Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3751 ggr
running
0

Western ridna ridtravare?

Tro sten hårt att vbl kan bli bra western hästar

vet att kallblods travarna brukar göra sig jätte bra som trail.

har ni egna historier berätta gärna då man behöver all pepning man kan få.

på highchaparalls teampenning har ett vbl sto varit med och vunnit 2 ggr eller var de 3 ?

bökeberg hade en vbl kille på dryga 20år som vann allbreder i plesur

stog om dom i luky rider men konstigt nog var de bild på 2

Obestämd

running
0

Är de värkligen ingen som tränar eller tävlar western på sina ridtravare?

vi har i klubben en jätte fin herre som plaserat sig på topp på våra tävlingar sedan några år tillbacka och gud vilken insperations källa han är .

han har kommit till åren född 88

hoppas inerligt att man hinner se honom en gång till på tävling då jag äntligen ha egen kamra.

Har även haft en del kallblodstravare som gjort bra i från sig i bland annat trail.

Hannybee
0

Tror att min sköthäst har blivit riden i western förut… Han har en gammal westernsadel i alla fall. :)

[Zkold]
0

Min kompis var och tittade på ett varmblod som jag har för mig hade varit med på high chapparall, Zoya något mer hette hon..

Salo
0

Båda mina vbl-travare är westerntränade. Rider inte själv western så mycket men använder det och många andra ridstilar i ridningen. Rider annars tornerspel vilket liknar westernridningen mycket. Så jag tror att travare kan bli bra westernhästar, tror de kan bli bra i allt faktiskt. Har sett så många olika typer av travare som kan massa olika saker.

running
0

Just vad jag också har tänkt på.

Mitt sto är av den lilla kompakta typen påminer mycket om en Arab.

herrn jag hade förre blev tagen för quaterkorsning då han var en biff.

min första såg nog mest ut som ett fullblodtyp

tror mycket på att se på hästen vad den är ämnad för och gärna känna om dom gillar de dom gör.

Inte lätt att få en med kort knubbig kropp att hoppa 120

inte häller så lätt om man försöker att jobba en som älskar att hoppa till dressyr häst .

De är nog individuelt

[esile]
0

Jag är sugen på att börja westernträna, men just nu travtränas herrn och jag borde gå ner måånga kilon innan det blir aktuellt med någon träning. :) Men jag tänker western när jag skogsmullerider också. :)

Jag har träffat en väldigt fin westernriden fd travare, och har även sett en del på tävling, så nog finns det endel av dem!

running
0

Helgen ska jag åka och kolla in Anders jossefson hålla clinic i vattlång he he

ZZoe
0

min häst kan western och mycket horsemanship , hon är riktigt duktig, kan pekas in i transporten, kan stopp och stanna, jag kan flytta henne med ögonen osv. riktigt duktig är hon!

FunnyFlyer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en period då jag red western på min donna, men eftersom en häst inte skall bära på länden så är sadlarna som kan väga upp emot 30 kg inget för mig att tänka på. men tänket sitter i även att jag rider i en stubben hopp :D

ZZoe
0

jag ska skaffa mig en bomlös sadel, lite western lik men mycket lättare och ingen knopp men såå skön att sitta i och skonsam för hästen..:P

CelsiusT
0

Jag rider westernridning på mitt varmblod. Han är väldigt duktig på ridgrenarna. Hur det går med kogrenarna vet jag inte, han är ju fortfarande inte helt i trim för att komma igång med träningen helt än så vi får se. Men vi har ju kor på gården så det kommer nog provas på den biten också =)

#10 Jag tror inte riktigt på det där att bomlöst är skonsamt för hästen, finns ju ingenting att bära upp med. Bomlöst kom upp för att man vill ha en enkel sadel att ha på sin packåsna/mula för att kunna rida kortare bitar. Därremot sadlar som är till för att sitta i låååånga dagar och ordentlig anläggningsyta. Så jag är nog inte helt med på det tänket, men vet att många resonerar så, alltså att bomlöst skulle vara skonsamt för hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Jag frågade förra ägaren om Piper har gått på korna någonting (han är ju westernriden i 3-4 år innan jag fick honom) och han sa att piper är görduktig på kossorna och älskar det (en annan kille som vi tränar med instämde med tummen upp). Så Piper är tydligen en riktigt bra westernhäst även på kossorna…

P.s. Ska om en månad gå grundutbildningen för kosseträning (Piper har gått den och massa vidareutbildningar tidigare så han vet precis vad det handlar om, så det är tydligen bara jag som behöver lära mig också).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En medryttarhäst som jag red under förra sommaren tränade jag western på.. Under ca 3 månader gick vi från en snabb, stressad trav, ingen form alls och hon kunde inte ta galopp under ryttare..  till en duktigt utbildad westernpålle, gick i form i skritt och trav och kunde samla sig riktigt rejält i traven :P Kunde galoppera ungefär ett varv i paddocken, sen slutade jag rida henne då jag inte kom överens med ägaren..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hannybee
0

#13 Vilken snygging! :D <333