medryttare
har bara en liten undran.. det är så att jag satt ut annons på min valack som är drygt 170 cm hög. då har jag också ett längdkrav, på 168 och uppåt. dels är det för att min stigläder är väldigt långa och dels för att det känns tryggare för mig med någon jag vet är rätt längd för Roy. detta har en del stalltjejer ifrågasatt och jag undrar, är det FEL av mig att ha ett längdkrav??
absolut inte! jag har ett längd krav på 170 cm max till min kille som är 158 cm hög.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
mm för såna krav ser man hela tiden.. men det är väl för att mitt är på andra hållet antar jag.. men du vet säkert precis som jag att ridtravare ofta är lite annorlunda att rida, och kräver ofta sin ryttare på ett sätt "vanliga hästar" inte lika ofta gör… men bra då är det inte fel av mig då?
ja men absolut. Det är inge fel med dina krav. jag hade fler krav än längd. Bl.a att de ska vara 18 + , rida dressyr (ej hoppning om jag ej är med), gärna ha bil osv.
Våra hästar är ju ändå våra ögonstenar och travare är som du sa lite annorlunda än vanliga ridhästar så man vill väl ha lite extra koll på träningen och hur de rids. Jag brukar till och med va med vissa dagar när mina medryttare rider. Men de brukar tycka att det är kul när jag är med och en utav mina medryttare vill tillochmed komma och kolla när jag tränar.
Du får självklart ställa vilka krav du vill på medryttaren. Det ska ju vara någon som du kan trivas med och du tror klarar av hästen.
skönt att ni är på min sida =) sen tyckte en av tjejerna att det var konstigt att jag ville ha betalt, men det är nog mest för att hon har två hästar, en bil och hennes pappa betalar ALLT… jag får ju själv slita för mina pengar och för att få allt att gå runt.. men bra då ignorerar jag deras kommentarer =)

Du får naturligtvis ha vilka krav som passar din häst bäst
.
För min del skulle jag inte bry mig så mycket om längden om bara vissa andra kriterier uppfylls.
Det finns ju små korta ryttare som är suveräna ryttare även på de största hästarna.
En fd ridlärare till min dotter hade ett halvblod på 1.82 (!) i mkh och själv var hon mycket kort men hon red den hästen bättre än någon annan - som hon kunde rida ihop den stora kolossen!! 
Men jag förstår dig att du kanske känner dig lite tryggare om det är en person som verkar kunna hålla om hästen med benen - speciellt som man inte riktigt känner ryttaren i början.
Tycker inte det är ett konstigt krav - det är din häst.
TACK!
för jag vet att man inte är sämre bara för att man är kortare haha men dåhan som nämnt är lite speciell och han kan låta bli att lyssna på skänklarna ibland och då får manliksom sknkla mer under magen och kittla fram honom hahah och då kan man inte vara kort….
Jag är kort och rider hästar på 180 cm ibland. Inga problem för mig :) Vi korta har nog våra knep. Jag är så pass kort att jag faktiskt red en a-ponny förra våren som bara kastade av sina andra ryttare. Fast sen har du helt rätt till att ha dina egna krav vad som passar din häst, det är väl du och inte dina stallkompisar som känner din häst?
Jag tar betalt utav mina medryttare. Dels för att vi står på en stor anläggning och de har i princip tillgång till ALLT. Dels för att jag egentligen inte skulle behöva hjälp med honom tids mässigt, utan jag ser det mer som om jag "lånar/hyr ut" honom till dem och de får rida för instruktör och vad de nu vill, utom hoppa då. Sen har jag inte heller några mega stora summor. Vissa på anläggningen tar 1.200 för 2 gånger i veckan. tycker det är heeelt sjukt!
haha joo jag vet det, jag var också kort en gång i tiden :P men nu e jag 174 och vill ha någon i min längd för det känns bättre…
och jag vill ha 500 i månaden, det har jag alltid betalat. jag har inte hur mkt pengar som helst liksom.
jag tar 700 kr för 2 dagar i veckan. Hero är ändå väldigt bra utbildad så tkr priset är helt okej. Tkr allt under 1000 kr är bra för en travare, beroende på utbildningsnivå och möjligheter såklart.
mm vi har inget ridhus heller, och jag vill främst ha lättridning så…