Vi måste marknadsföra ridtravaren!!!
Jag är så trött på alla som ser ner på ridtravaren! Alla dessa som menar att "en gammal travare går inte att rida på".
Ofta beror det säkert på okunskap om hur bra en ridtravare egentligen är! Visst är de avlade att springa fort och så. Men med rätt utbildning blir de kanon hästar! I hoppning kan de bli riktigt duktiga med rätt markarbete, iaf i lägre klasser och många vill ju inte hoppa 1,30 utan nöjer sig med 90cm-1m. Och då har ridtravaren en stor fördel - sin starka bakkärra att skjuta på med över hindren.
Även i dressyr kan man lyckas ganska bra i lägre klasser. Det är bara det att det kräver lite mer arbete.
En ridtravare är allt som ofta trygg i trafiken, lätt att sko och lasta, något som inte alla Hbl är (har och har haft flera själv).
Nej ut och marknadsför ridtravaren! Var inte rädda att ställa upp på klubbtävlingar i både hopp och dressyr. Välj den klass som passar dig, vem säger att alla måste satsa på GP?
Håller med!

Precis de är härligt att fler tänker så
Med gott föredöme på de tävlingar man ställer upp på vissar man ju vilka fina hästar vi hanskas med.
Hoppas på god Marknadsföring och lycka tillmed era stundade tävlingar och träningar
Vi har ju de flesta hovslagare och vetrinärerna på deras sida.

hmmm… ännu en tråd om detta… hmmm…
#3 vilken är den andra tråden du syftade på? Avlad till ridhäst?
de är dock två olika meningar med trådarna.
Hon som startade den här tråden ville nog mest peppa med att vi ska få ut våra travare på tävlingar oavsett nivå. Det finns faktiskt många många många som inte vågar ta sig till en klubbtävling eller ens flytta till en anläggning pga. fördomar och att de har en travare.
Avlad till ridhäst tråden handlar om raser avlade till olika mål, men som gått lite till snack om annat.
Så till alla: se detta som en pepp tråd. Så slipper vi en negativ stämning.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

får jag bara fråga vad ni har varit med om för uttalanden mot era/andras/alla travare?
Jag själv har inte fått höra något elakt så jag har nog inte riktigt förstått den här ridtravare-mot-världen-grejjen…

#5 kolla tråden om ryktern o ridtravare så får du veta många av de grejor man kan om man har otur stätta på just för att man rider på ridtravare.
#4 håller med om att tråden om avlad till ridhäst?
har spårat ut till annat än de var tänkt .
Jag vill att man kollar hur hästen är som indevid hur den är byggd och vad den själv gillar att göra.
Så vi som värkligen gillar de vi syselsätter oss med marknads för era kusar med bästa förmåga och ha kul
för de är vad jag tänker göra

okej då ser jag detta som en pepp tråd =)
har föresten gått och fått en vuxen elev som rider på en ridtravare. Så jag skall peppa henne ännu mer att rida på den hästen =)
tycker det är skönt att ha ridtravare "mot alla andra" för de förstår all kritik man får ta ibland. jag har varit med om en massa skit för att jag har en travare, och då kan man komma hit skriva av sig och bli förstådd.
travaren är bara annorlunda tränad från början, och kanske lite svårare för sig när den bli ridhäst, men fortfarande LIKA mkt häst som ett halvblod. travarna är kämpar som klarar av omskolningen och de allra flesta gör det med bravur. travare står stilla igången, veterinärer, hovslagare, alla såna personer jag träffat har alltid sagt att de gillar travare för de står ALLTID stilla vid sprutor, skoning etc. en travare är VÄLDIGT lätttränad och känslig.
halvblod avlade ridning kan vara hopplösa, likväl som vissa travare bara inte klarar av att galoppera. man får såklart se till individen, men säger somjag brukar, en omskolad "färdig" travare, är en snäll och BRA första häst

#8 min foderhäst står INTE stilla vid skoning. ska bli intressant att se hur han reagerar på tandläkaren som kommer nästa vecka….
#9 heheh undantag finns alltid ;P

Ursäkta om detta blir lite urspråning men jag vill bara fråga en sak, eller skall man ta det i en annan tråd?
men galopphästar då? de är också väldigt mycket hanterade och man kan få dom för en skit summa. Vad säger ni om det? Det är oftas högre ridbarhet på än varmblod.

Vissa travare har inte ens startat på travet som min tex och han kommer nog inte ihåg hur det var att vara "travare". Medans andra har sprungit många lopp och det är klart det kan vara svårare att göra dem till ridhästar. Beror helt på vad de har för erfarenter, hur de har blivit behandlade, gener, psyke mm. Och det gäller ju alla andra raser också.

