Vad är rycktet om R-travare?
Idag prata jag emd en kvinna som funderar på göra i ordning sitt stall. Vi kom in på vad det finns för bra snälla hästar då hon är lite nybörjare (ridit som barn-ungdom men sen uppehåll) samt bra barnponny. Jag sa att jag har 2 russ kanon bra ponnys sa jag o den rasen gillade hon. Så sa jag men ridtravare där kan du hitta en mycket bra ridhäst en riktigt allrundhäst. Jaså, nja dom är ju lite nerrviga sa hon. Nää, där har du fel vissa kan vara så men långt i från alla så berätta jag om mina jag har haft o hur coola o bra dom var. Alla kunde rida dom, från bara ut i skogen till att rida ett dress/hopppass. Jag sa oxå att letar man häst så ska man provrida flera gg gärna ha dom på prov ett tag för att se att man trivs med varandra och att man säger vad man vill ha en häst. Så vad är rycktet om dessa ridtravare-travhästar? Har ni oxå hört dumma felaktiga ryckten?
Jag har hört massa saker om dom, mest elaka grejer som att travare kan aldrig bli en bra ridhäst utan de bör aningen slaktas efter sin karriär på banan eller gå som sällskap.
Att de är nervösa och opålitliga att sätta sig på m.m.
massa fördomar!
De har dåliga gångarter. Min har 6 jättefina gångarter.. ;)
Fast det ligger det viss sanning i; det krävs väldigt mycket och skicklig träning för att göra om en travare så att den bär sig ordentligt och går bra, jämfört med en annan ras. Men det går!
Mest är det gångarterna som får skit, och att de inte kan galoppera etc. Mycket beror nog på att många travare hamnar hos människor med liten plånbok och liten kunskap; de blir aldrig ordentligt utbildade och hur kan man då förvänta sig att de ska bli fina ridhästar? Fantstiskt att de klarar det så bra som de gör!
Sen är travare pigga och stressar gärna upp sig (eller rätare sagt, springer ifrån problemen) om man inte lär dem att bära upp ryttaren snarare än att skjuta på. Min var ju relativt lugn, pigg och så men aldrig svår att stanna. Men nu när han börjat lära sig att bära normalt istället för att skjuta på känns han mycket mindre stressad!Men de har inte rörelsemönstret för sig, även om de aldrig startat. Det går att träna bort, men kräver en del jobb.
Jag är lite kluven när det gäller travare som första häst; de är erkänt lugna och lydiga vid markhantering (ännu ett bevis på att stressen som ridhäst beror på bristande utbildning) men eftersom det kan vara himla svåt att hitta en bra utbildad ridtravare så.. Tja. Ingen halft inriden travare som första häst, men hittar man en bra grundutbildad ridtravare så har man en pigg och trygg häst att utvecklas med!
Det kan också vara bra att veta att en del travare har pass och tölt i sig. Vilket är jättehärligt om hästwen är grund utbildad, men kan försvåra väldigt om den nte är det. Jag kunde ju inte trava min travare, han töltade bara på i steppingpace, och fick jag igång honom så pass att han skulle galopperat, kunde det lika gärna bli flygande pass… :/ (En av anledningarna till att jag låter någon mer kunnig utbilda honom åt mig)
Det är ju också ett alternativ; skicka travaren på utbildning efter att man köpt den. Det kostar en slant men är väl värt pengarna - och man sparar ju ändå x ntal tusen jämfört med om man ska köpa en annan ras.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
En annan tråkig sak är att om man har travare så är man okunnig i mångas ögon (åtminstånde på nätet och så… de flesta ändrar iaf uppfatning om ig från okunnig, vårdslös halft djurplågare till åtminstånde normalbegåvad hästmänniska med en del kunskap i bagaget, när de väl träffar mig) helt enkelt ör att har man travare så måste det bero på att man inte är duktig/smart nog att skaffaen ''riktig'' häst..
Sn finns det en hel del som tycker liknande IRL, bara inte lika extremt sm å nätet :P Men har man inga tävlingsambitioner och inte köpoer en ''riktig'' häst så kan man heller inget. Oavsett om man ridit större delen av sitt liv, tagit hästskötarexamen, gått ut hästskötarlinjen på gymnasiet med bra betyg etc. eller inte, man är ändå inte lika klok som den som ridit i 1 år och startat en klubbtävling.
Specielt om man råkar vara rätt kass på själva ridningen och vara bättre på allt runt omkring (unghästträning, trafikvänjning, att lugna stressade hästar, arbete vid hand m.m. men kanske inte är så bra rent ridtekniskt). Jag har aldrig ccepterat den vanliga dressyren efersom den bara handlat om att driva på och hålla in, driva på och hålla in, utan vettiga förklaringar på varför eller hur..och när man läst av hästen och hästarna runt omkring har det bara käts jobbigt och spänt. Jag har antagligen haft otur med ränare :P Tur att jag hittat min nish nu och kan börja utvecklas.
Iaf… nu gled jag från ämnet, men fördomarna drabbar inte bara hästarna, utan även ägarna.

