Bli en bättre ryttare - Del 2
n/a
Utveckla din sits!
När du har en bra sits så får du friheten att bli en effektiv ryttare.
Hur vet du då att du har en bra sits? - Jo det har du utvecklat när du inte länge behöver tänka på den då du rider, utan istället kan reagera automatiskt då omständigheterna förändras.
Om du känner att du har problem att bibehålla en god sits så är det en bra övning att be en kompis eller tränare longera medans du sitter på hästen barbacka. Ju mer du övar, desto lättare blir det att bibehålla en bra sits.
Men tyvärr är det lätt att lägga på sig ovanor som blockerar vägen till vidare framsteg. Typiska problem är: kutande axlar, bristande kontroll i ländryggen, ensidighet och brist på smidighet.
Det bästa sättet att takla sina ovanor är att göra avsuttna övningar som syftar till att förbättra din hållning, smidighet, styrka och balans ( kommer en artikel senare om det här).
Rider du för en tränare är det bra att kunna ta hjälp utav denna, genom att han/hon säger till så fort du gör något fel. Att tjata hjälper faktiskt.
Kunskapstrappan - Sätt upp mål för dig själv!
Med den här "tabellen" här nedan för kan du bedöma din sits och se vilka dina svaga/starka sidor är. Dessa nivåer gäller för tävlingsridning och den ökar stegvis. Varje ryttare är unik och har sin egen inlärningstempo. Därför är det viktigt att känna sig positiv och ha tilltro till sin förmåga i varje stadium.
TÄVLINGS PÅ INTRODUKTIONSNIVÅ - (ridborgarmärket eller tävlingar på lägre än LC:1)
Hållning: Sitter lika mycket på båda sittbenen utan att kuta eller svanka med ryggen.
Balans: Kan lätt ha en jämn balans vid lättridning i trav och över låga hinder.
Harmoni: Har bra sätes - och skänkelkontakt i en allroundsadel.
Säkerhet: Sitter säkert på en utbildad häst på en uteritt i upp till 2 timmar.
TÄVLING PÅ LÄGRE NIVÅ (LC - LA)
Hållning: Har ryggraden i neutral linje vid ridning i allroundsadel.
Balans: Håller lätt balansen på sittbenen i skritt, trav och galopp - även utan stigbyglar
Harmoni: Har bra sätes-, skänkel och tygelkontakt i antingen dressyr eller hoppsadel.
Säkerhet: Sitter säkert i sadeln på en tävlingshäst i god kondition i upp till 3 timmar.
TÄVLING PÅ MEDELSVÅR NIVÅ:
Hållning: Får ryggraden i neutral linje vid ridning i dressyrsadel.
Balans: Håller lätt balansen med mycket korta stigläder (jockeyläder)
Harmoni: Har bra kontroll över ländryggen vid nedsittning i trav.
Säkerhet: Sitter tillräckligt säkert i sadeln för att kunna rida unga eller svåra hästar i upp till 4 timmar.
TÄVLING PÅ HÖG NIVÅ
Hållning: Har vanemässigt kroppen väl placerad, även i svåra lägen
Balans: Kan göra pyttesmå förändringar av sin balans. Använder subtila vikthjälper.
Harmoni: Kan vara som ett med hästen vid avancerad dressyr eller banhoppning.
Säkerhet: Sitter tillräckligt säkert i sadeln för att rida aktivt i upp till 5 timmar i växlande terräng.
Nästa gång går vi vidare. Då kommer jag gå igenom effektiviteten.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jättebra! Verkar som om jag har en del att träna på… xD

Kanonbra artikel.
Jag har som ovana att bromsa med benen när det går för fort och luta mig frammåt. Blir som en fällkniv.
Det är något som jag hela tiden tänker på när jag rider
#2 Jag känner igen det där med att luta mig framåt!
Igår tog jag och min kompis kort på varandra när vi red, och fy bubblan. >.< Jag rider verkligen inte bra! Å andra sidan får jag ju chansen att förbättra mig när jag kan se vilka fel jag gör.

Ja, det är kanon att kunna få det på bild men jämna mellanrum
#4 Oh ja, önskar att jag hade fått det tidigare bara… :P
Jättebra artikel! Ser fram emot uppföljarna (: