Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett16-dagens-prestation
Läst 1262 ggr
Scandi
0

Elis träningsdagbok

Blev lite inspirerad av en annan tråd på ridsport. Hoppas det är ok?

För er som inte vet det så har jag en vbls travar på snart 7år som heter Lyas Eligible. Eli blev inriden till våren 07 och jag köpte honom i september 07. Så han är inte riden så värst jätte länge (snart 2år) + att vi redan haft otur med skador och rygg/muskel problem. NU har vi varit igång sedan början på augusti ungefär.

21/2

Red i ca en timme idag.. Eli vilade igår eftersom jag tyckte det gick så bra i förrgår, så  jag tyckte att han (läs  jag :P) förtjänade det. Så han var lite ofokuserad i början och gick med huvudet uppe i himmelen ungefär :P. Skrittade några varv och travade lite och voltade i mellan åt + att jag galopperade av honom lite. Bestämde mig sedan för att ägna mig åt min sits och red på volterna ett tag, och vips så började han gå helt perfekt i  form i skritten :)

Började  trava och gjorde sedan övergångar mellan skritt,trav,halt i en salig blandning Tog sedan ut honom och red på en lite fyrkant så jag fick igenom honom i hörnerna. Han har svårare för att böja i vänster varv och går faktiskt bättre i form i höger. Men det är i höger varv som vi har problem med att få rätt galopp. .Övade sedan på inledningen i Lc:1 fram till volten i högergalopp. Och han gick faktiskt riktigt stadigt i form och jag kunde sitta ner i traven :)

Började sedan på lite galopparbete och red i en åtta och sedan fortsatte jag på spåret och saktade av lite trav precis innan två serier med bommar och fattade galopp igen och gjorde snett igenom och gjorde om övningen från andra hållet.

Andra gången som jag lyckas  jag att få honom att galoppera i en lugn och fin kort galopp!! Eftergaloppen blir han så ivrig då då tar det en stund innan han går ner i samma fina trav men det ska vi öva upp! Och kände att han faktiskt börjar komma i form även i galoppen. För bara en vecka sedan var det full rulle i galoppen och nästan sken. Blandade sedan skritt och trav och lite galopp innan jag började trava av honom. Han har aldrig kännts så fin innan som han gjorde när jag sedan travade av honom ock sedan skrittade han på helt långa tyglar och han verkligen sökte sig neråt. Innan har han velat gå med huvduet uppe när man skrittat av honom på helt långa tyglar men sist jag red släppte det och  ikväll kändes han verkligen avslappnad och som att jag verkligen kommit åt honom ordentligt. :) Berömde honom jätte mkt idag :D

Enda negativa är att han blir lite smått svullen i högerbenet som går ner ibland. Har ju kommit och gått sedan han halvt tramapade av sig skon. Vilket var i onsdags. Har masserat det ordentligt med liniment och i morgon ska jag nog bara skritta tänkte jag eller gå med honom och lägga på ett stallbandage beroende på hur det ser ut i morgon. Han har ingen värmeökning i det benet vad jag kan känna och är inte halt. Men får som sagt se hur det är imorgon. Ska ju egentligen vara med på hoppträning på måndag kväll :S men får se hur det blir med det nu.  Skulle just vara vår VANLIGA OTUR om det blir ngn skada nu..Så håll tummarna för oss att det inte är ngt!

Scandi
0

oj så långt..:S

Thorsson
0

Det är hur kul att läsa om hur du tränar Eli! :D Jag får tips av det, och beundrar verkligen er två! Ni är fina tillsammans och jag håller tummarna för att det inte är något! Själv tror jag att Lords hovböld har spridit sig, för han är med svullev till och från i samma ben utan att vara varm eller halt! :(

Scandi
0

Oki. Tack så mkt :D Ja jag hoppas att det inte är ngt.. kanske är överansträngd eller ngt…  Oki  men ta ut hovis igen då så får han känna på hoven? Så kan du utesluta det sen om det inte är det.

