Tips på övningar
Hej! Jag rider en före detta travare. Han är ofta väldigt pigg, lyssnar bra när man hanterar honom från marken, men när jag sitter på gör han lite osm han vill ibland. Han tror fortfarande att hans liv går ut på att trava så fort han kan, typ. xD Så undrar lite om någon här har tips på lite övningar som man kan göra för att få honom att lugna ner sig och koncentrera sig mer på att arbeta istället för att tramsa runt som en galning? Hjälp och råd mottages tacksamt.

skritta. och gör halter. massor av halter. men ffa skritt"arbete", när han kan vara cool i skritten och stå still när du ber om det var det än är eller när det än är, då kan du gå vidare till att jobba med trav.
(det är klart att han måste få springa av sig till och från, men under en tid kanske du kan låta han sprätta av sig i lina, och när du rider är det skritten som gäller)
medarbetare på djurskydd.ifokus

tempoväxlingar! många halter och igångsättningar från alla gångarter. man kan rida serpentinbågar med volter i, då har han mycket att tänka på och hinner inte stressa upp sig så mycket. överhuvudtaget övningar så att han måste tänka.
Ok, tack för tipsen. Ska till stallet nu och longera honom lite tänkta jag. Grejen är att skritten för det mesta fungerar jättebra. Han böjer jättefint på nacken (vet inte om han går i form och får med sig bekbenen ordentligt) och när jag gör halt lyssnar han oftast direkt, om inte efter ett tag. Men så fort han får trava så blir han superpigg. xD
När Millan blir sådär disträ så rider jag mycket åttvolter, det funkar perfekt på henne. Då sätter hon under sig ordentligt och lyssnar verkligen på mig.
Får ofta samma problem son du har, min lille häst tycker att det är jätte kul att bara springa, jobba är inte alls lika roligt. Då får jag göra precis som de råd du har fått, låta honom jobba med sitt huvud, då hinner han inte tänka på att springa. Många gånger göra jag mycket övergångar också, han får trava eller gallopera 5-6 steg och så skritt 5-6 steg och så håller vi på så en stund. Det brukar göra honom trött. Längre trav sträckor jagar bara upp min buse och tröttar inte ut honom lika effektivt.
Hoppas du får en skön ridtur
Okej, ska försöka tänka så: att han alltid måste ha något annat att tänka på än att springa… Longerade som sagt idag och det gick bara hur bra som helst. :)
Det är lite svårt att göra en massa övningar som volter och serpentiner när man rider ut… :P Häromdan när han blev pigg provade jag zickzack på vägen, gick väl sådär. Han kan inte galoppera ordentligt ännu och när man änvänder ena skänkeln för att flytta honom brukar han tolka det som att han ska springa.

med den gamla jag hade ett tag arbetade jag henne mycket på volter för att hon skulle sätta under sig och självmant bromsa upp sig utan att jag behöver slita i hennes mun. vid A,C,B och E brukar jag lägga 10 metersvolter (dvs. strax före X på banan vid B och E).
genom att gå in på en ganska, för de otränade, snäv volt så tvingas de själva att balansera upp sig och därmed bromsa sig för att inte ramla/tappa balansen samtidigt som de gymnastisteras och utvecklar muskulatur
#7 Okej, ska försöka med mer volter nästa gång jag rider i paddocken… När jag travar brukar jag gör adet på en volt, för då brukar han söka sig neråt istället för att dra iväg.
Men hur ska jag göra när jag rider ut? De är då de flesta problemen uppstår… 
#8 Jag hade samma problem med Pärlan när hon kom. Allt som fanns i hennesh uvud var att springa fooooort, ändå hade hon inte gått trav på sju år. Men i alla fall. Det som jag har gjort är att jobba mycket med övergångar. halt-skritt-halt-trav-halt-trav-skritt-trav osvosv. Kan aldrig bli för mycket. Har hon dragit iväg så har jag gjort volter eller gjort något hon inte har varit beredd på.
Kan tillägga att jag rier mest ut på henne, då jag inte vill lägga ut engar på paddock som inte går att rida i under vintern. Så även om du rider ut så finns det massa sätt att jobba på. Gör ridturerna till något roligt. Gör saker som han inte förväntar sig att du ska göra. Svng in i skogen och gör volter runt träd, gör serpentiner. Vad oms helst. Bara fantasin kan stoppa dig (och markägarna
)
#9 Bra svar där tycker jag, lek mycket i skogen och där du har möjlighet en volt eller så på en äng, här hos oss i hälsingland är det ju mycke snö nu, så här är det kanon att leka på ängarna i djupsnön, dom blir trött kan jag lova.

