Hästar och hundar tillsamans
Brukar ni ha med era hundar till stallet? Brukar hundarna få följa med ut och rida? Hur är hästen tillsamans med hunden? hur är hunden tillsammans med hästen?
Många frågor :P
Jag brukar ha med min sheltie ibland, men han är ju en vallare och det märks, helst av allt springer han bakom hästen. Tur att jag har en snäll pålle.
Nu på senare tid har jag märkt att monsun blivit mer intresserad av hunden, han brukar lukta på honom och sen strycka öronen bakåt. känns inte riktigt okej. Vovven brukar hålla sej ganska nära mej eller springa runt och busa, man märker att vovven är lite osäker och rädd.

Jag har ingen egen hund men ägaren till stallet har hund som är tokigt glad i mig :P vet inte varför det bra är så, iaf hon följer med mig ut o gillar att spinga lös under ritten. Jag därimot gillar det inte eftersom hon inte håller sig till mig lyssnar inte och jag litar INTE på henne på den nivon att hon ger katten i djuren ute. Ser hon en harre o får nys om den så tar hon den. Jag brukar lykas med lura henne in o stänger in henne i sadelkammaren. Jag vill inte riskera att hon tar död på något vilt. Efteråt får hon godis för att hon var snäll o stanna :)
Hade en hund förrut, blev tyvärr tvungen att lämna tillbaka henne, hade inte tid när jag började plugga igen. Hon var med mig jämt till stallet & när vi var ute och red/körde. När jag skulle ströa i boxarna hjälpte hon till att sprida ut torven! Hon sprang som sagt med lös både när jag körde och red. När vi körde fick hon även sitta i vagnen för att vila vissa sträckor. Ponnyerna brydde sig aldrig om hunden, men varmblodet var jätterädd för henne i början. Så småningom vande han sig och blev mkt lugnare & mer nogran med vart han sätter fötterna.
Jag har en Schäfer/husky (hälften hälften) hane som jag har med mig i stallet. Han fyller ett år i april. så han har inte varit med på ridturer än. Tränar honom mycket att gå lös och lyssna på mitt kommando och det går bra, allt för att han snart ska vara mogen att följa med ut på uteritter. Han är med i stallet jämt. Hjälper mig att mocka (eller ja, han ligger vis skottkärran och väntar på att någo godsak ska trilla ur ^^) och sen hjälper han mig att sprida torv och spån.
Hur gjorde ni första gången ni hade eran hund med när ni var ute och red? Hur visste ni att den var redo?

Mina hundar är med varje dag i stallet, min tik (husky,schäfer colli) på 4 kan jag inte ha lös då de e alldeles för mycke spring o jakt i henne men hon får följa med kopplad när jag kör, o de funkar kanon,hon älskar de!
Valpen (Schäfer) har följt med sen han var 3- 4 månader o de funkar kanon de med,han har fattat galoppen på en gång, springer jämte o hästen har alltid 100% koll vart han är. all grundlydnad kunde han redan vid 4 månader så inga konstigheter där heller =)
Jag har haft min lilla vovve med mig till stallet ett par gånger, blandras papillon/lhasa apso. Han brukar dock få vänta i boxen medans jag rider då han inte är säker att ha lös, och han är livrädd för hästen. Nu för tiden är han oftast med på tävlingar och tittar på matte, känner att jag inte har tid att kolla efter honom när jag rider och tränar. Vilket jag tycker är super viktigt!
Kan bli så oerhört förbannad på dem som inte har koll på sina hundar som dessutom inte har vett i skallen. Hunden springer framför bilar, bakom hästen, förbi hästen i full fart, skäller hela tiden och när dem skiter runt hela stallet *suck och sur*, och även dem som sätter sin hudn på läktaren så den sitter och tjuter i en timme medans ägaren rider
. Då har det verkligen gått för långt, stallet är ju ändå ingen hund gård.
Sen har jag inget emot de snälla hundarna som är tysta och håller sig vid sin ägare, lr de ägare som har sina "springiga" hundar kopplade. Tummen upp för dem!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

#5 naaww Powbie X)
#6 va??
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

#7 naaww Powbie = Söt vovve!!!!
Jag har med min hund till stallet ibland. Han äter gärna bajs och rullar sig väldigt gärna i torven. Äter också upp hästmaten och sånt.
Hasn får dock inte vara med när hästen kommer in. Storis (hästen) avskyr hundar och stampar och biter dom, så vill inte riskera något.
Andra har sina hundar inne när Storis står på gången, men då är det deras ansvar. Jag är less på att ta bort hundar som är för nära Storis nu. Är trots allt Storis hem, så jag låter honom ogilla hundar.
Jag har haft med mina hundar till stallet ibland. Det ena är en dalmatiner och det är ju en ras som är avlad för att springa brevid hästen och vakta ekipaget mot rovdjur. Den andra är en border collie och det är ju en vallhund. Båda hundarna fungerar jättebra i stallet, BCn går och lägger sig som en gårdshund medan dalmatinern är med och kollar vad jag gör hela tiden. Dom fungerar jättebra med hästarna, är lugna och har koll (koll på hästarna så dom inte blir upprörda) men är inte det minsta rädda. Min häst fungerar jättebra med hundar och verkar tycka det är kul, men nordsvensken i stallet har hundfobi och får utbrott och kickar och beter sig, så hundarna får inte vara i närheten av henne (för allas skull).
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag har min borderterrier med
Mina är alltid ute med mig, JR springer in i hagen och plockar ut skit till den stora
Bäst att hon inte kommer för nära, för då slår flickorna efter henne. Min nya travar flicka verkar defintivt inte gilla hundar, så henne får vi väl vänja…. Men a och o är väl att de inte stirrar runder och att hästana inte blir rädda. Skulle inte våga ha dem med när jag rider, min nordis är jätte rädd för "allt" konstigt.