Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2632 ggr
Thorsson
0

VIll inte ta v.galoppen?

Lord kan båda galopperna dvs både vänster och höger.

Nu efter ha stått i höst pga hans rygg igen och blivit skrittad i kanske 3mån så vill han nu inte ta vänstergaloppen. Jag ska inte galoppera honom nu förens snön är borta hade jag tänkt och när han är lite mer musklad. Men hur ska jag göra?

När jag ger övertydliga hjälper, när inget annat hjälper så börjar han bara studsa fram i slängtrav eller så står han och studsar på stället. Ibland skiter han i mina hjälper och tar höger ialla fall. För den är stadig!

sus-sharon
0

om han har ryggproblem kan det kanske vara så att det är en liten, liten låsning eller förträngning som gör att det blir obekvämt eller gör ont att ta vänster?

jag har en väninna vars hbl-sto har en yttepytteförträngning i lädryggen. detta gör att hon är ordentligt mycket svårare i vänster varv. ibland tar hon inte vänster galopp öht och då får hon rida höger istället, hur tokigt det än kan vara..

(kan tillägga att denna förträngning hittade de inte med ultraljud förrän de gick in rektalt och ultraljudade "underifrån", därför är det inte säkert att det är grönt ljus även om man tycker att man kollat på klinik)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Thorsson
0

Testade att longera honom, och han tog vänster galoppen som han inte hade gjort annat! :)

Blir det inte bättre med att ta vänstergaloppen uppsutten så tar jag nog ut massör. De kan väl känna om de har någon låsning?

Scandi
0

Eli ville inte heller ta sin ena galopp, men det var höger, för ett par veckor sedan nu sedan jag stärkt honom mer i höger varv så kommer höger fram mer och mer. Ibland tror jag det beror på mig också hur tydlig jag är med galoppskänklen.  Jag tror det är att bara träna,träna och tränska så ska du se att han hittar den. Men en massör är kanske inte helt fel.

fridak
0

det kan ju även vara du som har någon låsning så att v. galopp inte fungerar uppsuttet:)

Thorsson
0

#3. Hm, kanske det! Försöker stärka honom i vänstervarvet nu så. :)
#4. Tror lite på det med, är mer bekväm i högervarvet så. Men vi får se hur det slutar!

fridak
0

#5 jag tror att jag sitter snett i sadeln, sen vrider jag vänsterfoten på något knepigt vis så jag får ont efter ett tag. Så kan jag så kan kanske andra också;)

Smex
0

tro det eller ej men jag hade också problem med vänster galopp med mitt fullblod som har gått på banan =P

Men det visade sig faktis att det var en skada i vänster framhov.

Så det kan faktis vara så att han har en låsning eller har ont. Det kan sitta i bogen eller bak i korset.

Varför han börjar känna det nu är bara för att han har tappat de muskler som skyddade honom från det ömma förut.

Men om du kan kolla med en massör så gör det. De kan oftas hitta alla möjligt ömma punkter.

Thorsson
0

#6. haha ;)

#7. Han har/ haft en hovböld i vänster framhov, hovis kommer snart och kollar om den är borta eller spridit sig. Hoppas på att den är borta. Men han markerar inte, är inte varm eller så. Kan vara svullen i benet ibland men då får han stå, smörjer på lite värmande bara så. Ska kolla sedan när hovis varit här om den är borta, sedan stärka upp hans vänstersida och mjuka upp han mycket där. Sedan så testa vänster galoppen. Sedan om han inte vill efter att ha försökt och försökt får en massör komma ut! :)

Mandah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kanske borde jobba med mera mjukgörande i trav så kanske det släpper sen i galoppen, de gjorde det med min shettis, han hade jätte svårt i högergaloppen, men de va mycket markarbete och lösgörande som gällde och nu så går det jätte bra, han fattar precis som han ska  Tungan ute

Smex
0

Eftersom det är en travare så är hans starka gångart trav. Så du borde kanske bara jobba på i trav. Men nog tror jag att det är hovbölden som smyger ännu. Kanske den är helt borta men han kanske tror att han har fortfarande ont i den.

Min häst fick ju tre små hovbölder i rad och sen hovbensrotaion. Nu börjar det gå bra (4 måndar senare) i vänster galopp.

Men jobba i skritt och i trav. Men kom ihåg, bara för att han är konstig på ena sidan skall du inte glömma den andra sidan. Jämnt arbete i båda varven. =)

Thorsson
0

#10. Jag försöker hålla jämnt arbete i båda varven, dock itne i galopp då det inte går för tillfället ;) Ska se vad hovis säger när hon kommer igen, hoppas på bra resultat!

