Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 1629 ggr
VeNyRa
0

Misslyckad!

Ridtravare är ju många gånger väldigt speciella att rida har jag fått för mig. När jag var 12 började jag rida monsun, och ungefär två år senare red jag honom på lektion en dag i veckan. Jag ångrar bittert att jag gjorde det!

Nu har jag börjat rida ridskolehäst igen, och jag är såå långt efter mina jämnåriga kompisar, det syns ju inte när jag rider Monsun men när jag sätter mig på någon annan häst. Jag kan inte rida ridskolehästarna i form, det stör mej något fruktansvärt och jag är påväg att sluta rida snart, varje vecka känner jag mej misslyckad och jag gruvar mig inför lektionerna.

I nästan 11 år har jag ridit, de senaste sex åren nästan bara på Monsun. Jag känner mej så dålig. Det känns inte som att lektionerna ger mig någonting och det känns inte som att det kommer ge nånting att rida på ridskolehäst en gång i veckan (rider Monsun två dagar i veckan utöver det).

Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv, det är hela mitt liv! och nu har jag insett att jag till och med är sämst på det som jag ägnat hela mitt liv åt. Känner mej så fruktansvärt misslyckad.

Jag skulle till och med kunna tänka mej att jobba inom hästsporten men jag är för dålig för det. min dröm har varit att jobba med unghästar, problemhästar, som hopptränare etc. Den drömmen är ju så gott som bortblåst för att jag inte får någon möjlighet till att lära mig någonting. Vissa får ju ha ridskolehästarna som sina egna, men de är bara favoriterna.

näe, jag ger upp snart!

fridak
0

gud så tråkigt att du känner så! Jag har en liten aning om hur du känner dig och det är inte roligt. Men man får se till att göra det bästa av situationen, det borde finnas en del val. Antingen:
-biter du ihop och ser om du tycker att du utvecklas med ridskolehästarna.
- byter ridskola om det finns någon annan för att se om det fungerar bättre där.
- rider privatlektion på Monsun, jag tycker man lär sig mycket mera på privatlektion som man har nytta av både med hästen man rider då och för andra "framtida" hästar.

När jag började rida för tränare insåg jag att mina nio år på ridskolan var nästintill bortslösade…jag tror att jag hade samma känsla då som du har nu.

VeNyRa
0

#1 det ser så lätt ut att rida när jag ser dom i min grupp, dom sitter lixom bara upp och rider. I och för sig har dom riktigt fina allround hästar.

någon annan ridskola finns inte i närheten eftersom att det är en väldigt liten kommun. Vet inte riktigt hur jag ska lära mej att rida andra hästar? Det känns inte som att jag kommer längre med Monsun än vad jag gjort, man måste rida honom på ett speciellt sätt. Rider endel kurser på Monsun när det kommer upp tränare hit och dom kurserna ger ganska mycket, men det är ju tips till min ridning på Monsun.

Kände du att du inte kom vidare på ridskolan? tror du att jag skulle lära mig mer av att ha egen häst? Jag vill ju lära mig att rida "vanliga" hästar och inte bara kunna rida en häst, jag vill kunna rida olika hästar lika bra.

Zabbio
0

HM.. upplever det tvärt om.. när jag ridit travare ett tagmärkte jag plötsligt att jag lärt mig en hel del mera än jag gjort dittils på 'vanliga' hästar. Men rider man bara en häst så är det inte konstigt att det inte går lika bra när man sätter sig på en främling, oavsett häst-typ. Men travare rids ju på precis samma sätt som vilken häst som helst. Skillnaderna är individuella hästar emellan.. att gå från en pigg travare till en halvseg ridskolehäst blir ju märkligt. På den ena måste man lära sig hålla in på etbra sätt, den andra får man jaga på. Men att gå från en pigg travare till en pigg ridskolehäst behöver inte vara lika märkligt, sen skiljer det ju alltid en aning individer emellan.

Fast vad vet jag.. jag är urkass på allt vad ridning heter ändå. Minst lika misslyckad som du. Ifrågasätter mig själv och mina tankar varje dag, inte minst ridningen.

Gör vad du tycker är bäst.. men om du haft roligt de åren du ridit ska du väl inte ångra dig bittert? "No time you had fun wasting is wasted time."Kanske du helt enkelt inte är tillräckligt mycket hästmänniska för att uppskatta vad individen givit dig. Men visst är det alltid lättare att följa strömmen, synd att inte du kunde hitta en ''riktig'' häst att rida så att du kunde bli precis som alla andra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeNyRa
0

#3 Jag tror att du uppfattade det som att jag klankade ner på ridtravarna, men det var inte alls så jag menade. Monsun har inte blivit inriden på det optimala sättet och egentligen finns det nog inga likheter mellan honom och en riktig ridhäst, som bara har blivit riden i hela sitt liv.