Pepa varandra för att marknads föra våra trevliga ridtravare var de.
Visst för gudsskull vill du smex marknadsföra gallophästar gör de.
Men jag är för vbl och tycker att med lite sunt förnuft vi kan marknads föra dessa fina varelser.
Jag tävlar western på min och efter som jag inte haft henne så länge går hon än så länge på D nivå och en gren som passar henne utmärkt vi fick fina omdömen föra året av både domare och publik.
I år kommer vi att lägga till en gren till om tävlingen hålls i vattlång jag bygger suksesivt inge press och inte vatten över huvdet.
På så viss kan jag vissa vilken trevlig indevid jag har och jo jag rider en travare.
#13 kollade bilderna på din fux, vad fin =) hon var ganska lik min extrahäst som är en quarter =)

Tack#14 jag är lite svag för de små kompakta travarna.
Tycker själv väldigt mycket om min Flamman.
mm jag förstår det =) är hon duktig på western? hon ser ut att vara bra byggd =)
Marknadsför gärna ridtravare, men marknadsför dem inte som något de inte är. De är generellt sätt varken hopp eller dressyrhästar och ryttare som vill tävla i hoppning och dressyr bör inte köpa travare att tävla med. Risken är att de ändå bara blir besvikna och så åker ryktet i botten igen.
Men till alla som inte vill tävla (mer än lätta klasser) i dressyr och hop så kan en travare vara den perfekta ridhästen! Underbara att rida ut på, börja tävla distans, vet nte hur de är i western, men träna dressyr för husbehov och skutta stockar i skogen är travare finfina för! Mycket mångsidiga på den punkten. Och ihop med deras fina psyke är det en väldigt bra häst som kan passa alla ryttare - utom tävlingsryttaren i dressyr och hoppning som siktar högt.
Marknadsför dem för det de ÄR bra på, istället för att försöka få dem att låta bra på områden där de faktiskt är utkonkurrerade. Rent generellt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17, får lite känslan av att du inte vill att man ska tävla med dem i dressyr och hoppning alls, de hästar som inte gått trav alls + de hästar som har gått trav är ofta duktiga på det. Likaså som de är duktiga på western, distans osv. Det är en riktig allround häst!
Såg tidigare på youtube en video på en tjej som red MSV i dressyr med sin travare, fattade jag det rätt så var det ett svenskt ekipage, hittat även på ridtravar förbundets hemsida resultat på flera som tävlat högre klasser än LC i dressyr med travare, och framgångsrikt i hoppning på 1.10-1.30.
Min häst går LA i dressyr just nu på träningar, kan priuetter i skritt, höger&vänster galopp rent, samlad trav och galopp, skänkelvikningar, korrekta öppna och sluta, bak och framdelsvändningar, ryggning och detta har jag lärt honom utan tränare, flera tränare på GP nivå har sagt att han kan gå högre än LA om jag (läs: JAG ) kämpar.
Och jag kan då säga det att jag köpte min travare för tävling i hoppning coh dressyr och jag är inte missnöjd alls! Själv har jag tävlat innan i DM osv på ponny, och gud vad travare är roligare att hoppa på!
Så att säga att de oftast bara håller för lätta klasser är helt fel. Isåfall anser jag att travträning och ryttaren är hindret som en annan uttryckte sig här.
Jag anser att ALLA oavsett NIVÅ eller RIDGREN ska UT PÅ TÄVLINGSBANORNA med sina TRAVARE!
PEPP PEPP PEPP !!! ( Det var väl det denna tråd var till för? )
Här är video på msv ekipaget. "Supertravaren"
#18 nej, de som har travare får gärna tävla med dem, men travare i sig som ras är inte särskilt duktiga på det eller lämpade för det (annat rörelsemönster i höftpartiet pga avel, som måste tränas bort för att få bärighet, vilket iofs behövs för att de ska bli hållbara alls). Med mycket arbete kan de självklart gå bra på lättare klasser, men vill man nå högre, speciellt i dressyr, bör man skaffa en häst med bättre förutsättningar. Visst finns det enstaka travare som skulle kunna nå ganska högt och det är ju kul för dem, men som tävlingsryttare som siktar högt är det inte ett förstahandsval. Inte minst eftersom tävlingsdressyr bedöms mer efter hur halvblodshästar rör sig och samlar sig än hur tavare, kallblod, PRE osv rör sig och samlar sig, vilket är helt natrligt på en tävlingsgren för halvblodshästar.
Min högst personliga åsikt är att det som kallas dressyr idag är fullsändigt korrupt, har gått överstyr, förändrats från nyttigt till skadligt och inte borde ridas av någon ryttare och häst, men det har ju inte med travare att göra.