#10 djupsnöträning är dessutom super om man vill bygga muskler i rygg och bakparti!=)
#6 Det trodde Shiny också i början… Hela hon böjde sig i en båge till sidan & när man skulle korrigera ut hennes kropp från staketet som man höll på att välta tyckte hon att det var toppen att hon "fick" springa!!! Nu klarar hon det lite bättre, men det som verkligen fick det att släppa för oss var när jag slö-red en dag & hade slängt av stigbyglarna, så fick jag för mig att testa lite utan.
Märkte då att när min skänkel var längre ner fattade hon bättre.
Längde sen stiglädren & det funkade mkt bättre
Mycket volter, tempoväxlingar, halter.
Sysselsätta honom mycket så han hela tiden har någonting att göra, de brukar funka på de flesta hästar som jag ridit på som varit sådär
Ååå, tack så mycket för alla tips! Ska göra så gott jag kan.
Synd att jag bor på västkusten där vi inte har så väldigt mycket snö… Sedan får vi inte rida vart vi vill heller, det är många som inte verkar gillar hästar alls. ^^
Red ut på långtur igår och det gick bra faktiskt, men vi skrittade nästan hela tiden och så länge vi gör det uppför han sig.
jag samma problem som du !! men jag fick massor med tipps här nu :D
ridtravare.com har bra tips =)
när du rider en travare, ge den precis samma vilkor som en vanlig ridhäst! då får du en bra häst!
Ett tips för stressiga och springiga hästar är att rida runt på en volt börja på 20 m om det inte fungerar minska till 10. Fortsätt så flera i flera pass, olika gångarter, och byt varv. Hästen kommer ge sig till slut.
Detta har fungerat på många travare!
blanda även med mycket halter, gör övningar då hästen måste tänka, använd bommar och koner så att h*n inte kan springa på.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
mitt ALLRA bästa tips är nog att du bara lullar i skogen ett tag, han kommer tröttna på att rusa framåt och överallt ifall han har roliga saker att titta på. så gjordes det med min travare, de red honom framåt i skogen och tränade volter (STORA) på fält och serpentiner runt träd.
bommar skulel jga itne rekommendera då travare inte fått lära sig att titta vart de går, utan bara stövla på… 20-10 meters volter är ofta ganska svårt för travare (vet dock inte hur färks din är) de är lite stelare än "vanliga" varför du inte helelr bör behandla den som en "vanlig ridhäst" behandla honom som det han är, en underbar ridtrvare som behöver lite extra jobb =)

#18 dock är det faktiskt viktigt att introducera bommar för dem just av den anledningen att de inte är vana att lyfta på fötterna. (gärna även ridning i "oländig terräng")
Råkade ramla in här, är inte medlem på Ridtravare i focus, men börjar närma mig de 50 och har ägt flera travare bl.a en som under sin aktiva travkarriär även tävlade i dressyr och hoppning.
Först och främst bör man ta reda på om travaren är en bredgångare eller linjegångare. Generellt sett så har en linjegångare mycket lättare för sig, för den är det mera naturligt att sätta benen under sig. En bredgångare kan fungera mycket bra i skritt, men för den är det naturligt att bredda bak, balansen blir då sämre när den ska i väg i trav, eftersom bakbenen strävar bort från balanspunkten. Detta bör man utgå ifrån när man bygger upp sin travare då det har stor betydelse för dess utveckling.
Mitt råd är att du försöker få hästen att gå i en övning som tyskarna kallar för skylter fyr (hittade inte det tyska y:et på tangentbordet)! Det finns inget ord på svenska, men det betyder skuldra före, och det beskriver övningen bra.
Man kan säga att man rider i en 1/3 öppna. Hästen något ställd (bogen före, diagonalt bakben sökande mot mittpunkt, kolla så att du har stöd i yttre tygel, så inte hästen kontraställer!) Se till så att du inte ställer för mycket, hästen ska i princip vara rak men ha ena bogen före. Från början får du hjälpa hästen ordentligt med att placera den där du vill ha den (mellan hand och skänkel) Börja i skritt och när hästen lyssnar ökar du till trav. Om den visar tendens till stress, sakta omedelbart av. Byt ofta mellan höger och vänster. Du kan rida på det här viset ute i skogen, efter vägen eller varhelst du är, även i ridhus eller ridplan. När hästen känns stabil åt båda håll kan du börja trava med hästen rakställd korta bitar åt gången. Hästen måste tänka lite samtidigt som du succesivt stärker den i bakben och rygg, och ger den bättre balans, men allt tar sin tid, ha tålamod. Stå gärna över galoppen ett tag, när hästen blivit starkare och mer balanserad så kommer även galoppen att fungera bättre av sig själv.
Lycka till.
det är inte så lämpligt att lära en redan stressad häst något så nytt som bommar förrän tempot och koncentrationen är bättre ;P