jag har tröttnat på alla som inte tycker att travare är "riktiga" hästar (vad är dom då? troligen mer häst än den som uttrycker sig iaf!), t.o.m. folk jag känner som köpt travare och skäms över dom. ("du har tur, för frysmärkningen syns ju inte på din iallafall, manen ligger ju åt rätt håll på din").
och så det där eviga, eviga tjatet om att travare inte kan trava (?!) eller galoppera (??!)…
som sagt, jag tröttnade, och frågade en tjej med halvblodsfanatism hur hennes älskade halvblod skulle ha vart om de spändes för vagn och kördes in istället för reds in som unghästar. skulle inte de också då ffa träna de muskler som behövs för att dra?
det fick jag inget svar på….
medarbetare på djurskydd.ifokus
oja detta med att ägare till ridtravare skämms lite över att dom "bara" har en gammal travare (spelar ingen roll om den är 4år så anses den fd travare samt att den aldrig har körts på banan). Därför är jag extra stolt över att se de som lär sin travare mycket o visar upp det på tävling lr annat och är stolt över sin häst. Jag vart faktist extra stolt när vetrinären kom på besök (vacc samt kolla lite tänder9 o sa gud vad skönt att det stor en travare här :) då kände även vetrinären o ägaren till de övriga hästarna varandra så visst var det extra skönt. O hon skötte sig mycket bra måt dom övriga halv-fullbloden. Visst är vissa jätte bra bara ut o rida på men jag tycker att man ändå ska lära dom lite så dom kan få jobba lite mellan varven. Min lilla dam fick mycket beröm för sitt fina steg hon lyfte bra o breddade inte alls när hon travade, sen var hon som en fulankunge men jag tyckte hon var fin :) när hon fick muskler vart hon snyggare men så e det ju med alla raser. #4 ofta kan inte en ridtjej köra så bra heller utan jag hoppas att alla lär sig innan man sätter sig o bara kör. Har sett flera som kört för nära kanten o slutat illa flera gg undra vad fanken dom ser med, iaf ena av dessa kunde vi aldrig spänna framför en vagn sen då hon fick sån panik. ovasett ras så ska man lära sig köra rätt även om det "bara" är en shettis lr halvblod slutet kan bli förfärligt om man gör fel. Annars så tycker jag det e bra att köra in sin 2åring den får då lära sig lite mera o göra sig av med sin energi samt jobba lite muskler :) Så tror jag mna oxå får en mycket snällare 2åring med o det e ju så kul att köra oxå.

