Era säkerhetsregler?
Att hästar inte är helt riskfritt vet väl alla. Många olyckor är onödiga om man bara följer vissa regler. Tycker det kunde vara intressant att ha en tråd där vi kan dela med oss av våra regler, gärna med motivering varför. Det blir ju så mycket enklare att argumentera om man vill införa en ny regel i sitt stall eller om man ska förklara för nybörjare varför man måste följa en viss regel.
kan säga alla jag kommer på nu:
håll hundar under uppsikt
hundar får EJ vara i klubbrummet för där bor katterna
ej spring, alla ska sopa efter sig (fast många skiter i det)
ta allt hösilage inkl. det som tappats på golvet (många "gräver i balen" för att få nytt hela tiden, så att massa hö blir dåligt eller slängs och det blir ju dyrt)
alla hjälper till med de pass de kan
(en oskriven regel är att de som är i stallet vid insläpp hjälper till, men det blir oftast samma personen som hjälper andra då det finns mindre hjälpsamma människor överallt)
vi har en liten "sopaihop-hög" där vi sopar ihop grus, skräp etc innan vi slänger det. den som mockar sist tar med sig högen.
mocka och släck på paddexbanan (mocka för att den blir förstörd annars och släcka för att det blir DYRT annars)
Jag börjar då…
Hos oss är det självklart att ALLA rider med godkännd hjälm och säkerhetsväst.
När vi rider ut i skymning och mörker ska hästen ha benreflexer på alla fyra benen och reflexbrösta, minst, men hellst ett reflextäcke och tränsreflexer också. Ryttaren ska ha hjälmreflex och reflexväst eller varseljacka och gärna en pannlampa. Snacka om att man ser ut som en lysmask ;). Att man ska ha reflexer i mörker ridning tycker jag är en självklarhet, då bilister har svårt att upptäcka hästen i tid och sakta ner och hålla ut från ekipaget om man inte har reflexer.
Vi har även en annan regel som inte många tänker på. När vi rider ut, oavsett om det är i mörker eller dagsljus ska ryttaren ha reflexväst och hjälmreflex!!! Lite onödigt kan man tycka på sommaren när solen lyser och fåglarna kvittrar. Men det var just en sån dag som vi nästan blev påkörda! Jag och en kompis var ute och red. Vi var i en uppförsbacke när vi hör att det kommer en motorcyckel. Vi hör att den inte saktar ner! När den kommer närmare märker vi hur den svänger hastigt över på motsatt sida och missar oss med knapp marginal! Nu var det så att det visade sig att det var en av mina nära vänner som körde motorcyklen, så han stannar efter backkrönet. Gissa vad han sa?! Han hade inte sett oss till en början! Oraken var den att solen stod ganska lågt så i backen lev han solbländad! Det som gjorde att han upptäckte oss var att jag hade varit lat (?) och inte tagit bort hjälmreflexen på min hjälm och att min kompis har något så ovanligt som en vit (skimmel) ridtravare. Så allt han såg var ett gult band och något vitt som rörde sig på vägen.
Hade vi ridit vanliga bruna hästar (som min) och tagit bort reflexen på hjälmen så hade han kört på oss! Efter det rider inte någon i vårt stall ut utan reflexväst/varseljacka och hjälmreflex.

i mitt stall finns ju bara mina egna hästar, vilket innebär att det i regel bara är jag och närmaste familjen där, och alla vi är ju överens om hur det skall fungera.
men.
inga hundar i eller runt stallet.
inga barn i stall, i hagar eller på stallplan utan översyn från förälder.
inga för hästarna okända personer i hagar eller med hästarna utan mig eller ngn ur familjen närvarande.
absolut förbjudet att sopa i stallet när hästarna står inne.
sen tillkommer en hel del rutiner och oskrivna regler, men detta är vad som kan vara användbart om det kommer besök eller så.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi har de flesta utav våra hästar på lösdrift precis utanför huset. Vet inte om vi har några direkta regler, men lite har vi väl sagt åt grannarna.
- gå inte in i hagen utan tillåtelse
- ge inte hästarna något att äta, äpplen & morötter då & då är dock okej, men absolut inte knäckebröd! då risken finns att det finns vallmofrön på dem.
ja, vet inte vad vi har mer, självklart ska alla (jag, syrran & en tjej till) ha hjälm när vi rider, reflexer vid behov & vi har alltid mobilerna med oss när vi sticker ut. Men annars har vi nog inga direkta regler, allmänt vett.
JO! Pappas regel kom jag på! Eftersom vi har hästarna runt huset tar vi ut dem från hagen på gårdsplanen så,
- ta upp hästskiten
- plocka upp söm efter hovslagaren!
Men det är inte så mycket annars….
Vi har inga säkerhetsregler direkt. Alla i stallet är vuxna och får ta ansvar för sig själv och sin häst. Är svårt att tvinga på andra regler..

Har inga regler, bara jag och en tjej till. Men ska väl vara att använda sunt förnuft

