Puh! Fick tag i hö ändå..... igen!
En sak som jag tycker är jätte jobbigt med att ha häst är det här med att hitta hö frampå vårkanten!
Vi köper höbalar av en bonde som vi handlat av de senaste 4 åren. Han har jättebra hö… och billigt - inte helt fel det heller 
Höet vi köpt i vinter var så perfekt för vår pålle att jag inte behövde ge något kraftfoder alls och inte heller något extra protein som jag ibland behövt göra. Balansen mellan energi (MJ) och proteinet har helt enkelt varit toppen.
Så pålle har levt gott på hö, lite mineraler och morötter.
Men han har sällan hö så det räcker fram till att vi släpper hästarna på bete och så var det även denna vinter men nu tog det slut tidigare än vanligt.
Ringde till några andra bönder jag visste men de hade så lite kvar att de bara sålde till sina stamkunder och det förstår man ju.
Ärligt talat blev jag faktiskt rätt desperat - jag menar hästen måste ju ha hö! 
Men så tog jag bilen och körde ut på rena rama "bonnalandet" och körde förbi en gård som låg på en oansenlig liten skogsväg. Tänkte att det får bära eller brista!
Knackade på och ut kommer en liten krokig gubbe. Jag bad om ursäkt för att jag störde men undrade om han möjligtvis hade ett lite hö till salu?
Jaaaaaaa, det kan väl tänkas sa han med ett vänligt leende och sen gick vi ut och kollade på det.
Yieipppiiiee! Vilket härligt hö! Underbar doft, härliga strån med massor av näringsfyllda blad och jag fick köpa ett helt släp fullt!
Så nu klarar jag mig tills betet sätter igång och det blir över också så jag har i reserv om hästen måste stallas in på sommaren eller nåt etc. 
Hur har ni det med grovfoder? Brukar ni ha problem?
Själv tycker jag det är jätteoroligt varje vår.
vi hade lite problem iår för vissa tog mer än vad som var beräknat och det var lite konstigt vägda balar, men högubben fixade nya så vi klarar oss=)
Vi odlar vårt hö själva och normalt brukar det räcka gott och väl, men denna säsong var ju ganska snål så vi har fått köpa ensilerat hö av grannen nu den sista månaden. Gillar det inte, vill ha "riktigt" hö… :P
Jag brukar inte ha problem med hö, men i höstas var det näst intill omöjligt!! Som tur var fick jag tag i till sist, så jag passade på att köpa så det räcker hela våren och blir lite kvar, om det skulle bli skitväder så de måste in ngn natt under sommaren… Annars har jag ju lite extra tills när de kommer in igen, så behöver jag inte få panik om min vanliga leverantör inte har i år heller…

jag hyr ju in mig så jag ska inte behöva oroa mig. men den jag hyr av hyr stället av en gubbe som har en massa mark runtomkring så vi får hö och halm från hans marker. jag har bara varit i stallet i drygt två år men det har aldrig varit några problem. det får plats en hel del på loftet, tror vi lassade in ca 8 ton hö i fjol och så hade vi en del kvar från året innan.
De flesta hästarna går kvar över sommaren i samma hagar så det fodras med både hö och kraft ute på sommaren så även då går det åt hö.
Halmen däremot börjar det bli lite ont om, får hoppas på en fin sommar så de kan börja gå ute i juni och hålla sig ute tills september-oktober.

Ja, att köpa på sig mycket hö hade ju förstås varit bra om man kunnat men tyvärr har vi så lite plats uppe på loftet och där ska vi "slåss" om utrymmet med stallägaren.
Dessutom ska vi ha plats för lite halm också.
Ja fast det där med att ha höet inräknat i hyran kan ju ha sina sidor det med.
Min kompis har det så men förra sommaren blev massor av höet dåligt och stallägarna fick ge sig ut och leta hö vilket inte var det lättaste när det skulle räcka till 22 hästar i flera månader.
Till slut fick de hem hösilage i stället men då kom ju problemet med att hästarna inte var vaccinerade mot botulism och dessutom var det skitdåligt värde på det.

Hade lite panik innan jul. Beställde 15 silagebalar som skulle komma veckan efter, så rensade ut allt torrhö och gav rejäla portioner. Men fick vänta fem veckor på höet.
Det ordnade sig ändå, jag kunde köpa balar av en granne så vi klarade oss.
Våra hästar äter mycket hö men vi har nästan alltid haft så att det räcker och blir över tills det är dags att ta in nytt.