Min tanke har alltid varit att bli hoppryttare, nu känns det som att jag har forlorat massor av tid, det känns som att den tiden man lär sig mest har passerat. Så behöver det nödvändigtvis inte vara bara för att jag tror det. Jag tycker verkligen om monsun och jag känner honom väldigt bra, skulle inte villja byta ut åren med honom, men jag skulle villja att jag hade haft åtminstone två hästar att rida under de senaste åren.

Dessutom har jag inte lyckats med honom heller, fast det har varken ägare eller tränare gjort heller iofs. Han sätter aldrig ryggmuskler och det går inte att få honom att jobba med bakbenen, ingen tränare har kunnat komma med något konkret tips heller. Kan ha att göra med hans extremt långa rygg.

sthlmsjenna
0

tråkigt när du känner så!

Sök medryttarhäst vid sidan om istället för på ridskola då?

Jag har lärt mig mycket på att rida min travare, ioförsig var jag en utav vad du kallar "favoriterna" på ridskolan som fick de hästar jag ville ha, och hela tiden. Fick goda kunskaper när jag red i både dressyr och hoppgrupp och tävlade för ridskolan.

Jag rider nu både min travare och en tjejs tävlingshästar (halvblod, unghästar).

Hoppar du något med din travare? för om du inte gör det och vill bli hopryttare tycker jag att du ska söka andra vägar att komma till toppen.

Lycka till!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

VeNyRa
0

#5 Jag frågade ridskolan för ett tag sedan om det fanns någon häst som jag kunde börja hoppträna och tävla, men det fanns det inte.. och förut när vi hade en annan chef var de alltid två på ridskolehästarna, men det gick absolut inte. sen kom jag på en hoppträning en gång och då red alla två hästar var för att det var så många som slutat..

Jag hopptränar monsun en gång i veckan och har gjort det i några år, vi har varit ut på några lokala tävlingar och hoppat 90-1m med blandat resultat.

Människor här är lixom lite snåla om sina hästar, helst är de bara dom själva som rider.

fridak
0

#2 du kan ju sätta ut annons efter en medryttarhäst och se om du får något napp.
Inställningen till ridskolan kan göra en hel del också, försök tänka positivt. Försök få ut minst en sak från varje lektion. Strunta i hur hästen går och försök tänka på din egna ridning, vad kan du förbättra hos dig? Sits? händer? skänklar?

Jag kände nog att ridskolan inte gett mig något alls, att man ara kom dit och hoppade upp på en häst och red runt såsom ridläraren sa men jag lärde mig aldrig att rida, bara åka häst. Och gav det något så var det de första åren som var mest givande, på ridlekis och på en ridskola där hästarna byttes ut rätt ofta. Men ju längre tid jag var på ridskola desto mindre lärde jag mig kändes det som.
Men sen hade jag ett rätt långt uppehåll mellan ridskola och träning för tränare så det kanske var att jag blev hemmablind och tappade en del på den tiden?

Zabbio
0

Nej, uppfattar det bara som att du klankar ner på din Monsun, inte på travare i allmänhet. Men något har han lärt dig som andra hästar inte kunnat lära dig, det är ju tydligen en speciell häst.

Om ingen kan få honom att arbeta rätt under ryttare så har han och du kanske fel sorts tränare? (Fel för honom, inte dålig i allmänhet) och då har tränaren inte heller kunnat lära dig något om samling på den hästen. Alla hästar kan samla sig, de ska bara förstå och bli motiverade till det.

Känn inte att du slösat bort åren, så småningom kommer du märka saker du lärt dig ändå som du inte märkt än. Och som kanske rent av ger dig en fördel längre fram. Och du har fortfarande tid att lära.

lennartsdotter
0

Ångra dej inte! Monsun är ju speciell och lite svår ibland men jag har fortfarande dej som föreblid… Jag tycker vi ska känna oss duktiga eftersom vi klarar av monsun överhuvudtaget! Jag tycker du är lite väl självkritisk nu… Du är visst duktig!

Säg efter mej: -Jag är duktig på att rida Monsun och Jag kan rida ridskolehästarna!

Det är bara för att du är van Monsun som ridskolans hästar känns svåra, okej?

