Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3840 ggr
jackiejohn
0

Tips på olika markövningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle vilja träna olika lydnads övingar och markövningar med min travare :) Hon är lyhörd och lättlärd men ja är så fantasilös så ja kmr inte på några bra och roliga övningar Tungan ute de vi har gjort mest är att ja går vid manken på henne med en lös töm som hon inte märker av och när ja gör si och så med handen så ska hon stanna elr gå m.m de börjar arta sig mitt mål är att hon bara ska lyssna till vilket kommando mi  hand gör än så länge måste ja använda rösten oxå men hon kmr sig Glad så att om jag ställer henne och släpper tömmen så ska hon stå kvar och ja gå iväg och när ja säger åt henne att komma så gör hon de haha men ja vill lära henne mer roliga saker och användbara Glad Så har ni några övningar på lager så berätta för mig öppen för alla möjliga försök Skrattande

kram Erika

jackiejohn
0

Ingen som har nåt tips?

sus-sharon
0

jag brukade gå labyrinter och solfjädrar med Sharon på sommarbetet härom året.

La upp en L-labyrint som vi gick fram i, backade, vände, stannade, klev ur osv. Kan användas på två miljoner sätt (och bara fyra bommar!!)

Annars gjorde vi lite solfjäder, antingen direkt på backen, eller med ett hinderstöd i ena änden av bommarna och med bommarna på olika höjd. Sen fick hon gå över dem både från höger och vänster, och stanna mitt i på given signal. då lärde hon sig väldigt effektivt betydelsen av att lyfta på fötterna också!Glad

och följa john hade vi som favo en stund också, precis som när man leker när man är liten, fast med häst=) Man får dock vara lite på sin vakt om man har en häst som lätt blir uppspelt=)

jag har lärt Sharon att smyga också, vilket visat sig vara supereffektivt när min pappa ska ta in henne (han har problem med ryggen och ena benet och går inte så bra). då smyger hon på sidan om och om pappa behöver hjälp säger han bara "nu får du dra lite, prinsessa" så tar hon i och drar honom (i uppförsbackar och så).

jag brukar iofs hoppa med Sharon löst på sidan om också, små hinder på nån 40-50 cm. löshoppning, fast långt ifrån traditionell sådan=) iofs inte ngn lydnadsövning, men det är himla kul. (och jobbigt, eftersom jag får hoppa lika mkt som hästen)

medarbetare på djurskydd.ifokus

jackiejohn
0

#2  haha det lät riktigt kul de måste ja öva på =) men hästen lär sig ju att lyssna och tänka med hjäranan hehe det där med L-labyrinten lät ju himla skoj även dom andra =) detta blir nåt o testa =) fast hon har en förmåga att bli lite put om hon inte klarar de direkt ;)

Invisible
0

De sju lekarna? Skrattande

running
0

de sju lekarna är jätte bra insperation.

visst finns tips om dom på nätet #4

eller har du dom i huvudet dela med dig Flört

(själv har jag dom uppsatt på anslags tavlan i mitt förra stall)

Invisible
0

Ajamän, här kommer en länk: http://www.nnha.nu/7games1.htm  Skrattande

jackiejohn
0

4# ja läste igenom dom och de verkar ju jätte skoj Skrattande

Invisible
0

#7 Jag har provat dom lite på "skoj", och det ÄR verkligen superkul! :)

jackiejohn
0

8# okej :) ja prova jämt på dom förut idag bara loite för hade inte jätte mkt tid o de verka riktigt kul :)

Tin-Tin74
0

#4. Ja jag kan också rekomendera de 7 lekarna. De är jätte kul och nyttiga!