Ridtravarskolan Del 1 - Tvättsvampen
Tvättsvampsövningen är en bra lösgörande övning som även är förberedande till skänkelvikning. Den är bra speciellt bra om hästen inte riktigt respekterar skänkeln, då den måste flytta sig för denna i övningen. Här får även ryttaren en bättre insikt av vad en halvhalt innebär och hur viktig den är för att förbereda hästen på en ny uppgift.
Rid på en 15 meters fyrkant. I hörnen flyttar du hästen i en halv framdelsvändning. När deta är utfört, ska hästen återigen bli rakriktad tills dess att ekipaget kommer till nästa hörn av kvadraten, där gör de ytterligare en halv framdelsvndning. När det känns bra i det ena varvet, byt varv genom att gör en hel framdelsvändning och fortsätt likadant i detta varv. Nu får hästen flytta sig för den nya innerskänkeln.
Tänk på att:
- Hela tiden hålla yttertygeln sträckt så att hästen får ett stöd.
- En framdelsvändning alltid måste göras med framåtdrivning, hästen får inte backa i vändningen.
- Att alltid ha en känslig samverkan mellan ytterhanden, (som hela tiden håller kontakt med hästen och ser till att den inte förböjer sig) innerhanden, (som verkar lösgörande och vägvisande), ytterskänkeln, (som är mothållande och ser att hästens bog inte far iväg) och innerskänkeln (som flyttar hästen och håller den motiverad).
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~
Shira - Vad kul att man hjälper till att inspirera (:
Jätte bra övning, skall prova den sen när vi rider 
Bra övning! Ska prova den i morgon! Har så dålig fantasi när jag rider dressyr
Det här är en kanonövning som jag har gjort många gånger på mina "omskolningar" och som mina elever får göra innan vi börjar med att göra hela framdelsvändningar. Lika så går jag ofta tillbaka till den då och då bara för att kontrollera att allt funkar.
Den tränar faktiskt både ryttare och häst!