/Ester

VeNyRa
0

#9 haha nähää :P är du också här! finns de fler jokkmokkare?

För er som undrar så är Lennartsdotter Monsuns andra skötare :P

hinner inte svara på inläggen nu, men det kommer sen =)

lennartsdotter
0

#10 Jopp! Har ridit kurs idag och jag såg det du skrev i dagboken: Tack! Det gick okej fast efter vänster galopp blev han superstressad så imorgon kanske vi tar gramantygeln… Fast vi får se vad eva säger först…

Den blev ryckig och traven efter blev bara jobbig… Men imorgon får han lov att skärpa sej!

Kram!

VeNyRa
0

#7 jo de känns som att man bara kommer dit och rider runt, jag hinner lixom inte lära känna hästen innan lektionen är slut. Hinner aldrig göra övningarna riktigt bra heller.

#8 Jo nånting har han nog allltid lärt mej. Men eftersom att jag har så dåligt självförtroende så känns allting bara så pissigt. Kanske behöver någon att skylla på, och då blir de en oskyldig liten monsun, stackaren!

#9 jo Monsun är väldigt speciell. Du borde inte göra som jag, men du kanske har något annat mål med din ridning? Det bästa för dej hade ju varit om du fått rida zinette också, de hade nog blivit en optimal blandning för dig.

#11 Bara man tar åt sig av hennes tips brukar det funka efter ett tag. Det är ju ändå första krusen på honom, min första kurs var ett helvete, de slutade med att jag satt och hrät på hästryggen :P

Gramantygeln funkar bra på honom, han kan bli lite stark eftersom att han inte vill samla sig. Det går säkert bra du är duktig på att rida honom, lycka till =)

running
0

Hoppas att du insett att du är en bra ryttare.

rider man en lektion och knapp känner hästen är de otroligt svårt att få med sig hästen på de man vill, har ju inte hunit hitta knapparna på den hästen ju.

Att ha flera hästar att rida är ett bra tips stärker ens själv känsla och man blir inte lika spänd av att rida olika hästar Lycka till i din ridnig

lennartsdotter
0

#12 Ja, saknar verkligen att rida henne…:( Men om det inte hade varit för den sura hästägaren så hade jag nog fortfarande gjort det.

Gick dåligt på kursen idag… Väldigt stessad, fast eva sa att det kanske berodde på att det var andra hästar i RH. Men vad fan! Jag skrev i dagboken att vi får åka till OS en annan dag istället.:)

Zabbio
0

#12 ja, men nu har du ju kommit på att det bara var självförtroenet som var problremet ;)

VeNyRa
0

#15 Dåligt självförtroende har jag alltid haft, men aldrig i stallet. vet inte varför jag fått det just nu.

Zabbio
0

Sånt kommer och går.

VeNyRa
0

Igår på lektionen gick det ganska bra, vi hade en ny ridlärare. Jag red på en c-ponny som var helt underbart sammarbetsvillig!

Men de kändes som att jag ville ha mer utmaning (visst är jag rolig?! först klagar jag på för mkt utmaning och nu på för lite! förstår mej inte på mej själv!).

Det dåliga var att jag inte fick några som helst tips och råd om min ridning. De enda hon sa till mej på hela lektionen var vinkla upp händerna (en gång). Det är ofta så att ingen ridlärare säger nånting till mej, tror att dom ser mej som ett hopplöst fall.. För det kan ju verkligen inte vara så att det inte finns nått att ge kritik på, allt går att förbättra!

Zabbio
0

Byt ridlärare. Hellre ingen alls än nån som får dig att må dåligt.

Min ridlärare sade rakt ut att jag är ett hopplöst fall.. undrar varför jag skolkade på ridlektionerna i skolan ;) Sen hittade jag en ny tränare som för det första inte avskydde mig utan ansåg att även jag har ett värde i den här världen, och dessutom lärde mig rida! Hon sa saker på ett annat sätt så att jag förstod vad hon menade, istället för att bara upprepa samma saker om och om igen om jag inte fattade, och så såg hon bakom detaljerna.. om händerna var förhöga så påpekade hon ett fel i sitsen - när jag ändrade det hamnade händerna på rätt ställe. Den andra läraren påpekade bara händerna hela tiden istället för att se det bakomliggande som gjorde att de åkte upp.. Jag gjorde mitt bästa hos henne i två år sen gav jag upp. Med den nya har jag ridit varannan vecka i nåt år nu och jag har kommit mycket längre även om jag inte är proffs.