Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 3910 ggr
[Jennniie]
0

Täcken för travare..

Tänkte bara starta en liten tråd som kanske kan vara till hjälp för alla..
Jag har iallafall erfarenhet av att det är svårt att hitta täcken som passar bra på ridtravare.
Speciellt om hästen är smäcker och lätt byggd.

Har ni några speciella märken som ni tycker passar bättre än andra, och har du en smäcker eller lite grövre häst?

[Jennniie]
0

Till egen del har jag ett vbl som är rätt grov runt bogen och halsen men rätt kort rygg. Vilket gör det svårt, ett 145 passar bra i längden men blir aningen stramt i hals-bogpartiet plus att han har en markerande manke som gör att täckena ligger och trycker där, vilket jag inte gillar. Detta har jag löst med att köpa täcken med halvhals som gör att de ej trycker på manken och gör att bogspännena kommer högre upp på halsen och sitter därför bättre runt bogen och halsen.

Några speciella märken har jag inte, Har ett fleece från Horze, bogveck och halvhals. Sitter helt okej, lite långt bara för att vara 145 tycker jag..
Sen har jag nåt täcke från thermomaster oxå, som sitter bra men jag gillar inte dem täckena så dem ligger mest i reserv.

fridak
0

roger är en klockren 135. han har TM 135, shires 135, börjes himalaya och typhoon 135, diverse gekåstäcken 135. alla sitter/har suttit bra.
har ett jacson 135, det med stretch som är i minsta laget men det går, såg senare när jag sökte på nätet att det var lite litet i storlek så man skulle helst hoppa upp en stl för att få det att sitta riktigt bra.
har också köpt ett reservtäcke som skulle vara 135 men som satt mycket bättre på en 125dam i stallet. hon har dessutom en väldigt smal bringa men det täcket satt som en smäck på henne.

Eve
0

Jag har bara budgettäcken till Millan, faktiskt. Två från Börjes, ett från ÖB och ett från Gekås, sedan ett par från Horze och Hööks. hon har 155 och det sitter perfekt. Ska byta ut de täckena jag har nu, för att jag behöver en glatt insida på dem för hennes skav…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Tusen
0

Min erfarenhet är att inget märke passar till alla hästar och inget märke har heller så att alla deras täcken passar en speciell häst. Tyvärr!

casandra
0

Jag har aldrig haft några problem att täcka mina travare eller andra hästar heller, skönt det. Det enda problem jag har haft är att de små busar så mycket och sliter sönder dem, något tips någon? Haha, skämt-å-sido..
  Jag gillar Börjes Himalaya täckena, tycker dom har setat perfekt på alla pojkarna, och bra priser också :)

Ledin
0

inga problem har jag haft. Då har mina vart olika oxå men täcken från G-Kås har funkat fint-fint :) vintertäcke,regn,stalltäcke mm haft bogskydd på båda bara för att jag tycker det e så fult med skav :) sen om det behövs lr inte struntar jag skav skulle inte mina ha iaf :)

silvery
0

min har mkt från hansbo, då deras täcken ofta har bogveck upp till manken :P eller täcken från avantiafritid.com (fick massa täcken med till honom därifrån)

Repoort
0

Jag har aldrig heller haft problem med täcken. Billiga som dyra sitter bra

mallan-nog
0

På varmblodet passar nästan alla 135 cm täcken och sitter bra. Russen däremot tycker jag aldrig att de passar på

Shira90
0

Har köpt mina "billiga" täcken på Börjes och dom både passar och håller jättebra.

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

Repoort
0

Samma här, Börjes täcken sitter perfekt likaså de från horze, hööks har lite stora

Ledin
0

#9 Mellan har du problem med hitta täcken till russen? Jag har lite samma prob här då jag har täcken nu men tycker att 2 e så hissklans långa på sidorna. Sen har jag fleecetäcken dom är bra men jätte stora vid bogen, ne dom är svårare o hitta passande täcken till. Kanske beror på hur stort russ men har med :) mina är så där 125-128 grova i typen.

[Zkold]
0

Jag har ett vintertäcke som jag köpt från min praktikplats, det är deras egna märke som de inporterar ifrån indien, slitstark och kanonfint täcke, ligger jättebra på honom som så många andra 135 täcken.

Primee
0

Källquists täcken för ca. 10 år sedan var helt perfekta till smala bogar! Numer är de betydligt rymligare…

Min pålle är varken bred eller smal över bogen just nu o även då är det svårt att hitta välpassande. Har ett Event innetäcke som är inspännt så mkt det går, men är så stort att det glider bakåt o ner under bogen… = gigantiska bogveck! Medans mina andra Event är perfekta.