Siggebus
0

Hej. Vet inte vad som är felet i ditt fall.

Men det är vanligare än man tror att det beror på något fel i kroppen och inte har med utbildningen eller brist på muskler att göra. Glad Har man en travare får man ofta höra att "det är bara för att han har gått så mycket i samma varv etc…"

Vi hade problem med att vår pålle inte fattade höger galopp och vi fick många råd som folk ville vi skulle testa. T ex lägga till spöet mer, fatta i hörnorna, ställa inåt i svängen etc etc.

Vi förlorade massor med tid och energi på något som egentligen var "dödfött" från första början.

Vi lät till slut en equiterapeut kolla igenom honom  (skulle vi verkligen gjort från början! Rynkar på näsan) och förutom diverse snedheter så hittade hon dessutom huvudproblemet - stora problem i SI-leden.

Nu tar han båda galopperna superbra men har fortfarande lite problem ibland med höger galopp vilket gör att vi ska låta honom få behandling igen om det behövs.

Så innan man börjar "konstra" med olika träningsknep etc så bör man kolla först att allt verkligen är OK?

Håkan Lundell är en Equiterapeut med en bra hemsida där du kan läsa mycket om problem i just SI-leden. När du kommit in på hans sida så kolla högst upp - klicka på "SI-leder" så kan du läsa massor.

Håkan Lundell

Thorsson
0

#12. Jag är själv sned i min rygg, och detta gör att jag sitter och är setl och inte riktigt vill sitta ner ordentligt pga smärtor i länd och korsygg! Dock så ska vi se när han har musklat sig bättre och det, går det inte då ska jag ta ut en massör eller en Equiterapeut.

sus-sharon
0

#13 passa på att ta ut en massör till dig själv, tycker jag:)

medarbetare på djurskydd.ifokus

CarolineO
0

Shiny vill inte ta höger galopp.   Men jag klurade lite på det där  & det slog mig att det kanske är för att jag har sämre balans på det hållet?  Jag tycker att det är ganska bekvämt att luta mig in mot mitten i vänster varv, men om man svänger till höger känner jag mig inte alls så "säker"…   Kan säkert vara att hon känner av det.
Jag tror att det har att göra med min becken-skada som jag fick för ett par år sen. Balansen & styrkan i benen har inte varit likadan sen dess…

Thorsson
0

#14- Går hos en massör, dock hjälper det inte så mycket. Jag ska ev åka till en kiropraktor om det inte hjälper. Kan knappt röra mig och gör ont hela tiden nu, jättejobbigt. Eftersom jag har begränsad rörelsehet nu så kan ju det bero på att han inte tar galoppen. Att jag själv är stel som en pinne. Det har blivit värre nu, absolut!

#15. Jag kanske har samma fel, dock är det länd och korsryggen jag har ont i, men högervarvet är mycket mer bekvämare för mig. Nu blir jag osäker i vänstervarvet, men försöker ta det lungt.

santo
0

Hos oss har vi problem med vänstergaloppen. Vi har det svårare i vänster varv över huvudtaget, nästan alla hästar och alla människor har en starkare och en svagare sida. Din häst hade ju stått, det är säkert en bidragande orsak till galopp problemen, han har säkert tappat lite muskler. Jag har fått träna mer i vänstervarv är i höger för att utjämna skillnaderna, då har även problemen med vänstergaloppen blivit mindre. Jag har också fått jobba med mig själv för att jag ska vara någorlunda jämn stark i sidorna.

Vad tydligt det syns att vi är ett ekipage, och att vi påverkar varandra häst och ryttare.

Lycka till

Smex
0

men som sagt, Varmblod har problem i allmänthet i galoppen.

Som min förra, kunde absolut inte kort galopp. Det blev bara gris pass och släng trav.

Det kunde man även se ute i hagen då han sprang, då var det snabb trav eller inget alls.

Thorsson
0

#18. Han tar båda galopperna hur lätt som helst i hagen eller vid longering. Tror dock inte att han har så mycket muskler för att orka i vänstervarvet med ryttare på då det saknar lite muskler.

Linnea
0

ofta när hästen har lite svårt för att ta ena galoppen så lutar man sig lite inåt i fattningen vilket gör att tyngden läggs på innerbenet tex vänster ben i vänster varv. och då får hästen svårt att ta vänster galopp, den vääljer då höger istället. så man kan prova att göra tvärtom och luta sig lite till höger för at "hindra" hästen från att ta höger galopp.

Skynda långsamt så går det fortare.

Thorsson
0

Jag har glömt att skriva att Lord tar båda galopperna jättebra nu! :) Eller ja, högergaloppen är ju lättare än vänstern, men han tar vänstern ganska lätt! :)