Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1588 ggr
velepa1986
0

Hosthäst på lösdrift?

Hej!

Min häst har både hjärtfel och hosta, så han får absolut inte ligga på spån eller torv för vet. så nu ligger han på papper. I sommar ska vi börja med lösdrift för de är de absolut bästa. Vad kan jag använda som strö då? Vet inte om jag är så sugen på att ha papper då.
Vad finns de för andra alternativ?
Halm - men de kan väll va dammigt de med?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

fridak
0

halm kan vara rätt dammigt med men det kanske inte märks av så väl eftersom han då går på lösdrift och det blir helt annorlunda än att stå instängd:)

running
0

Lös drift är nog de bästa för din häst.

De har ju kommit ut nå pelleteraspån och halm de kanske är nåt.

men i o för sig så är de ju annat när de är lös drift de blir ju inte instängt damm någonstans så du kanske kan använda Halm.

Är du minsta tveksam råd fråga med vet dom ger dig nog goda råd.

Var rädd om dig och din häst

velepa1986
0

tack #1 och #2 för svaren !

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Tusen
0

Konstigt att veterinären sa att han inte skulle stå på torv.Obestämd Torv brukar man ju annars rekomendera just till hosthästar. Torven skall naturligtvis vattnas något och då liknar den mer fin jord och det borde väl vara det bästa tycker man.

Torv och lösdrift är nog det bästa jag kan tänka mig för en hosthäst.

sthlmsjenna
0

min häst fick jätte hemsk hosta efter halm, så det rekommenderar jag inte! det dammar ju sjukt mycket!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Linnea
0

min travare har COPD. han får INTE stå på halm, inte ens nu när han går på "lösdrift"! han står på en blandning av spån och torv, det funkar skitbra. det dammar lite, men bara när man lägger in det så man får mocka ett tag innan dom går in. innan när han stod inne hela nätterna fick han Nostril vet när han kom in. Jättebra för hosthästar! Han har inte blivit dålig en enda gång i vinter ( till skillnad mot 3 gånger förra vintern).

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0

för övrigt hade mitt russ blåsljud på hjärtat när han var liten. (vet ej om han har det nu, kan tydligen växa bort).

Tin-Tin74
0

Torv är ju som stkhlmjenna skriver annars något som ofta rekomenderas till hosthästar…. Hmmm.

Halm som är omsorgsfullt skördat brukar inte damma något, men tyvärr upplever spannmålsbönderna att halmen är en biprodukt och ett besvär, till säden (havre/vete/råg/korn) och därför är de int lika noga med den som med hö/hösilage. Tyvärr blir det då ofta att det är lite lite fukt i när den pressas i balar och då "går halmen varm" och/eller börjar mögla och så kommer dammet som ett brev på posten…

vi odlar vårt foderspannmål själva och lägger lika stor vikt vid halmen som vid säden och tidigare på sommaren, hö´t, och vi har aldrig haft dammig halm. Däremot halm som jag köpt någon gång har ofta varit dammigt, tyvärr.

Linnea
0

jag har lite halm kvar sen jag bytte. den har jag i vindskyddet. den dammar inte så jättemycket tycker jga, har sett värre. den har legat på loftet i 1½ år nu och är inte dammigare nu än när jag köpte den. så möglig är den inte. men han tålde inte den ändå.