De täcken som överlag sitter bäst på honom nu är Horseware..

På jobbet har vi Börjes vintertäcke Tyfon DL. - sitter bra på alla de är testade på o riktigt smarta reflexdetaljer som en liten bonus ;)

Carita
0

Jag tycker att Ullergårdstäckerna passar överlägset bäst på travarna. Men jag har även lite budget varianter på de som är grövre i modellen typ Jacson, och något enstaka börjes täcke. Även rambotäckerna har passat bra men de är lite i det dyraste laget för lek och bus med kompisarna i hagen.

FunnyFlyer
0

hansbo event undercover, sitter som en smäck och är snygga! kolla dom, för ett bra pris med. :D

annape
0

Har inget speciellt märke, de vi har i storl. 145 passar alla bra.

sus-sharon
0

Sharon har vintertäcke från Börjes, regntäcke från Haglunds och bomullstäcke från Horze. (Och ibland slänger jag på arméfiltar på hästarna som jag har fått).

Inga skitdyra täcken alltså, och de både sitter och funkar skitbra. dessutom har man råd att byta ut dom!:)

Sharon drar bara 125 i täcken, så i takt med att hon musklat sig mer i bogen så har man fått tänka till lite på vilka täcken man köper (provade ett som blev alldeles för tajt, men 135 blir liksom för stort). hittills har det dock funkat super med de hon har.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Jennniie]
0

#16 Har köpt hem deras övergångstäcke nu m 100g fyllning. Sitter super bra, så blir nog deras täcken iforts oxå.
Bra m dem med fyllning till oxå, slipper man ha flera olika tjocklekar på flera täcken.

Mitt jag köpte var dock inget som man kan bestämma fyllning på. Vilket jag kom på så där efter det kom hem ;P Men det var på rea iaf :D

Eve
0

#19 - Var du på stinsen? Hade de 155täcken nu?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Siggebus
0

Tror inte det finns något täcke som passar särskilt bra till travare - spelar ju ingen roll vilken ras för det är ju hur de är byggda som är det viktiga. Glad

Min "kallbloding" har bara Shires och det beror först och främst för att jag tycker de är så hållbara och verkligen håller vätan borta efter en hel dags regnande och det till ett relativt billigt pris. 

Har köpt dyra jäkla täcke som endast håller några timmar i ösregn. 

På honom sitter Shires jättebra men kan vara något långa bakåt om ni fattar vad jag menar? Men så är det med de flesta täcken eftersom han har en ganska kort rygg.

Han har st 135.

Siggebus
0

Jag undrar om Börjes-täckena:

Du säger att de håller jättebra men vad menar du då? Är det slitstyrkan du menar eller är det hur bra de håller mot regn? (eller kanske båda? Tungan ute)

Jag är ute efter ett nytt regntäcke och har funderat på Börjes trots att jag gillar Shires så mycket.

Men mina krav på att det ska hålla hästen torr är stora! Glad

Jag vill att det ska tåla en hel dags ösregn utan att hästen blir våt. Funkar det?

Hur ser täcket ut i ryggen - är det sömmar där uppe (som kan läcka in) eller är det som Shires dvs utan ryggsömmar?

fridak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Jag har också haft börjestäcken. det första riv ena hagkompisen sönder totalt, men han var en riktigt duktig täckesmarodör. bla så var det en stor reva längs med hela sidan på täcket. Men de sitter rätt bra och jag tror de höll rätt bra mot väta också. Nu har jag ett annat täcke, deras med fleecefoder, täckesmarodören har flyttat så detta är helt och hållet fint mot regnet:)

täcket på bilden var det som fick en reva längsmed hela sidan, så tänk er ett långt streckfrån bogveket och bak till slutet av täcket:) Men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa ett nytt sådant, de är ju billiga och fungerar bra så länge man inte har några hästar som försöker hjälpa de andra att bli av med sina täcken.

JenD
0

Ullergård har i särklass bästa täckena för travare, andra oxå för den delen.

Har alltid haft deras grejer på mina tävlingshästar, gillar att jag kan välja hästens tävlingsfärger i samma nyans på allt, bandage, selunderlägg, brösta bandage..ja alllt! Och självklart ska hästen ha sitt namn på täcket. Uppvuxen på travet så det är min åsikt

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

[Jennniie]
0

#20 Nee det var inte på Stinsen jag handlade, fanns inget där när jag var där heller. :)

hovotass
0

#9 hansbo halvhals ´täcken passar bra till vårt ganska grova russ