Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1754 ggr
[Zkold]
0

Ställa till höger

Vikings starkaste sida är vänster han går jättebra där, men det går verkligen inte ställa honom till höger! han går ställd åt vänster i fel varv ändå. Min kompis försökte med honom igår och idag ska vi markträna honom lite och se om det kan bli till något bättre sen när jag rider. Har ni något bra tips?
Observera att min häst är envisare än en åsna och ger sig inte i första taget…

Zaphix
0

Är han väldigt stel i den sidan?

Ta dit en equiterapeut som får känna igenom.

Stretchar du regelbundet hästen? Annars är det en bra idé.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

#1 Han kan ställas till höger det är bara hans envishet som tar över jag ställde honom till höger från marken så de ska gå. Han är väldigt mjuk i kroppen just nu faktiskt så jag tvivlar på att det är något sånt.

Tin-Tin74
0

Naturligtvis är det jättesvårt att ge ett precis råd utan att ha sett honom. Det är ju mycket som spelar in. Men så här framför datorn går mina tankar så här:

Du skriver att han kan ställas åt höger från marken, men inte när du sitter på honom och att han är mjuk i kroppen. Hur är det med hans balans då? Det kan ju vara så att han inte är tillräkligt balanserad och får då problem när någon sitter på honom. Är han tränad för trav är han ju van att ha tygnden bakom sig och inte över sig.

Mitt tips är att du jobbar honom på volter. Tänk på att jobba lika mycket i båda varven. Så du belastar honom lika mycket.

Att träna på att rakrikta hästen är en grej som många missar också. Är han inte rak kan han inte ställa sig korrekt.

Som #1 skriver är det viktigt att stretcha efter arbetet. Lika så kan massage vara till hjälp, det finns bra böcker i ämnet om du vill ge honnom vardagsmassage.

Men framför allt, ge honom tid på sig. "Att skynda långsamt är bästa sättet att nå framgång"

Lycka till!!! Glad

Zaphix
0

#2 Men ställer han sig åt vänster borde han kunna ställa sig åt höger? Jag tror inte att hästar gör saker för att jäklas eller för att vara envisa. De tänker inte riktigt så. Utan jag tror ändå att han är stel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

#3 tack för dina råd. Ska tänka på det. #4 Nej jag tror inte heller han gör saker för att jäklas men han är speciell tro mig, alla är olika från individ till individ.

SofiaOfSweden
0

Det sitter inte hos hästen, det sitter hos DIG! ;) Det är inte händerna eller skänklarna som är de viktigaste hjälperna, utan det är din kroppsliga inverkan dvs. vikten. Rider du i höger varv och ska ställa honom till höger så gör du helt enkelt så att du vrider huvudet utåt och tittar på hans vänstra bakdel. Då kommer du att hamna rätt med sitsen och kan även trycka till lättare med höften så att han trycks utåt medan du samtidigt kan leda ställande inåt.

Ett annat bra knep som man dock ska vara välutbildad och skicklig för att utföra eftersom att det handlar om timning och att veta när det räcker. Ha stöd på yttertygeln och lyft innertygeln rakt upp i luften så högt du kan. Du ska inte vara hård eller dra upp tygeln utan bara hålla den där tills du känner att hästen trillar ner på yttertygeln. Detta vill jag dock inte att du testar utan en tränare vid sidan om eftersom att det kan ge helt motsatt effekt om det utförs fel.

[Zkold]
0

#6 Ja klart de ligger på mig eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska rida rätt i den situationen. Tack för tipsen ändå. Alla kan ju inte allt från början;) men ja ska kämpa på!