att hästen är "springig" innebär väl ändå inte automatiskt att den är stressad?
och jo, att introducera bommar tidigt är bra, därmed inte sagt att man ska träna, träna, träna trav & galopp över bom, men att introducera bommarna för att senare kunna använda dem i trav & galoppövningar är bra.
jag tror heller inte att nån är så korkad att det första de gör är att styra på sitt vbl på ett helt gäng med bommar i full trav eller galopp och hoppas på det bästa. förhoppningsvis har man sinnesnärvaro nog att introducera bommarna i skritt, och dessutom gärna "för hand" ett par varv.
när jag säger att hästen ska gå över bommar menar jag inte i full fart eller galopp. Jag har lärt mig från många tränare och testat själv och se hur det fungerade. Hästen måste tänka när det kommer upp bommar, vilket gör att den lär sig att den inte kan springa. Testa själva så kan ni se att det går. Fast ryttaren måste ha god kontroll och vara modig! Kunna underlätta för hästen och balansera upp den. Ska man galoppera över bommar så endast EN BOM!
Jag tränade själv en ung häst (ponny) som var springig och bara sprang över bommarna, och den lärde sig att det där inte gick. Idag går hästen 1.10 hoppning och är lugn och kontrollerad. Och vi märkte efter 1 timmes bomarbete då han i början bara struntade i dem att hästen gick lugnt och fint. Ett tips som jag ger iallafall då det fungerat på exakt ALLA hästar som jag vet/har vart med och gjort det här på.
Sen är det upp till ägaren/ryttaren om den vågar
#18 jag rider min häst precis som vilken vanlig ridhäst som helst. Han går nu LA dressyr och kan skrittpiruetter, galoppbyten osv. Han har mycket mer att lära sig. Har även fått höra från mina tränare jag haft att jag gör precis rätt som ger honom samma vilkor, självklart ska man veta att dem har svårare med vissa saker och behöver mer tid. men de kan.
drf anser jag då att man borde rida de som vilka hästar som helst. fast det är dock min åsikt. :)
Om du kollar på "Ridtravarskolan del 3 - Cavaletti" så har du en jättebra övning för springiga hästar. Där måste han tänka till.
Håller helt med #25 att det är en bra övning för springiga hästar 
Oj, vad många tips! Tack så mycket! Jag tycker en del av era tips verkar jättebra, och en del mindre bra om jag ska vara ärlig. Vissa dressyrövningar är alldeles för svåra och avancerade för honom än så länge.
Ridtravare.com vet jag redan om, men den där cavalettiövningen ska jag kolla på, för både cavaletti och hoppa småhinder kan han och tycker är roligt. :)
Tror att jag själv behöver träna en del på att slappna av och kunna sitta ner i traven när han drar iväg, verkar som han lyssnar bättre då. Men #20, hur ska man veta om han är linjegångare eller bredgångare? 