#5 - naturligtvis ska man veta vad man gör innan man sätter igång! det tycker jag gäller med det mesta, varav jag har riktigt svårt att förstå mig på de vansinnesköp som faktiskt är rätt vanliga när det gäller hästar, oavsett ras, eftersom så många som skaffar häst har ointresserade och/eller okunniga föräldrar och alldeles för lite erfarenhet och kunskap själva..
jag själv är skitdålig på körning, så körträning av hästarna överlåter jag på de i min familj (pappa, lillasyster och en granne som är travaruppfödare och amatörtränare) att göra, så fixar jag ridningen och markarbetet.
att de inte kan trava, inga ridhästar, ful exteriör *stavning* inte kan gallopera, hoppa, dåliga gångarter osv.
Måste bara visa denna filmen, nopg den snyggaste nordsvensk travaren jag någonsin sett, och vilken gång den har!
#7 snygg :P
Fast kallblodstravare är oftast mer accepterade än varmblodstravare..
#8. Ja, det är väl kanske sant. Fast häst som häst (inget elakt menande) men varför göra skillnad, tycker jag då. :)
#8 dom e mera poppis just för dom är en nordsvensk. Jag har ridit flera å där kan jag säga att jag tycker dom har mera krut i sig kan stå på sället o skutta allt för att dom är lite uppjagade. Men visst finns det även här lugna fina fd nordtravare. När jag pratar om travare e det faktist bara varmblodtravare de andra räknar jag inte med :P varför det har blivit så vet jag inte :) kanske ett russ är ett russ nordsvensk är n-svensk men varmblodtravare är en travare. Som sen blir omskolad till ridhäst i vissa fall.
men den var jätte fin #7 dom är läckra det kan man inte komma ifrån :)
#10 Fast det finns inga nordsvenskravare, det heter allblodstravare efter att de skiljt stamboken för en massa år sen, sen 87 tror jag ;) *petig*
#9 För att det är stor skillnad :P
#11. Men det är ju hästar allihop, så jag förstår inte hur man kan göra skillnad.
#12 för att de har olika förutsättningar. Kallblod och varmblod är det stor skillnad mellan, både i hur de rör sig och hur psyket är. Samma sak gäller kallblods och varmblodstravare, kallblodstravare är bättre lämpade som ridhästar, så enkelt är det. Det krävs mer jobb för att få en vbl travare till en bra ridhäst eftersom de inte rör sig som ridhästar bör röra sig för att bära upp och hålla. Kllblodstravare är väl inte heller idealet, men de rör sig bättre.
Att det sen är jättetrevliga individer och att det helt klart är värt att lägga ner den extra träningen på dem, enligt mig, eftersom de annars är väldigt bra hästar, med motor och hjärna.
(jag har själv varmblod, btw.. ville först ha ett kallblod för dom är snyggare och bättre ridhästar, eller har lättre för sig, men det blev ett varmblod och det är jag glad för! Så jag är helt för att rida vbl travare, men inser att de kräver mer träning.)
#13. jovars..
Det värsta reaktionen fick min mamma när hon pratade med en kompis till henne (vi kan kalla henne för J) Mamma satt och pratade med J i telefon och berättade att vi hade varit iväg och kollat på en travare och att jag var störtförälskad. Mamma berättade också att vi skulle ta hem henne på foder och nu letade stallplats. Vi hade planer på att stalla upp henne i samma stall som J. Då jag kände alla i det stallet, efter två år som skötare på J's häst. Allt var frid och fröjd, mamma och J pratade och skrattade. Helt plötsligt frågar J "Men har hon galopperat på henne ändå?" Mamma blev helt tyst och sa sen "Klart hon har gjort det" J's reaktion blev då " Men en travare kan inte galoppera och någon sån vill inte vi ha in i vårat stall" Det hör till saken att J inte ens äger stallet utan bara hyr in sig och stallägaren ville jättegärna ha oss dit. Vi bestämde oss i alla fall att inte ta stallplatsen vi blev erbjuden, inte s länge J var kvar. Vi hittade en ännu bättre stallplats, vilket var tur. Så nu är allt frid och fröjd :D
Otroligt hur dum får man lov o bli? J kan inte ha träffat många travare hon inte! Ser hon inte heller på trav på tv där ser man ju flera galopperar menar jag ^^^o blir disskade gösses okey deras galopp på tv är inte bra men det visar ju att dom kan :S jaja du hajjar vad jag menar. Kul att du hittade en ny stallplats dessutom var mycket bättre :D Har du fått hem hästen?
Ledin - Å andra sidan hade inte ett halvblod galopperat snyggare i det tempot ^^ :P
Ha.. Idag var vi på lektion dottern och jag med varmblodstravaren "Lasse". I ett riktigt fint ridhus skulle dottern och "Lasse" ha lektion i centrerad ridning. Jag stog brevid och tittade och filmade lite. Många kom fram och frågade vad det var för häst osv. Jag fick t.o.m. frågan om han var arab!!!!!
Fniss. Nog för att han är rätt liten och ädel för att vara travare men..ändå…
Ledin - Den hästen det var tal om du har jag både fått hem, men tyvärr varit tvunget att lämna tillbaka då det blev massa trassel med ägaren och uppfödaren vid köp av hästen.. Du kan läsa om det i "Ett drastigt slut"
Så idag står jag med en annan liten travardam, osm är helt underbar hon med :)
frysmärk ett halvblod och travträna den som liten, skola om till ridhäst, och folk kommer tro att det är en "ridtravare" (varmblod) haha och snacka om förvånade miner om de kollar stamtavlan och där står typ briar eller stanford hahahha guuud vad roligt paffa miner dressyrnissarna skulle få :P
nu blev det snurrigt, men ni hajar säkert iaf:P
hah det e så sant ^^ nu är vissa mycket bra ridmodel på :) Endel har ju lite arabluft i svansen men haha :D fniss ja roligt kan man allt få med andras komentarer o gissningar. Tusen du har ju lite fina russ med ingen som tror att dom är welsh haha ne skojjar. Jag måste bara säga så här vill man ha en bra o rolig andvändbar häst är detta mina favvos 1 russ 2 r-travare (till mig mer då) 3 shettis varför just dessa? jo hållbara,arbetsglada och livsglada hästar
Vet inte vad som sägs om dem… Men Shiny är ju långt ifrån nervig!
Hon är lugn som en filbunke för det mesta…
Ofta är det ju så att bara de får utlopp för sin energi blir de "Mindre nerviga"

