Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 4331 ggr
[Zkold]
0

Ont i ryggen?

Hon som jag har Viking hos ringde idag på morgonen och sa att han var jätteömm på ryggen. Hon frågade även om han alltid har varit karpryggad? (typ att rygger går upp lite mer bak eller ngt) och det har han ju alltid varit. Vad kan detta bero på tro då?
Red han sist i söndags så han har ju inte ansträngt sig särskilt mkt. Dom tyckte iaf att vi skulle avvakta med att ringa vet. eftersom han inte har problem med att gå, utan ömmar endast när man rör vid honom. Men jag funderar på att ringa ändå, vad tycker ni? och vad kan de vara?

sus-sharon
0

jag skulle nog ta ut ngn att titta på hästen. att den kan gå innebär ju inte att den har mindre ont.

dock tyvärr inga bra tips på vad det skulle kunna vara… har han haft ryggproblem förut?

medarbetare på djurskydd.ifokus

helisa
0

Är det i själva ryggraden eller sitter det i musklerna han ar ont, min märr har mer eller mindre alltid ont i ryggen pga brunst och medfödd skada. men har din ont i musklerna så på med linement och en tjock filt o täcke så han är ordentligt varm, för han kan ju faktiskt bara ha vridit till sig i ryggen precis som vi kan göra. Sitter det mera i själva ryggraden så kan du säkert avvakta till efter helgen iaf innan du ringer vet om han inte blir bättre. Eftersom jag känner min häst så skulle jag prova att rida en sväng föra att se om det så att säga går att "värma" ur ömheten, det funkar på min märr

Eve
0

Men en filt och täcke på linement  borde ju bli som att linda på linement? Det kan ju inte vara bra?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

helisa
0

jo, det funkar bra, hästen behåller sin värme i ryggen längre vilket främjar cirkulationen om den tex. sträckt sig.

[Zkold]
0

När jag åkte dit på kvällen och kände på honom så var han lite öm runt hela ryggpartiet men de var inte mycket. Antagligen har han legat konstigt eller något. Han hade back on track täcke på inatt, de brukar vara som trolleri. :)

sthlmsjenna
0

hoppas det löser sig. Ryggont är inte kul, varken för häst eller ryttare.

Om han fortsätter att ömma och ha ont tycker jag absolut att en gelpad under sadeln är super bra. Min reagerade ibland på ryggen och efter att jag satt på en sån + en vanlig fårskinnspadd så har han aldrig haft problem med ryggen mer.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

niare
0

man får inte täcka liniment inte ens med täcke.utan låt de gå in i kroppen i några timmar sen lägg på in för natten,

måna travare för ryggont ofta för att många rider dom fel, nu säger jag inte att ni gör det, men många får ont i ryggen pga av fel ridning och muskling.

karprygg  är ju inget man igentligen rider på då ryggen blir uppskjuten och hästen arbetar inte rätt med den ställningen sen kan inte nån sadel passa dessa så bra, har bara upplevt en med karprygg och det var en nordsvensk.

hoppas de blir bättre :) *ps* glöm inte att han kan få ont i ryggen av de kyliga vädret och nederbörden vi har.

Anna-72
0

Har du kollat hans ben.

Ta ut en massör och kolla honom, en som även kan rätta ut koter och så. Han kan ha spänningar i nacken, halsen ja precis var som helst och då behöver de få hjälp. Instämmer med 7# de måste musklas rätt och ridas rätt.

Karprygg är väl fel i någon av ryggkotorna, så det beror väl var felet sitter. Vet en häst som rids och har sadel, inga problem. Det viktigaste är väl att läsa på och skaffa sig info om felet.

Framför allt är sadlen bra!

En sadel är ju som ett par skor för oss. Inte rör vi oss med glädje om de klämmer. Behöver inte kosta 10000 kr men lite får man lägga på den.

[Zkold]
0

Viking mår faktiskt bra nu.
Har smörjt han med liniment nu ett tag och idag satte jag igång honom, skrittade en liten runda å de var inga problem.

Ang. karpryggen så har inte han alls mycket karprygg det är något som man inte ens lägger märke till om man inte kollar jättenoga. Så de har jag hört från olika håll inte kan göra någon inverkan, utan är endast ett skönhetsfel.

Känns skönt att de går frammåt igen!Skrattande

helisa
0

Skönt att höra att det är ok med ryggen igen.

Tin-Tin74
0

Mitt Hbl har lite problem med sin rygg och då särskillt på vintren. Vad jag brukar göra då är att kleta på henne värmelera (finns hos Börjes Tinsryd bl a) och ett fleestäcke under natten. På morgonen brukar hon vara mycket bättre.

fabric
0

Något som funkat superbra på alla mina hästar när de haft ont i ryggen, länd, ben osv. är att ha på värmelera. Det är verkligen toppen! Det räker med att ha på två nätter i rad om man känner att hästen börjar bli spänd, sen är det borta! Kanon tycker jag. Du kan ju pröva det om det börjar komma tillbaka. För jag har alltid en extra hink med värmelera ifall att liksom..

L00ttz
0

Det e skönt att det blir bättre. min travare därimot har inte haft hon i ryggen än (peppar peppar) hoppas det får förbli så =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"