min häst var också sån iofs e han det nu med. men kör mkt halter. arbeta mellan skritt och trav. ta tex 5 steg i trav och sen några i skritt o gör det massa gånger. men tänkte vad ger du han för foder ? jag gav min häst hippa bas basic men han hade för mkt engeri av det så nu ger jag han krafft grov 125 3 dl morgon o kväll och det hjälper
hoppas det löser sig :)
#28 Alltså, han är inte min egen häst utan min sköthäst och jag kan inte påverka vad han får för foder. Just nu äter han havre, betfor och hö/ensilage. Hinner inte rida varje dag heller, vilket såklart är en bidragande orsak till att han är så pigg.
Det som sthlmsjenna skriver tycker jag verkar väldigt vettigt! Jag har skolat om många fd travare och jobbat dem som vilken ridhäst som hells, MEN, på deras vilkor. Alla hästar är individer och olika saker funkar olika bra.
Jag hade en tjej som var mer eller mindre "galen" tills jag gjorde en helomvändning och red western inspirerat ett tag. Jag bytte till westernsadel och side pull (bett löst träns) på långa tyglar, gjorde korstecknet och red ut. Aldrig hade hon gått så bra!!!
Efter ett tag började jag åter rida klassiskt då och då, och idag är det bara dressyr och hoppning som gäller.
Visst kan du träna volter när du rider ut! Passa på när du kommer till en korsning (där är det oftast bredare), lägg några volter i båda varven, fortsätt sedan ridturen. Rider du på skogsvägar finns det ofta vändplaner i slutet för timmerbilar, utnyttja dem! Endel är så stora att man kan rida ett helt dressyr pass där!
Något som "bromsar" de flesta heta hästar är som tidigare talare påpekat att rida in i skogen, runt träden, över stock och sten…
Longera/tömkör gärna ngn gång/vecka. Men att göra det före varje arbetpass för att trötta ut hästen är en dålig ide´då vbl ofta har en naturlig mycket god grundkondition (även om den stått still väldigt länge). Och du skjuter bara problemet på framtiden eftersom du bygger upp en ännu bättre kondition. Men ett arbetspass enbart på linan och sen in i stallet ibland är jättebra, även på en slö häst!
Som #28 skriver får h*n väldigt mycket och kraftigt foder. Även att det inte är din egna häst kan du ju alltid prata med ägaren om att ev minska kraftfodret. Mina ridtravare får fri tillgång på grovfoder, betfor och vetekli. Det är allt. En helt "ny" travare får enbart grovfoder och lite morötter. Havre är endast i undantag, behöver jag ge mer kraftfoder (exv pga hull) ger jag hellre krossad korn.
Hoppas du lyckas!
#30 Jag kan inte ändra hästens foderstat, det bestämmer ägarna. Dessutom får han ju inte så mycket foder. Och jag gillar hästar som är pigga, annars är det inget kul. Lite farligt ska man leva. xD Det här handlar mer om lydnad. Och jag kan tyvärr inte rida western, även om hästen för länge sedan har tränats i western. Longera gör jag ibland.
I skogen går han fint, om vi har möjlighet att rida i en skog, det är när man travar på mer öppna ställen han drar iväg. :/ Det är lite svårt att träna volter mitt på en trafikerad asfaltsväg. Vi har inte så mycket bra ridvägar, tyvärr…
Jag kanske borde ha berättat lite mer om hästens och mina förutsättningar när jag öppnade den här tråden, men nu vet ni lite mer i alla fall.
Fler tips på övningar?
#31 Okej. Synd att du inte kan vara med och påverka foderstaten. Jag håller med dig i att pigga hästar är roligare. Nu när du berättat lite mer om dina förutsättningar påminner ditt/hästens problem om ett hbl jag hade för några år sedan. Hon var också väldigt framåt. Att hon bockade, slog bakut, reste sig, gjorde "skolor över marken" var mer regel än undantag. Tills jag började jobba henne med att lägga sin energi på att arbete istället. Lättare sagt än gjort… Det visade sig senare att hon blev uttråkad om man red utan att det hände något. Att rida ett helt varv på fyrkantspåret i trav var näst intill omöjligt. Men om jag red olika vägar på banan, växlade mellan olika sidvärtsrörelser (skänkelvikning, öppna, sluta), i skritt fram- bakdelsvändning osv var hon helt underbar att rida! Med andra ord var det tvunget att hända något hela tiden.
När du rider ut kan du även pröva med att trava lugnt (om så bara några steg) utan några krav på "arbete", när du börja känna att nu drar han snart iväg så sakta av till skritt och jobba honnom i skritt ex flytta för skänkel, halt, rygga, det får inte bli "lull-ridning" = belöning att han vill dra, sedan travar du igen tills du känner att han snart vill dra iväg igen, då saktar du av och jobbar i skritt igen, trav tills du känner… osv. Hans belöning blir då att trava lugnt. När han vill dra iväg "straffar" du honom med att han får jobba (hästar är av naturen ganska lata och vill ha det smidigt för sig).
Det är vad jag kan komma på för tillfället men jag funderar vidare om jag kan komma på fler tips. 
#32 Okej, ska försöka med det då. Sakta in när han blir pigg. Hoppas att han lyssnar bara. xD
Har inte travat ute på länge nu, men det går faktiskt bättre. Gör mycket halter i paddocken och jobbar på volter. Han galopperade fler varv på volten häromdan! :D *Så stolt!*