Ett par bilder från idag :)
Tänkte visa ett par bilder från idag :)
Vi skulle bara rida ut men så ville jag ha en bild på vår utrustning (för en tråd i ett annat forum) och pappa tog några stycken så jag kan ju visa dem här också :P
Ett par såg ju nästan vettiga ut, ska bara få ner huvuet också, inte bara leka PRE-wannabe i för hög form.. :P Blåste som bara den gjorde det, så han var mer uppstressad än normalt, som ni kanske ser på ett par av bilderna. Tror han töltar på nån bild med. (jag håller inte så hårt i tygeln, det ser värre ut än det är eftersomhan stresstuggar på bettet, det gör han i bettlöst också.. när han slängde upp huvudet råkade jag kanske hålla emot lite dock.) Hans andra gång på tränsbett :) Ett rakt med fasta ringar.
Nejdå, han har inte kort hals.. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Härliga vårbilder!!
väldigt fin häst :D
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Tack, roligt att höra! :P
Jag funderar på att prova ta bort nosremmen.. kanske det är den som stör honom och får honom att tugga så hemskt.
Vad häftiga kläder, är det en kjol du rider i?
hehe, tack! :P
Yapp, det är en ridkjol jag sydde, den går omlott fram och delar sig över sadeln fram. :)
Och så är det nån typ av kappa jag fick av farmor.. ull så den värmer gott :P

Fina och härliga bilder =)
nja, jag personligen tror inte att nosremmen är problemet, om du tar bort den så tror jag att hästen kommer gapa mkt, ser ut som om han gör det lite (dvs. visar tänderna) med den på. det gör min häst med.
Jag tycker dock att ryggen är lite låg. När en häst är låg i ryggen leder det till att huvudet åker upp. Så han skulle nog behöva lära sig att trampa under sig mer, då får han upp ryggen och huvudet sänks. Lättast att få detta att hända är genom mycket longering. När det fungerar i longering så kommer det va lättare att rida i "rätt" form :)
#6 tack :)
#7 Som sagt är han inte i sin bästa form :) Jag tror inte att han kommer gapa om jag tar bort nosremmen, när han visar tänderna är det inte som han försöker gapa (nosremmen är rätt lös) utan som han tuggar på bettet. Utom på de två där han har stressat upp sig men där syns det nog tydligt att det inte är nån vettig ridning alls, bara en häst som hoppar runt för att vinden viner i buskarna.. :P Men han tugger, stresstuggar tror vi/har vi trott, när man rider. Även med bettlöst eller om man håller direkt i grimman (därför tror jag att det kan vara nosremmen han inte gilar). Hittils har han bara ridits på bettlöst så han har alltid haft någon nosrem. Och han har alltid tuggat fast det har blivit lite bättre. Min personliga åsikt är att om en häst springer med öppen mun är något fel…
Vi jobbar mycket med öppna och sluta, rider runt träd i skogen, klättrar lite m.m. och då med fokus främst på ryggen men även på att länga halsen istället för att korta upp den. På dessa bilderna är han mest uppspelt och vi jbbar inte precis för att göra en dressyruppvisning utan tar bara lite foton för att visa vår utrustning på ett annat forum, innan vi ska ut på tur.
Men han är ju bara riden några månader så det är väl inte konstigt om det inte är perfekt. Ske se om jag kan få lite bilder på honom i en vettigare form :P
#8 okej, förstår dig. Dock kan jag säga det att när en häst gapar så behöver det absolut inte betyda att något är ett större fel. Har träffat på många hästar som gapat just för bettet, jobbigt att placera tungan (precis som många hästar gapar och "hänger" ut tungan) och många gör det tyvärr till en ovana.

#7 min häst slutade att gapa när jag tog bort min nosrem :)
#9 men om de gapar pga bettet borde de kanske byta till ett bett som inte stör dem så mycket? :) Ett med tungfrihet, kanske, eller vad det nu är de stör sig på.
Provade tan nogrimma idag men det blev ingen diekt skillnad så den får vara kvar.

jag har fått samma resultat som #10, utan nosrem trivdes bägge hästarna bättre och vbl slutade gapa och "galen-tugga".. så det stämmer inte att de "tuggar mer" för att man tar bort den. det är nog högst individuellt.
medarbetare på djurskydd.ifokus