#18 - håller med dig =) ska själv ut snart och börja tävla lokalt till att börja med sen ser man vart man kommer =) kommer fortsätta att träna och se hur lång vi kan gå =)
Förresten den där hästen e min häst halvbror =) hihi lite att försöka komma till :P eller nått :P
När jag skrev "tävla" medande jag inte direkt GP-nivå utan, på klubb-, lokal- och regional nivå. Dit ridtravarna verkligen kan konkurrera med avlade hbl. Jag har själv ägt, ridit och tävlat på Hbl i många år på den nivån, och min erfarenhet efter 30-års ridvana är att ridtravaren MYCKET VÄL kan fajtas mot dem!!!
Vill man satsa på att rida på Nationell nivå bör man naturligtvis välja en häst som är avlad för det. Precis som man kanske inte kommer med ett Hbl till travbanan och satsar på Elitloppet.
Jag började med ridtravare av en slump när jag behövde en sällskapshäst till mitt Hbl som inte gillar små ponnies, typ shettisar. Jag snubblade på Prinses när hon stod och väntade på slaktbilen. Jag köpte henne direkt.
Idag är hon en MYCKET trevligare häst att rida än mitt Hbl. Jag har blivit helt frälst av ridtravarna, och köper fd travare och skolar om till ridhästar och säljer vidare. Visst är det mycket arbete bakom men det är det värt då man får tillbaka så mycket från hästen.
Jag har några elever som rider hos mig och alla rider på "travarna", ingen vill rida mitt Hbl för hon är så stökig.
Så jag har bestämt mig. När mitt Hbl går vidare till "De evigt gröna ängarna" kommer jag INTE köpa mig ett nytt Hbl. Däremot blir det en till ridtravare. GARANTERAT!!!

Håller med ridtravare är ofta ett par härliga indevider
Jag hör också till en av de som värkligen inte skulle skriva i en annons allt utom varmblodstravare.
snarare tvärtom Älskar dom värkligen och har träffat och ägt ett par.
har även haft en tjurig isis + en tokig pinto
ridit hbl och nordisar.
visst kan man hitta en och annan trevlig individ bland andra hästar men jag har redan hittat rätt.
Så jag fortsätter gärnna att vissa vad vbl är bra
på och håller tummarna för er andra som vill och kan vara med om desamma.
#21 Naturligtvis kan de med rätt träning klara lättare tävlingar, det räknar jag till grund inom olika dicipliner. Trodde jag var tydlig med att jag syftar på högre tävlingsnivåer när ja säger att travare inte är lämpade för tävlingsryttare som siktar högt inom dressyr eller hopp. Det var jag tydligen inte.
I princip alla hästraser klarar lägre tävlingar i alla dicipliner med rätt träning.
Men det är inte det vi ska marknadsföra travarna för; deras utmärkta tävlingskapacitet på engelska dicipliner, det blir bara falsk marknadsföring och besvikelse. Framhäv hellre deras goda egenskaper inom andra områden; distans, hobbyridning, uterittshästar, monte, och allt annat som de faktiskt är bra på. För varför ska folk lyssna på oss när vi hela tiden bara kommer med att "de är visst jätteduktiga på dressyr, för den och den 50% travaren placerade sig faktiskt i en stor tävling för x antal år sedan.." Säger inte att just du sagt det, men den meningen kommer upp i varenda diskussion om hur bra travare är som ridhästar och ärligt talat.. de är inte lämpade för högre dressyrtävlingar. Några få individer går hyfsat på halvhög nivå men det är inte rasen generellt. Låt halvbloden få behålla sin dressyr och fokusera på allt det som travarna faktiskt har till fördel som ridhästar istället.
eller så låter vi alla använda sina travare för det dem vill, och det de lyckas med, med sina undebara hästar oavsett gren. mycket beror faktiskt på ryttaren
Så kan vi väl vara snälla och sluta jämnföra höjder på hinder/klasser nu.
Peppa dem som ens startar en clear round på sina hästar, för det är ju en pepptråd som sagt och syftet är ju att peppa dem som ska/vill/inte vågar åka ut med sina hästar.
Så slipper vi negativ stämning. Jag tror varje travägare/skötare/beridare/medryttare vet om en travares svaga sidor, och att individer klarar sig olika bra i olika grenar. så vi kan nog skippa det snacket tycker jag. Ser bara en tråkig stämning.
Om ni vill diskutera travarens "icke-vara" var snälla och starta en tråd om det isåfall.