tillfällig då hon behöver lungna ner sin lilla hjärna lite.

Hannybee
0

Ledarskapsträning och olika lydnadsövningar?

Linnea
0

#2 du skriver i din betguide att tvådelat bett är snällt mot munnen. det ger ju en nötknäppareffekt närman tar i det(behövs inte mycket).

#3 kul att du nämner mylerbett. många tycker att dom verkar elaka och vissa påstår tom att de är djurplågeri.. jag har själv ett myler på min travare, har aldrig ridit på ett bättre bett! min var mycket stark innan också men nu går han i form och kan gå i alla gångarter på lång tygel..

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
0

#19 Inte på alla hästar :) En del ligger det bra på, och som alla bett måste det passa för att ligga bra. Tvådelat tar i lanerna (trycker, javisst) och många hästar föredrar det framför att ha trycket på tungan (tredelat och rakt tränsbett er mer tryck på tungan än tvådelat). Det finns ingen hävstång i det så ''nötknäppareffekten'' är inte starkare än handen, eller vad det är på ett tredelat. Däremot kan jag tycka att med tvådelat ska man inte ha nosgrimma, eller så ska nosgrimman vara helt löst. Då kan inte bettet slå upp i gommen eftersom hästen kan gapa och ''undfly'' det, och visa att det bettet inte liger helt bra på den hästen.

Själv rider jag på rakt tränsbett eler stångbett+bettlöst beroende på vad jag känner för. Min häst gillar inte när det rör sig för mycket, så tredelat eller myler hae inte varit optimalt på honom som han är nu.

En del mylerbett är ganska skarpa, och vissa har hävstångseffekt. De är så vitt jag vet designade för att ge tungfrihet och det uppskattar många hästar. Med rätt ridning är mylerbett ofta treviga.

Hannybee
0

#20 Ooh, de verkar kunna en del, kan du berätta mer om det där med tvådelat bett? Jag har det på min sköthäst, och har nosgrimma också, fast spänner inte så hårt och använder inte snokremmen…

Zabbio
0

#21 Jag har precis skrivit om det ju :P

Hur hårt är ''inte så hårt''? Kan dy lätt få in två-tre fingar, på högkant, under nosremmen mitt på nosen? Dvs kan hästen utan problem öppna munnen iaf 4-5cm? Om hästen kan det men inte gör det så lär inte bettet trycka upp i gomen. Du kan också kolla efter röda märken på lanerna eller i gomtaken där bettet ligger, akta fingrarna bara ;)

Hannybee
0

#22 Hmm… Tror att jag får in fler än två fingrar, hela vägen runt… Får nästan kolla imorgon. Ska försöka kolla i munnen också.

Öppna munnen kan han minsann, men det är ju lite det som är problemet… Han gör det förmodligen för att komma undan bettet, så frågan är om han riktigt trivs. Å andra sidan är det ju många ryttare som helt stänger igen munnen på sin häst med hjälp av snokremmen…

Sedan är jag säkert för hård i handen också. Jag jobbar på det, men jag har svårt att få stopp på honom och vill inte byta till något skarpt bett.

Zabbio
0

#23 Byt bett om han gapar. Att andra lägger till snokremmen är ju inte en anledning att göra så själv..:3

Vilka bett har du provat? Tvådelat kanske inte ligger bra helt enkelt. Alla bett utan skänklar (dvs med enkla ringar, D-ring, lös ring, parerstång etc) är ''milda'' och bra för grundridning (böja ställa osv) om hästen trivs på dem. Du ska bara ata dig för bett med för konstiga kanter eller grejjer i munelen, ex, tvinnade tvådelade (tvinnad ståltråd) eller liknande. Jag har sett tränsbett gjorda av cyckelkedjor, vanliga kedjor och t.o.m. vad som påminner om en motorsågskedja.. i en affär. Kulbett är också ganska elaka, kulona på det dras ju över laner och tunga, och kan knipa tungan, vid tygeltag.

Jag har som sagt rakt tränsbett, det finns rakt tränsbett med en liten port, det tar mindre i tungan. Mylerbett ger tungfrihet, det finns en variant som går lite framåt, inte kan knipas ihopsom en nötknäppare men ändå kan röra sidorna oberoende. Det är för rörligt för min häst men kanske passar din.