Tin-Tin74
0

#0, Jag gick in på "din sajt" och kollade lite… Jag såg att du fick Viking i augusti förra året och han kom direkt från travet. Då är jag nästan helt övertygad om att mycket hänger på att han inte lärt sig att balansera sig än. Jag tror att det kommer att lossna av sig självt med tiden. Jättebra att du använder halsförlängare och visar honom vägen, vad jag skulle göra är dock att sätta den i sadelgjorden mellan frambenen typ martingal. Det upplever jag som bättre i början, men alla hästar är individer så det kan funka bättre för er som du redan har den. Tänk bara på att inte rida med halsförlängaren hela tiden, det är jobbigt för dem då de inte har de rätta musklerna. Vi brukar göra så när vi skolar ridtravare att vi efter uppvärmning rider 10 min markarbete utan halsförlängare, sedan ca 10 med halsförlängare och visar hästen vad vi vill och sedan till sist 10 min utan halsförlängaren igen för att stämma av om hästen har förstått oss. Där efter kör vi några enkla bomövningar/cavaletti i skritt/trav innan vi avslutar passet med att varva ner utanför banan.

När vi rider ut rider vi i början däremot i en ganska fri form, mest för att hästen ska få släppa loss spänningar.

Lycka till!

[Zkold]
0

#8 Jag red på det i början, först hade jag den vid sidorna och fäste den i sadelgjorden, när han hade vant sig vid det så satte jag den mellan frambenen istället. Tycker dock att det inte funkade särskilt bra. Fick hjälp av en kompis för några månader sen och nu går han faktiskt bra utan detta hjälpmedel i skritt och trav (håller på med galoppen lite smått). Vi försökte få honom att söka sig nedåt utan att tvinga ned honom och det funkade bäst för honom.

Rider också i ganska fri form när jag rider ut i början det känns som en självklarhet att han ska få komma igång på det sättet.
Tack för alla tips! Det uppskattas!Glad

Tin-Tin74
0

För att han själv ska söka sig framåt-nedåt rid bommövninga/cavaletti. Då måste han sänka sitt huvud för att inte snubbla…

silvery
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt tips är en övning som sker ENBART i skritt, och då rider du längs en långsida börjar på en båge men gör en liten volt till mitten av banan. sen tillbaka på långsidan och börja en ny serpentinbåge till mitten och lägg en volt mot långsidan. sen är du tillbaka i mitten och då rider du bågen mot långsida där du lägger en volt igen..

lite förvirrat, minns inte vart jag hittade den men jag använder den på min ridtravare och han har blivit väldigt mjuk och fin sen jag började.

jag var ambitiös nu på morgonen och försökte rita i paint hehe

silvery
0

och jag tror inte heller det är någon vidare bra ide att "tvinga ner huvudet, då kommer han troligen bara bli mer stressad och stel…. ge honom bara den tid han behöver och tänk på att inte nöta för mycket i det "dåliga" varvet, utan rid lika mkt i båda iaf. min var liknande när jag fick honom, men han har blivit betydligt bättre=)

SofiaOfSweden
0

Såg nu att jag var inne på ridtravarforumet och inte ridsport, blandar jämt ihop dem, haha. Då kan det mycket möjligt vara hästen som är stel eftersom att de springer med vagn i ett och samma varv hela tiden och därmed får svårare att balansera upp sig i motsatt varv, precis som tidigare användare redan nämnt. Tycker att du ska följa deras tips isf för att träna upp balansen istället, fast volter är också en form av balansträning. Tycker däremot ändå att du ska arbeta mycket med sitsen och förlägga den rätt så att din häst får stöd från dig med att gå rätt, allt för att underlätta.

[Zkold]
0

#11 tack den övningen ska jag nog testa idag den verklar faktiskt bra!

Det var faktiskt bommar som vi började med för att få honom till att söka sig ned, red också rakt ut i skogen bland sten och pinnar där var han ju också tvungen att söka sig nedåt för att inte snubbla.
Nu går han bra faktiskt och jag rekommenderar hellre denna metod än ta hjälp från halsförlängare, detta tyckter jag känns mer naturligt för dem.

Tack alla för alla tipsen det är skönt att ha lite å göra framöver :)

silvery
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 den är mkt effektiv, använded den som sagt på min, och han blev betydligt smidigare och framför allt lydigare och med lösgjord.