Varmblodstravare har ett otroligt dåligt ryckte, det jag funderar på är vem det är som skapar rykterna. Jag har aldrig hört någon av våra kuskar prata dåligt om varmblod, men jag har hört många tjejer i dressyrstallet en bit bort som säger att de bara duger till korv.
Vi har haft vår dam sedan hon gick på travet och det var inte förren hon blev för gammal för det och skulle enbart användas som ridhäst jag börjat höra så dåligt om denna ras.
Alla har ju sina begränsningar beronde på vad de är tränade till och avlade till.
Vår dam var mycket travsäker på banan, vilket var väldigt bra då hon mycket väl visste att hon inte fick galopera och på banan får de ju inte göra det och gör den det så plockas den ju ned. Efter hästens första 10-12 levnadsår får den lära sig hur den skall sköta sig, sedan skall denna uppfostran bara ändras, nu skall de galopera, inte konstigt det kan vara jobbigt för dem att lära sig att det den alltid trott varit fel, är nu rätt.
Den elakaste, envisaste, nervigaste häst jag varit med om var en Fjording, den lugnaste, snällaste är ett vbl sto. Bara för detta så ogillar jag inte fjordingar för det.
Alla hästar är olika även inom rasen, jag gillar inte när man drar all över en kam, som man faktiskt även gör med månniskor.
mm min är också hur snäll som helst… aldrig mött en coolare häst..

Tycker man ofta hör talas om nervösa travare. Men vår är iallafall hur lugn och snäll som helst.
travare är ju ofta nervösa om de inte får coola ner sig ordentligt efter banan.. det egentligen värsta är ju att man börjar skola om dom direkt när de kommer "färska" från travet.. å är det klart att de är lite crazy när de kommer från stress och fart till lugn som vi har i ridvärlden… =) ridtravare.com förklarar lite bättre än jag xD
När jag började kika på detta med att skaffa egen häst (för några år sedan) så blev jag faktiskt tipsad om att skaffa travare med anledningen att dom är så vana vid hantering att dom ofta är väldigt lätta att ha att göra med och lätta att lasta osv. och att det var snälla och trevliga hästar som ofta var lättlärda.
Blev väldigt förvånad då eftersom man innan nästan bara hört dåliga saker om dom. Men jag har alltid gillat travare, den första häst jag var i kontakt med och red "på riktigt" var en ridtravare.
Medarbetare på westernridning.ifokus

i mitt stall så är det faktist bara en travare av tre som är cool och det råkar vara min foderhäst.
tösen är väldigt nervig av sig så fort hon kommer utanför stallområdet. hon stressar upp sig själv och så kan det blir lite extra om det kommer en annan häst(kvittar om det är från egna stallet eller ej) eller om det går folk ute m.m. Hon har aldrig tränats för trav, troligtvis inte ens blivit inkörd.
den andre är så jäkla harig, trots det så är det han som styr i hagen. fast blir man rädd för allt som finns så kan ju inte flocken råka illa ut så det kanske är därför? Han har stor respekt för människor men kan bli rädd för stenar och stubbar, en vindil, ja allt! Han har gått på travet och troligtvis är det därför han är så hård i huvudet. om han inte gått på travet tror jag han bara varit väldigt rädd av sig.
Min foderhäst är rätt lugn i sig själv, och han är nyfiken på allt. Han är lite som ett barn, han inser inte att saker kan vara farliga utan måste kolla in allt.