Eve
0

Vad kul att höra vad andra har gjort.. Jag lägger till en kategori som heter "Dagens prestationer". Så när man vill dela med sig av det man har gjort med sin häst, så kan man skriva det där (: Då kan man ju fortfarande få inspiration av andra och veta precis vart man ska leta!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Scandi
0

#4 Ja det låter bra :D ska upp till stallet nu.. Har precis slutat jobba och börjar jobba igen 16.45. Hörs snart.

Scandi
0

22/2

Idag hade jag jätte bråttom i stallet så  jag skrittade bara ut en liten runda. Har inte gjort det på evigheter på grund av vädret så eli var ju som att sitta på en komet ungefär.. ville inte skritta utan taktade och höll på så till slut travade vi lite och då gick han lugnare och sedan skrittade vi resten hem. Väl hemma vill han bestämma när vi skulle in på gården men det lät jag honom inte göra, red i stället fram och tillbaka längs med vägen innan till slut JAG bestämde när vi skulle gå in på gården. Självklart så vart ju benet svullet också..:S Så jag tog på stallbandage så får vi se hur det ser ut i morgon bitti.. Vill inte ha ännu en kotledsinflamation!! :'( eller ngn annan skada heller för den delen!

Scandi
0

Eli är fortf svullen i det benet går ner ngt när han rör sig i hagen men sedan när han står still kommer det igen. Blir stallbandage i kväll igen. Blir ingen hoppträning i kväll :( Åker kanske upp och går en sväng med honom. Är lite kluven hur jag ska bete mig.. han är lite varmare i det benet men han är inte halt.

Eve
0

Jag hade lindat båda benparen och promenerat med honom.på nätterna hade jag haft lindorn, på dagarna utan

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Scandi
0

Nu har jag bara haft lindat fram men ska kanske linda båda bak o fram ikv. Tänkt åka och köpa de där jätte tjocka benpaddarna som h**ks har.

Thorsson
0

#3. hovis kommer på en efterkoll om en vecka nu.

CarolineO
0

Jätteskoj att höra hur andra gör =0)

Scandi
0

Har nu köpt en BoT padd..:P som jag ska börja vänja honom vid. Ska upp nu till stallet och plocka av han det andra och låta han stå lindad en stund med den. Han vilade hlet igår. Såg faktisakt hyffsat fin ut när jag kom dit på kvällen igen än vad det gjorde på morgonen. Funderar på om jag ska prova rida eller om jag ska vänta ngn dag till.. det är kanske bäst! Hörs!

Scandi
0

Kom precis hem ifrån stallet. Eli stod lindad med BoT i ca 3h ute ihagen idag och sedan gick jag en runda med honom. Benen ser faktiskt rätt fina ut. Det är när han står still som det högra blir lite tjockare men sedan masserade jag lite med liniment och då såg det fint ut igen. Såå jag ska prova rida imorgon. Ser ut som han fallit ut lite i hullet :S så blir till att öka på hans mat..

Scandi
0

Oj såg att inlägget redan är läst 107ggr :)

[Zkold]
0

Det är kul å läsa om er!

Repoort
0

putt

hur går det och hur är benen, blev det bättre med BoT padden?

Scandi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Benen såg fina ut efter bara ngn dag med BoTpadden :) Nu är han helt fin i benen :) Han har fallit ur hull men börjar ta sig igen.. Får nu så mkt hö han vill äta, fyller på i hönät så han har hela tiden. Varierar hur mkt han äter men tror det är runt 8-9-10 per dag. Får nu även kornkross,betfor och lusern.

Ridningen går fram och tillbaka :S för ngn vecka sedan gick det kanon! Han blev lång och låg och riktigt avslappnad fick till högergaloppen på första försöket och han jobbade på bra :D sedan vissa dagar får han för sig att gå emot skänkeln och kicka och inte alls lyssna på min hand och sedan ibland lyssnar han bra. Red ut häromdagen och galopperade av honom sedan på ridbanan och då gick han också rätt fint. Men när det går som dåligast får man tänka på dem gångerna när det går bra och vad det är man kämppar för egentligen..Min sits är inte den bästa men har övat mycket den sensta veckan på att jag ska sitta bra och då går han faktiskt som bäst:) På bilden är från ngn  vecka sedan när d gick så bra.