Lite halvt om halvt OT kanske men:
Sunt förnuft är bra ……. om man har något vill säga 
Jag brukar själv säga att det räcker med sunt förnuft och många hänvisar till det också.
Men tyvärr har ju inte alla "sunt förnuft" eller så är det där "sunda förnuftet" väldigt olika från person till person - det som är sunt förnuft för mig är det kanske inte för dig - har ni tänkt på det? 
Och i ett stort stall med kanske 10-15 olika hästägare och många olika idéer om vad som är sunt förnuft så kan det bli ganska kaotiskt om det inte finns regler/riktlinjer att rätta sig efter.
Ts: i vårt lilla stall (bara vår häst och stallägarens islänning) har vi inte så mycket i förväg bestämda regler utan vi kör rätt mycket på sunt förnuft och det funkar eftersom vi är så få och vi har ungefär samma inställning till hästarna.
I vårt stall är det bara jag och min häst + stallägaren och hans 2 hästar (en som rids och ensällskap). Vi har inga uppsatta regler utan vi tar båda ansvar för oss själva och hästarna, när man är där tillsammans och man upplever att den andra gör något som strider mot ens egna "sunda förnuft" kan man påpeka det och resonera om det.
Sånt som jag tänker på för säkerheten när jag är i stallet/med hästarna:
Vara lugn. Oavsett om det händer något (olycka eller att någon häst bara sprätter till) och det för att det aldrig hjälper någon att jag stressar upp mig (stallägaren är exakt lika dan, vi är filbunkar båda två). Men självklart måste man agera, men det är ingen idé att skrika och bli hysterisk (som en kompis till oss blir minsa en häst rycker till). Är man själv lugn så lugnas oftast situationen ner snabbare och det är lättare att reda ut/agera.
Jag har alltid mobilen med mig när jag rider (även när jag "bara" är i stallet och grejar, kan hända saker även där). Om något händer så är det viktigt att kunna ringa efter hjälp, oavsett om man är ensam eller flera.
Är det risk att det hinner börja skymma/bli mörkt innan man kommer hem har man såklart reflexer, helst på både ryttare och häst (detta är stallägaren jättenoga med och tjatar alltid om det, även om jag redan satt på oss reflexerna så måste han påpeka det)
När man hanterar hästarna gör man det på ett sådant sätt att man förhindrar att hästarna stressar upp sig (ex är det bättre att ta alla hästarna ur hagen än att lämna en ensam där). Men här ingår även att vänja hästarna vid olika saker så att dom inte stressar upp sig för minsta lilla.
Ja sen finns säkert massa mer säkerhetstänk som går av bara farten, men det är detta jag kommer på nu i skrivande stund iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har bara egna hästar, så enda regeln är sunt förnuft..
Men några säkerhetssaker som jag håller som regler till mig själv; reflexer vid risk för mörker, både på ryttare och häst, och vid ridning på/vid trafikerad väg. (Kan kännas onödigt att ha reflexer på kvällen på helt otrafikerade stigar, men det skadar inte)
Använd hjälm - undantaget är om jag vill ta lite medeltidsatiga foton, vilket är väldigt sällan och på ''säkra'' hästar. Om andra använder hjälm struntar jag faktiskt i :P
Håll huvudet vid sidan av hoven när du kratsar bak, det är minst lika lätt och man vet aldrig om hästen känner en fluga eller bara får nån spasm i benet.
Om jag rider med andra - håll lite koll så att de är med på att öka farten etc och anpassa hastighet efter dem, speciellt om det är ovana ryttare/hästar. (Men iblan busar jag med en kompis och drar lite oväntat, fast hon har inget emot det, lite kul får man ha så länge ingen blir rädd eller skadas)
Håll koll på hunden om den är med vid ridturer. "anfall" grannens hund om den börjar nafsa min häst i hasorna när jag rider, då blir iaf min häst mindre hundrädd och grannen får faktiskt a koll på sin hund. Men det är ju ingen bra regel att ha i ett stall :P
Håll koll på hästarna när de är i närheten och läs av deras sinnesstämning. Gör likadat om jag möter hästar när jag kör bil, saktar av så klart men stannar bara helt om hästen verkar svår tex.
Nu är det ju bara jag och pappa i stallet, så vi behöver inga direkta regler. Dessutom är jag en sån som tror att hästarna blir trygga av att vänjas vid lite oväntade saker så att när något oplanerat väl händer, för nån gång gör det det, är det ingen big deal. (Funkar ganska dåligt i ett stall med många hästar och människor som inte känner varandra, och där händer det i regel oplanerade saker aldeldes självt trots stränga regler) Jag har också fräckheten att tro att allt med hästar ite är blodigt allvar heler utan att man faktiskt får släppa lite på alla säkerhetsspärrar och bara leva, så länge man känner att man vet var man har hästen. Så jag är galen på gränsen till dum, men det betyder ju inte att jag lyfter upp bakhovarna mitt i flugsäsongen och sätter huvet i sparkriktningen eller låter bli att rykta sadelläget ordentligt på min skavkänsliga häst. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag är ensam i mitt stall
Har säkerhets regler som säkerhetsväst när jag rider plus hjälm och säkerhetskåper på stigbyglarna
gammal och rädd
Sen har jag regler som att barn får på inga vilkor gå in i stallet eller hagen själv. Hanslar om hästar och finns ingen så säker häst. De är ju flyktdjur plus de bråkar ofta om uppmärksamheten….
Nej så har jag min egen bästa regel -SUNT förnuft
Kan erkänna jag glömt det ett par gånger. Varit på fest och ska ge nattgivan
S nu händer det inte igen
Vill tillägga en tanke som dök upp när jag läste #9.
Tänkte på det där när man rider med andra. Då är det dels viktigt att man alltid kollar så hela gruppen är med på tempoökningar. Man måste vara uppmärksam på ifall någon hojtar (tex vill sakta ner från trav/galopp). Vid tempoökningar är det jätteviktigt (när man rider med folk från andra stall, vilket vi gör jätteofta) att aldrig rida förbi någon annan, det kan trigga igång tävlingsvilja hos hästarna vilket lätt orsakar olyckor.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#11 Bra skriviet…. Inte bara trigga igång dem, de kan sparka oxå…. Jag vet, skulle släppa förbi syrran som vill galoppera. Stoet kickade och träffade "lilla" mig på benet AJJJJJJ vad de gjorde ont. Mitt på knölen så det blev sjukskrivning
Så helt rätt alltid ha koll och inte lita på någon annan häst.