En bidragande orsak till, framförallt, varmblodstravarens dåliga rykte tror jag beror på att de är så förbaskat billiga i inköp. Kallbloden kostar lite mer.
Detta kanske lockar en hel del köpare som önskar sig en häst men som inte har tillräcklig kunskap eller pengar att utbilda sig mer.
Nu menar jag givetvis inte att alla som köper fd travare är okunniga eller har dåligt med pengar
.
Men en stor del av dem jag har sett har i bästa fall ridit några få år på en ridskola på välridna hästar i en väldigt skyddad miljö.
Köper man då en travare som kanske kommer direkt från banan eller har vandrat runt bland andra okunniga, ja då är det inte konstigt om det inte alltid blir så bra. 
En fd travare direkt från banan måste enligt mig behandlas som en unghäst av vilken annan ras som helst. Dvs man måste börja från början och inte ha bråttom.
Man måste även ha kunskap och förståelse om vilka kroppsliga (muskler etc) skillnader det är på en travare från banan och en ridhäst.
Att rekommendera en fd travare till en nybörjare "för att de är så snälla och välhanterade" är fel tycker jag. Då gör man bara hästen OCH ryttaren en otjänst.
En häst till en nybörjare ska vara lugn och välhanterad/lätthanterad i alla situationer och då letar man ju INDIVID och inte ras. 
Själv har vi denna härliga Kallblodstravare - kom nästan direkt från banan för 6 år sedan. En härlig kille, dock ingen nybörjarhäst.
#30 - Gud så vacker (:

Mycket bra sagt!
Jag tror även att en bidragande orsak till att de är billiga är det dåliga ryktet. Så det är nog lite moment 22. Folk är inte villiga att betala några pengar för dem eftersom man inte anser att de är "riktiga hästar". Detta är vad vi har upplevt i varje fall.
En dum parallell, men det handlar om märke. Många köper saker efter vilket märke det är, sedan om de är bättre än en sak från ett mindre känt märke bryr man inte sig om.
Jag håller med dig fullständigt, många gånger hamnar hästarna på fel ställen med fel ryttare som inte riktigt kan hantera dem, och där kanske lite av ryktet kommer, de är dumma och kan inget.
Så det blir slit och släng hästar, en häst man kan ta under tiden man letar "Riktig" häst. Vi har fått många kommentarer på vår annons om människor som vill ha hästen för att se om de orkar med häst, i några månader med mockning osv. Sedan skulel hästen lämnas tillbaka och en "riktig" inköpas.
Jag tror hela inställningen till rasen är fel. Jag hör ofta hur elaka alla kuskar är med sina hästar, hur de utnyttjas på banan osv. Men det gör ju andra hästar med, och de kan råka illa ut med.
Personligen tycker jag travare är trevliga hästar, tycker iof alla hästar är trevliga då varje häst är unik precis som vi människor.
Jag älskar djur och tycker att alla förtjänar en fint och värdigt liv oavsätt ras.
Mycket bra skrivet både #30 och #32 !!!
Som du säger där så blir de lite moment 22. Så synd, verkligen. Det är mång agånger mycket bättre hästar än vad folk trot. Förutom dom gånger där hästen inte fått riktig utbildning utan hamnat hos någon okunnig som bara ville ha häst vilken som. En oriden travare är som en oriden vilken annan ras som helst, man måste rida till dom och det bör göras med kunskap.
Sedan håller jag iof med den människan som sa till mig att en ridtravare är trevliga och bra hästar som ofta är lätta att ha att göra med då dom är mycket hanterade redan från början. Det stämmer ofta och jag tycker nog att det är en riktigt bra häst man får. Men sedan, som med vilken häst man än skaffar sig, så måste man gämföra sina ridkunskaper med hästens utbildningsnivå, oavsett vilken ras man skaffar.
OT: Jag märker mer och mer att jag och min ridtravare faktiskt ligger på väldigt samma nivå. Vi matchar verkligen varandra och han är precis vad jag vill ha!
#30 Nja.. jag rekkommenderr gärna ridtravare till nybörjare som inte vill tävla - MEN är noga med att poängtera att det ska vara en inriden och lugn individ, inte någon som kommer direkt från travet eller har haft sadel på sig ett par gånger. Sedan är det ju individen mer än rasen som betyder något.
#33 OT: Jag med ;)
Har själv haft många förutfattade meningar om traver som ridhästar, jag sa alltid "har man travare så kan man lika gärna vara utan häst". Sedan flyttade Santos in och jag fick en utmaning när det gällde att få ordning på honom, hans mentala status var långt under isen, strykrädd från sitt första ställe, bortskämd från det andra och av naturen en stark vilja. Nu har jag en egensinnig men underbar och trygg häst med ett stor hjärta, hinner han känna att ryttaren är på glid vid bus så stannar han och väntar så att ryttaren kan sätta sig till rätta innan han fortsätter, underbart snäll med små barn. Ridmässigt fungerar han bra i skogen, där han är trygg och stabil, i hoppning säger han själv att 1,20 räcker, i dressyr går det fortfarande framåt, men vi gör det mesta som andra motionsryttar kan och det gör vi i rättform med bra bakbensaktivitet och god ryggverksamhet.
Jag behöver väl inte påpeka att jag har ändrat uppfattning om ridtravare.