Du får inte stopp på honom genom att sitta och tjuvhålla, för att stanna måste du sitta rätt framförallt (sätt dig, räta på ryggen osv) och ta lätt i tyglarna.  Jag har ridit många hästar som jag försökt stanna med tyglarna, sen har jag kommit på mig själv med att sitta fel, när jag rätat upp mig stannade hästarna helt problemfritt.. När jag stannar sitter jag till, rätar på mig, kniper med låren (inte knäna), tar i tygeln och håller ett ganska lätt men stumt tag (inte dra, bara hålla) tills hästen saktar ner/stannar, då jag ger eftergift och berömmer. Jag sitter helt enkelt emot hans rörelse med hela kroppen. Får mest träningsvärk i låren.. Fast för det mesta tar det knappt en halv sekund innan hästen börjar sakta av och jag kan mjukna igen :)

Hannybee
0

#24 Jag har inte provat med än tvådelat och tredelat på honom. Det tredelade vi har är för litet, och annars tycker jag egentligen inte att det gör någon skillnad. Ett rakt bett tycker jag verkar ganska enkelt och bra… Fast kan ju inte så mycket om just bett… ^^

Ska tänka på det där du sa om när man gör halt… Tror mestadels att jag är för hård i handen… Sedan är han ju travare och van vid att ha mycket stöd i munnen. Ska se hur det går idag. :)

Linnea
0

jag tycker inte att det finns någon egentlig anledning att ha nosgrimma nån gång (på dressyrtävling måste man ju men då gäller ju engelsk nosgrimma, ej aachen.). om det går bra att rida utan nosgrimma, dvs hästen gapar inte, tar inte bettat och så vidrae så finns det ju ingen anledning att ha den. jag läste i nån faktabok att nosgrimmans ena uppgift är att hålla kvar tränset på huvet.. jag har nigen nosgrimma på mina och dom tränsen trillar ej av..dessutom så måste man spänna rejält hårt för att den ska hålla fast tränset. tänk att dom skriver sånt som fakta.. nosgrimmans enda egentliga unktion är ju faktiskt att stänga hästens mun. och varför behöver man det? ja det verkar du har koll på själv..

Hannybee
0

Tycker egentligen också det är lite onödigt. Han fungerar bra helt utan nosgrimma. Men jag kollade idag, och jag spänner nosgrimman nästan extremt löst. Provade även det du sa, Zabbio, om att sitta emot hela rörelsen när man gör halt, och det fungerade jättebra! :D

Det är nog min ridning det är fel på och inte hästens bett… ^^

Zabbio
0

#26 Nosgrimman har även en annan funktion, om hästen störtar tar man som ryttare gärna i tygeln = stort gap på hästen, underkäken kan då slå i marken och bryts lätt eftersom den är ganska klen. Men ''sitter den fast'' i överkäken klarar den smällen bättre. Sen kan man udra hur ofta de tänker störta med ina hästar på dressyren..

I armen ledde de kanske hästarna en bra  bit och då är nosgrimman till hjälp att stötta tränset.

Sen har den en funktion till, nämligen att den hindrar häsren från att undandra sig bettet, det är en extra säkerhet när man rider. Men den ska aldrig vara så hårt spänd som det har blivit mode i, utan sitta löst och ledigt. Min nosgrima sitter fast i sidostycket som bettet sitter i och stabiliserar bettet på det viset. Men jag kan ju rida utan också, hästen pillar med bettet oavsett (gapar inte, och pillar även med munnen om han har bettlöst). Däremot tycker jag att det är snyggt.

#27+25

Ett rakt tränsbett jobbar som sagt på tungan, inte alla hästar gillar det men du kan ju prova. :) Jag har tyckt mig märka att just travare gärna vill ha bett som inte rör sig för mycket.

Vad bra att det fungerade, då har du nåt att jobba med :) Är du hår i handen så rid helt utan kontakt ett tag, ha tyglarna i fingerspetsarna så att säga och spela bara med fingrarna när du behöver ta i tygeln. Tappa inte tyglarna bara..

silvery
0

jag har turen att ha en tjej i stallet som har alla sortersbett :P så jag lånar och provar haha min har tredelat träns bett för det mesta, ska jag galoppera i skogen har jag pelham för säkerhetsskull, och ska prova rakt =) min går bra på tre och tvådelat iaf

Linnea
0

jag har ett myler på min, det är ju ganska rörligt men han trivs väldigt bra på det. dock pillar han lite med det men det gamla tredelade försökte han spotta ut hela tiden och vred tungan fram och tillbaka. stor förbättring alltså.