Lycka till!

Linnea
0

Min travare var ursvår att ställa förut, han bara höll emot med munnen hela tiden. Min dåvarande tränare sa att jag skulle rida volter och ta ledande tygeltag så skulle han snart förstå vad jag ville. Det hjälpte inte ett dugg. Jag trodde han var stel men då var det längesen han gick på banan. Sen köpte jag ett nytt bett och han blev genast mycket bättre. Hela hans problem satt i munnen. Nu kan jag ställa, böja och rida han i form även på lång tygel. (Innan gick han aldrig i form.) Det är bra eftersom han blir självbärig då. Annars blir det lätt att dom slår upp huvudet så fort man släpper lite på yttertygeln..kommer ihåg det från ridskolan. Dom blir lätt tunga i handen på det viset.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tin-Tin74
0

#11. Vilken bra övning!!! Den ska jag testa på mina hästar nu när jag inte kan rida pga min ryggskada utan tömkör/tömlongerar.

Linnea
0

jo förresten.. om hästen är svår att ställa till höger är han stel i vänster sida, inte höger. en stel muskel kan nämligen dra ihop sig (ställa) men inte sträcka ut.

Skynda långsamt så går det fortare.

fridak
0

#11 den övningen har jag också fått testa på, fast i trav. lite knepigt för det gäller att ha koll på båda sidor hela tiden men det går. tror jag fick plats med fyra volter längs långsidan i vår lilla paddock.
Det gäller att hästen vet att skänkeln "puttar åt sidan", inte framåt. Det kände inte foderhästen till förrän för ett drygt halvår sedan och det är något jag tycker är väldigt vanligt på just travare att minsta lilla tryck betyder full fart framåt.

silvery
0

man ska inte göra den i trav, såvida man inte har en VÄLDIGT stor bana, för det är inte bra för hästarna ben med alla snäva svängar

fridak
0

#20 Jag litar på min tränare. vi har inte en så jättestor ridbana men fyra åttametersvolter får plats. Det gäller ju att man har hästen i balans, far man omkring så tar det mer stryk. Så väldigt snävt blev det inte heller, men nyttigt för man ser om man har koll på sidorna eller inte. Sen bestod inte hela passet av att göra "serpentinvolter" längs långsidan utan det var bara en liten del:) tre långsidor med serpentinvolterna och så gjorde vi annat resten av passet.

SofiaOfSweden
0

Då får väl hästen helt enkelt lära sig att balansera upp sig ;)

silvery
0

#22 detr har inget med balansen att göra utan det är att den påfrestar senor och grejor när man rider den i trav

SofiaOfSweden
0

ALLT du gör påfrestar på senor och ligament, det är samma sak för oss människor. Ska de bli starka så måste man utsätta dem för träning, i måttliga mängder förstås. Men att säga att man ska undvika övningar för att det sliter tycker jag är fel, för den övningen är kanonbra för att uppnå lösgjordhet och ju mer hästen balanserar upp sig desto mindre blir slitaget eftersom hästen bär vikten jämnfördelat. Och hur ska man uppnå den balansen? Jo, genom att träna hästen.

Du undviker väl inte att springa för att det är slitsamt för knäna?

silvery
0

jaa jag vet att övningen är jättebra för lösgjordhet annars hadeja ginte rekommenderat henne den. men den rekommenderas att gröas i SKRITT för att inte fresta för mycket. varför ska man slita i onödan liksom

Tin-Tin74
0

Kände inte ien övningen till en början men,

Jag har faktiskt också ridit den övningen i flera år. det var min dåvarande tränare (må han vila i frid) som rekomenderade mig den. Den här tränaren visste nog vad han gjorde eftersom han bl a tränat Peter Eriksson under hans ponny-tid…

Jag rider övningen till en början i skritt, men när hästen är i balans, mjuk och lösgjord, och mogen för att gå vidare rider vi även den i trav.

Däremot krävs det upp emot Grand Prix nivå för att kunna samla och rida i galopp.