#34 " ….Nja.. jag rekkommenderr gärna ridtravare till nybörjare som inte vill tävla - MEN är noga med att poängtera att det ska vara en inriden och lugn individ, inte någon som kommer direkt från travet eller har haft sadel på sig ett par gånger."
Ja, men det är ju precis det jag säger. 
Men att rekommendera en fd travare bara för att dessa på något sätt skulle passa särskilt bra till en nybörjare (pga mycket hantering etc) gillar jag inte.
Som sagt, det är individen som räknas - oavsett ras. 
#36 Fast faktum är att de ofta är bättre i hanteringen än genomsnittshästen :P Dels har de fått lära sig vad som förväntas av dem, och dels är de (iaf alla jag träffat) så otroligt sammarbetsviliga att de klarar av en miss eller två utan att bli jobbiga. Många, men inte alla så klart, ''ridhästar'' jag träffat är både buffliga och har mer problem med sakr som att gå på transporten, spola benen, lägga på täcklen, skos osv än de travare jag känner. Vet inte om det beror på att många ridhästmänniskor helt enkelt ite lägger så stor vikt vid det, att de tycker det är häftigt eller att de tror att det är onaturligt med välupfostrade hästar.. Jag har träffat alla sorterna och slutar aldrig förvånas.. Och det är ju ändå så att de flesta förstagångshästägare har mer ridvana än hanteringsvana, även om de haft en eller två medryttarhästar som de hanteat, så har de ridit kanske 20-30 olika hästar som de inte hanterat på det viset. Så en välhanterad förstagångshäst är ju guld värt!
Sen är vi överensom att det är individen som är viktigast, och att den dessutom ska vara välriden. För en oriden travare (ellr annan häst) är absolut ingen bra förstahäst oavsett hur snäll han är att spola benen på.. (look who's talking.. köpte Crow oinriden som förstahäst.. nu nästan 2 år senare har jag en bra/ok ridhäst, efter en för livet förstörd handled etc..men ag ångrar inget! :P )
#37 precis min uppfattning.

Jag vet inte varför du börjar ditt inlägg med: "fast faktum är…." 
Jag håller ju med dig!

Absolut att de flesta fd travare är välhanterade och lätta att ha med att göra etc - jag menar, inte har travstallen tid att hålla på att bråka med sina hästar så fort det ska spolas av, lasta, sela på mm mm. Finns väl heller inga hästar som måste vara så vana vid hovslagare och skoning som de? Hästarna är i regel vana vid att man gör det mesta med dem.
Det jag egentligen från början svarade på var trådskaparens kommentar om att man kan hitta trevliga ridhästar bland ridtravarna. Detta är ju absolut helt riktigt! 
Men sen ville jag bara "varna" lite för vad vissa folk säger (alltså inte trådskaparen): En del tycker att en fd travare = bra häst till nybörjare. Och sååå är det ju inte automatiskt utan det är individen OCH ev utbildningsgrad på hästen som är viktigast.

ja jag har hört en hel det" hur man kan man ha en ridtravare " och de duger inte till nått. där har de fel de kan bli jätte duktiga hopphästar men det krävs bara en del träning
#39, jag är väl för van att bli motsagd xD Men jo, vi är helt överens :)