#28 du säger ju själv at en av funktionerna är att hindra hästen från att undandra sig bettet. Men om hästen tris med sitt bett (och ridningen i övrigt) så försöker dom inte komma undan. jo engelsk nosgrimma kan man ju ha för att det är snyggt, den stör inte hästen så som tex aachengrimman gör.

Zabbio
0

#30 Hästar är lika lata som människor, klart att de/vissa iaf gärna undandrar sig arbetet genom att undandra sig bettet ibland i jobbiga övningar, speciellt innan de riktigt lärt sig vad man vill av dem och fortfarande provar vad som är rätt och fel :P Men nosgrimman ska aldrig vara hårt åtspänd, för man ska kunna se om hästen bara försöker maska lite i den där jobbiga öppnan, eller om den går och försöker streta mot bettet hela tiden, gapa osv. och klart känner obehag av bettet. Plus att en hårt spänd nosgrimma hindrar underkäken från att vara avspänd, vilket sprider sig till nacken och resten av kroppen.

Om hästen ''blir pigg''/skrämd i skogen (eller på banan för den delen) av någon anledning eller något annat oförutsett händer kan det också vara bra att ha en nosgrimma som hindrar hästen att da sig undan. Jag red en islänning ett tag, han kunde plötsligt bli rädd för en sten eller nåt och rusa iväg. Med nosgrimma stannade han efter femti, hundra meter, utan kunde han springa över en halv kilometer.. Den var löst spänd och han försökte aldrig ta bettet annars eler gapa iväg från något :) Nu är ju inte detta optimalt, men sen när är ridning alltid optimal?

Hannybee
0

#28 Ska försöka tänka på det du sagt, tack för hjälpen! Glad

Zabbio
0

#32 Det är lätt att glömma sig, men när du märker att det inte går som det ska, ta ett djupt andetag, tänk efter och försök igen :)

Linnea
0

min travare blev skrämd av en älg i skogen en gång. han sprang jättelångt och jag blev lite rdd faktiskt för jag visste att det fanns en brant nerförsbacke lite längre bort. eftersom jag blev lite rädd så fick jag inte stopp på han men så tog jag mig i kragen och tänkte: nej jag får inte vara rädd. sen tog det bara ett fåtal sekunder för att stanna honom. så blir dom rädda på riktigt så är det nog bara att försöka tänka på att inte själv bli rädd fast man vet att snart kommer en nerförsbacke eller nåt sånt.

men om han blev rädd för småsaler hela tiden, är du säker på att han blev rädd eller tramsade han bara? min blir ju "rädd" för ganska mycket, iaf när han är pigg, typ en gubbe som sprutar ogräs eller en kanin men han blir inte rädd för traktorer.. så han tramsar bara. har hänt att han har vänt (inte stuckit) men då har det bara varit att bestämt styra honom förbi. han ehöver lite övertalning ibland, som när där är skällande hundar nånstans.

Zabbio
0

#34 pratar du med mig?

Han blev skrämd på riktigt, annars var han alltid jätefin att rida.

Tin-Tin74
0

Svårt att ge konkreta råd, men hur är det med ledarskapet? Är det du eller hästen som bestämmer?

Linnea
0

#35 du är det ju lite värre såklart om hästen verkligen blir rädd men det måste ju berott på dåligt självförtroende tex eller att han är dåligt miljötränad kanske.

Zabbio
0

#37 Som sagt; vid optimal ridning på optimala hästar behövs varken träns eller sadel eller hjälper, men hur ofta är allt optimalt?

Säger bara att det finns tillfällen då det är bra att ha en nosgrima för att hindra hästen från att undandra sig bettets verkan, om den är löst åtspänd, utan att man för den skull tvingar hästen att ha ett obekvämt bett eller är hård i handen. En del människor vill även ha nosgrimma när de rider ut ''om i fall att'' utan att de brukar behöva den.