Någon med sadel ifrån ÖB?
Såg en sadel där och gömförde den lite med Hööks.
Typ lika.
Märke horse pro.
Har du den eller vet ngn?
Hur tycker ni den är?

Är det inte bättre att satsa på lite mer kvalitet när det kommer till en sadel, den ska trots allt ligga på hästens rygg, användas dagligen samt i flera år. ÖB's hästsortiment är inte direkt det bästa jag sett, och jag kan inte tänka mig att deras sadlar håller så särskilt hög kvalitet.
Hööks har jag däremot hört lite bättre om vet inte vilken dock, men varför satsar du inte annars på en syntetsadel, de riktigt bra kostar runt 3000 och det är ingenting jämfört med en lädersadel.
Jag hade nog inte litat på ÖB's sadlar.
Utan kollade med både hööks och ÖB i skick och dem liknade mycket varandra.
Men vi skall köpa en riktigt bra sadel =)
nej jag vet att ud inte gjorde det =) sa bara den erfarenhet jag har av den =)

Jag har faktiskt en från Öb. Det var när min sambo köpte häst. Han fick min gamla sadel som var både söndersliten, låg illa och är allmänt dålig. Vi ville ha en mannskapssadel eller stocksadle men hittade ingen bra och såg att de hade billiga sadlar på öb. Kändes som att den sadeln iaf var bättre än den vi hade så vi köpte den att ha som en "tills den rätta dyker upp"-sadel. Den har funkat och är hel och duger bra så länge. men nu har vi dock köpt tillbaks min gamla Stocksadle så vi varvar med den. Drömmen är ju en barocksadel när man har råd.
Jag vet inte riktigt hur ÖB:s sadel är (har klämt och tittat på den flera gånger) men den verkar OK tycker jag. Däremot köpte jag HÖÖK:s lågpris sadel (antar att det är den du menar) och ångrar mig verkligen! Den ligger hur dåligt som helst, har prövat den på flera av våra hästar, det är bara en som kan ha den av alla som jag provat den på. En bra låprissadel jag kan rekomendera är faktiskt BÖRJES! Den kan man få komplett om man vill. Och priset är likvärdigt med ÖB:s.
Måste bara säga att jag reagerar lite på att så många kritiserar lågprissadlarna. Jag tycker att man måste se till situationen och hästen i första hand! Nu är det ju så att jag ofta skolar om travare till ridhästar. När hästen börjar muskla om sig från att dra till att bära förändras formen på hästens rygg. Det är inte helt ovanligt att jag har bytt sadel både 2 och 3 gånger innan hästen är grundutbildad och flyttar till ett nytt hem. Det händer att jag får byta sadel med 1-2 mån mellanrum. Skulle jag då köpa "fina" sadlar skulle jag blivit ruinerad för länge sedan och inte kunnat ge fd travare en 2:a chans som ridhäst ist för slakt som det skulle blivit för många.
Men visst, är hästen "färdig utbildad" och man rider den dagligen kan man ju kosta på sig en mer kvalite´ sadel.
Så med 30-års erfarenhet tycker jag att situation och behov är vad som avgör hur mycket man lägger på sadel.
Så #0, om du ska köpa sadel, skriv en lista där du skriver upp vad du har för behov och krav på din sadel. Skriv sedan + och - på varje sadel du är intresserad av. Välj ut ett par styckna som du sedan provar på hästen. Den sadel som ligger bäst är den du troligen ska köpa. Tänk på att även en låggprissadel kan hålla länge om du bara vårdar den rätt, kontra med att en "dyr och fin" inte håller lika bra om du missköter den.
Lycka till! och hoppas du hittar DIN sadel.