Ohhhh vad skönt! 
#42 ja.. :D

jag måste nicka instämmande med #37 gällande att de inte är så passande för nybörjare som många verkar tro. ffa inte de som nyligen kommer från bana eller har stått outbildade längre tid av olika orsaker (tidsbrist, avel eller whatever)
jag blir irriterad på att så många unga tjejer (och killar??) får ett vbl som förstahäst efter nåt eller ett par år ridskola.. jag tycker inte att det är särskilt passande.
men det är min högst personliga åsikt.
#44 Fast där håller jag med #37 om att det är bra förstagångshästar då det är bra att ha en hanteringsvan häst som första häst då många förstagångshästägare inte har riktigt vanan av att uppfostra en häst i hanteringen. MEN sen gäller det alltid när man skaffar sin första häst att man ska hitta en häst som passar ens ridvana, men det gäller ju oavsett ras. En travare som kommer direkt från travet är inte en välutbildad läromästare i ridning, det är att betraktas som en oinriden häst och hur många förstagångshästägare vill ha en oinriden häst som första häst?
#44.
Jag måste bara lägga mig i lite. Jag är en av de som fick en ridtravare som första häst. En outbildad. Hon var sutten på och kunde la lite, men inte alls mycket. Inca åkte tillbaka till sin ägare efter tre månader, men fick då en annan travar, som var ännu mindre utbildad, Pärlan. Inca kund galoppskänkel och hon kunde hoppa. Pärlan kan inget av det. I stället för att se det negativa i det så har jag sett en möjlighet i att lära mig något nytt, ha chansen att lära mig hur man utbildar en häst. Jag vet att både Inca och Pärlan har haft/ har det bättre hos mig än där de är/var innan.
Visst, varken Inca eller Pärlan är den ultimata hästen för mig, men sen beror det på vilken inställning ägaren har till sin häst. Skulle jag varit i ett annat stall, med andra människor, då skule jag aldrig haft möjlighet till att skaffa en travare.
Sen spelar utbildningsnivån på ryttaren en otroligt stor roll. Jag red på ridskola i tre år, hoppade in i en grupp som hade ridit i 10-14 år när jag började. Så jag han lära mig otroligt mycket. Plus att jag jobbade i olika privatstall och var skötare på tre olika hästar. Så jag tog alla möjligheter att lära mig hur jag skulle utrbilda en häst.
Det jag egentligen ville ha sagt var att det är inte hästen som avgör om man passar ihop, utan ryttarens vilja att lära sig.
#46 Ingen har sagt att det inte kan bli bra, men det är inte bra att rekkomendera en oinriden travare som förstagångshäst bara för att de ''är så snälla''.. ofta är travare faktiskt svårridna i början eftersom de är pigga och vana vid att det ska gå fort.

#45 fast det är stor skillnad på hanteringsvan häst och häst som är passande (i ridningen) till nybörjare.
formuleringen #47 ger är den jag är ute efter.
jag har hört massa rykten , man blir arg när man hör nåt sådant . travare är lika mycket häst som en arab. travare är lite sp på sitt sätt och dom är helt underbara <3

hrm…. en sak måste ni läsa innan ni fortsätter att läsa mitt inlägg och det är att jag kommer göra allt för att satsa på att hjälpa ryttare som rider travare, att bli bra ryttare och få en bra häst.
MEN….. varmblod är inte bra som nybörjar häst. Visst är dom hanterade, säger jag inget om, men vad är det för fel på engelsk fullblod tex? Dom är så super hanterade och samt kan ridas, precis som med varmblod. Fullblod är även billiga och har lite chans även på tävlingsbanan (ridning).
Ni snackar om att köra in halvblod och sen skulle skolas om till körhästar. De flesta som föder upp just halvblod kör faktis in sina halvblod som unghästar innan man ens börjar använda sadel och hoppar upp. Just bara för hanteringen.
Sen så spelar det ingen roll om halvblodet har körts i flera år och sen skolas om till ridning. Den har sina gångarter inbyggt, något som ett varmblod tråkigt nog inte har.
Det finns dåligt rykte om varmblod just för en anledning och det måste ju komma någon sanning ifrån det hela. Allt är ju inte lögn….

Jag tkr de är så tråkigt att alla ska ha massa fördomar om travare!!
alla som säger "en travare är ingen riktigt häst" och att man har dåligt med pengar om man köper en travare
det var en som sa till min kompis en gång att travare inte räknas som hästar utan som nåt annat (?) När jag letar häst struntar jag i stamtavla och ras de jag vill ha är en lung och stabil häst välhanterad o.s.v hästen ska ha respekt för mig och jag ska ha pespekt för den. Travare…visst en del kan va riktigt nerviga men det finns många som är lungna och perfekta ridhästar(!) Mitt vbl är utbildat i hoppning (hoppat 1m med henne) och lätt dressyr, Hon är otroligt duktig i hoppningen och tkr dressyren är lite tråkigare (samma som mig
) haha ja blir bara så irriterad över alla som har fördomar om travare hela tiden, det finns faktiskt många bra individer bland dom oxå.
Travare ar bra ridhastar. Valdigt bra ridhastar faktiskt, och ganska lattlarda.
Men de ar inte bra dressyrhastar, och det ar stor skillnad!
Ridning ar inte bara dressyr. Det ar allt fran dressyr till hoppning till western till skogsridning till distans till akademiskt m.m. Och dressyr i synnerhet ar till for varmblodiga ridhastar (svensk varmblodig ridhast, danskt varmblod etc). Andra raser ser inte likadana ut nar de samlar sig, PRE far ofta inte bra poang i dressyr, for dressyr ar en bedomningssport for varmblodiga ridhastar. Men ingen tvivlar pa att PRE kan samla sig, eller hur? Du tar inte en islandshast till en tolt tavling for tennesse walkers och raknar med att vinna… inte for att islandshasten inte kan tolta, utan for att de toltar pa ett annat satt. Och varmblodiga travare ror sig inte som varmblodiga ridhastar.
Dessutom kravs det mer traning for att fa en stark samling i en travare. Men de ar fortfarande bra hastar for ridning. De ar mkt hallbara med ratt traning, aven utan extrem samling, de ar lattlarda, sammarbetsvilliga och uthalliga. Utmarkta for langritter, skogsridning eller ''dressyr'' pa hemmaplan; dar man ar ute efter korrekta rorelser och att utfora dem utan att bry sig om att det ska se 'ridhast-aktigt' ut. Men vill man tavla, framforallt i engelska grenar, sa ar det inte en passande hast.
Men det ar stor skillnad pa bra ridhast och bra engelsk dressyr/hopp hast.
Ar hasten i min bild en dalig ridhast? Han har inte en chans pa dressyrbanan, men ar han en dalig hast for mig att rida pa?
(ursakta avsaknaden av svenska bokstaver, sitter i Florida)

Jag har fått ett väldigt fult på hopp av en tränare jag betalat dyrt för att träna för en 3 dagars inom Western ridning .
Jag red då min häst Windbreaker och han var en jätte fin kille på 156 fin mjuka gång arter lite teaterapa i sitt sätt.
Hade ridit första lektionen och de hade väl gått så där Tränaren ber mig och en tjej som kan varit 14 år och som red på vbl sto;komma på sidan för han ville säga vad han tyckte.
Fanskapet vräker ut sig att hur kan ni lägga ner pengar på varmblod
dom blir alldrig bra rid hästar och ni lär er inget av dom som ryttare.
Jag fick i allafall lite plåster på öm a känslor då Tränan prov red min Willy och sitter där och åker på min fina häst och hellt plötsligt säger med ett fjoligt smail den här hästen rör sig riktigt skönt.
Japp sa jag va tror du jag lägge ner pengar på honom för

Felaktiga rykten om ridtravare tycker jag att man hör var och varannan dag. Men samtidigt är det ju så att dom är avlade just för att trava och springa fort, och har därför ett speciellt rörelsemönster, och kan vara väldigt stressade och frammåt.
Men det är ju inte deras fel, dom är ju tränade och gjorda för att springa fort på en travbana, men bara för det betyder det inte att dom är värdelösa som ridhästar. Med mycket jobb kan dom blir riktigt fina och många travare gör även bra ifrån sig på tävlingsbanorna utanför travet.
Jag har själv en varmblodkille på foder sedan ett halvår tillbaka. Innan jag hade honom var jag en av de som såg ner på travarna och ansåg att dom inte var några speciella ridhästar. Jag har lärt mig mycket på honom, men jag har många gånger bannat mig själv över att jag tog hem honom. Men nu efteråt är det inget jag ångrar! Min åsikt har ändrats markant, men jag kan nog fortfarande inte tänka mig att köpa en travare, dels för rörelsemönstret, men även för exitören.
Men smaken är som baken, helt enkelt! :)

#54 måste fråga om de där med exitrören …
Jag har alltså ett vbl sto som är kvadratiskt byggd med bra höjd för mig (individuelt)
de finns kraftiga vbl på 165 /170 små smidiga på 145 och då dom som ser ut som dom kommer direkt från banan med de muskler man inte strövar efter i ridning.
de finns alltså en för varje tycke och smack enligt de jag sett .
så visst är smacken som baken .
men åter till det tråden började med.
rykten
Jag har då min 3 egna travare nu och döm av min förvåning då kommentarerna blir jaha har du slutat att rida.(började komma sedan jag skaffade häst nr 2)
Nej Nej jag rider ca 5-6 ggr i veckan både härliga skogs turer och tränar för stundande w-tävlingar.

#55 Självklart vet jag ju om att alla varmblod inte ser exakt lika dana ut, så är det ju inom alla raser. Men de har endå något som utmärker dem.
Rykten jag har mött stämmer med många tidigare inlägg.
Dåliga gångarter, nerviga, stressande, ofta gamla skador osv, osv.
Men som med alla fördommar tror jag det beror på okunskap hos betraktaren. Därför fortsätter jag att peppa och uppmana ALLA att ut och visa upp era underbara travare!!! På klubbtävlingar, lokala tävlingar osv.
För ridtravaren ÄR en av de mest mångsidiga raserna! Allround, dressyr, hoppning, fälttävlan, western, you name it!