Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 1545 ggr
fabric
0

samla traven?

Jag har en varmblodig travare på foder/prov fram till April för sedan eventuellt förlänga ytterligare några månader… Nu är det i alla fall såhär att han fortfarande har sin "travar trav" samt mycket stel i höger sida, jag vet vad detta beror på men jag behöver lite tips och råd hur jag kan arbeta honom mjuk och fin samt få honom mer samlad i traven?

Salo
0

Jag hade samma problem med min och han hade alltid huvudet högt. Så mitt första mål var att få ner huvudet på honom. Jag använde gramantygel ett tag men sen började han svara mer och mer på vanlig tygel. Plocka, plocka… I början fick jag bara ner huvudet i skritt. Traven var snabb med höjt huvud, likaså galoppen. Men nu travar han samlat och gallopen börjar bli någorlunda samlad och kort. Har svårt att beskriva hur jag gått tillväga. Vara bestämd och träna på det jämt. Plocka ner huvudet om han tar upp det och håll in honom om han springer för fort. Gör många volter så mjukar man upp hästen mer och får samtidigt ner tempot lättare.

exitingsvillemo
0

#0 hur länge är hästen riden? Att samla en travare tar ofta mycket längre tid än en ras som är framavlad för ridning.

Dom har helt enkelt inte musklerna för att samla sig ordentligt.

Mitt råd är att försöka tömköra honom någon gång i veckan så han får en chans att arbeta fritt med sin rygg.

Samling ligger inte i tyglarna, samling ska komma bakifrån. En krökt nacke är inte detsamma som samling.

Om du behöver hjälp i början är det bättre att använda en halsförlängare (snodd) som ger ett tryck på nacken, än en graman som bara verkar genom bettet.

som #1 skrev är volter bra för att lösgöra sidorna på hästen, men inte traggla på volten hela tiden, det kan göra mer skada än nytta.

Öppna är också en väldigt bra rörelse som gör hästen mjuk i sidorna.

fabric
0

Han har varit ridhäst i drygt 2 ½ men då har han mest ridits ut osv. Han är helt outbildad så jag skulle bli förvånad om han ridits i dressyr någonting.

Okej, men jag förstår nu vad det är jag ska jobba med. Det är helt klart att han inte har musklerna för att gå samlat så jag får jobba på dem. Sen känner jag att jag vill ta det mycket försiktigt i början eftersom han inte kan något. Så jag får ha tålamod med honom, är ju ganska van med att träningen av mina tidigare hästar gått relativt snabbt och enkelt.

Det positiva med hästen jag har nu, Wille, är att han verkar vilja lära sig, för när han väl får beröm för något han gjort bra blir han helt lyrisk av lycka och är sedan jätteduktig.

Jag tänkte det här med volt, jag har tränat lite på volt osv, men han är ju som sagt helt oliksidig och inte alls bra att jobba i höger varv, några tips om att få bort det? Jag stretschar halsen varje dag, men finns det något annat att göra, eller ska jag bara jobba, jobba, jobba, försiktig i höger varv så det till slut sitter?

exitingsvillemo
0

Du ska arbeta honom liksidigt, även om han är mindre musklad i den ena sidan. Lika mycket i höger varv som i vänster varv. Och som jag skrev tidigare så är öppna ett mycket bra träningsalternativ som gör hästen mjuk i sidorna.

Var noga med att inte överställa honom bara.

Men ja, det är nog bara att jobba på tills det släpper.

Det är väl fantastiskt med ridtravarna att dom är så possitiva till nya saker och framförallt lättlärda.

Tömkörning tycker jag också att du ska börja med ett par ggr/vecka både på rakt och böjt spår.

Cavaletti brukar funka på en del hästar som går med nosen i det blå. För att se bommarna måste dom titta neråt.

Du gör helt rätt i att ta det försiktigt med honom. Ur utbildningssynpunkt så är han fortfarande unghäst =)

fridak
0

med min foderhäst så var det så att han sprang för fort så han hann inte med sig själv.
För att få honom att försöka samla sig så var det bara att försöka hålla nere tempot vilket var jättejobbigt för honom.
Han gick i rätt friskt men ändå normalt tempo i skritt också men han hann inte tänka på vart han satte benen där heller så jag fick börja där. Få honom att inse att han inte har något tåg att passa, att man kan gå långsamt.
När min pålle hann med sina ben så kunde han samla sig och insåg efter en tid att det var rätt bekvämt där även om man inte ångade på.

fabric
0

men hur fick du honom att lugna ner sig då? för jag har samma problem med wille.. han liksom rusar fram, i skritten kan han ta det lugnt om jag jobbar lite smått med den, men traven är verkligen.. herregud, tror inte ens han själv hinner med sig själv, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få honom att lugna ner sig..

[Jennniie]
0

På min polle är det halvhalter och alltid försöka hitta på nåt nytt, alltså inte bara köra på 4kantsspåret utan göra volter, vända snett igenom osv. Så att han får annat att tänka på än att bara springa..
Han är som värst nu efter istiden o när det tinat o han inte gått ordentligt. Då bara springer han, men lugnar ner sig efter några dagar/gånger på volten.

Som de andre säger, när han lugnat ner sig i traven kommer också samlingen med det. Så tänk på att sitta tungt, vara mjuk men ändå bestämd i handen och hitta på nya saker, så ska det nog funka efter lite träning. ;)

fridak
0

#6 Jag satt så stilla jag kunde med kroppen och gjorde små förhållningar genom tygeln. han fick beröm så fort han lugnade sig lite och sen fortsatte vi likadant tills han hade koll på sina fötter. Det känns som att det går i slowmotion när han går tillräckligt långsamt för att ha koll på sina ben.

Zabbio
0

Halsförlängare kan jag inte rekommendera, hellre stångbett (+ tränsbett) om man nu tvunget ska bry sig om nacken. Halsförlängaren är statisk och kortar snarare ihop halsen än länger den. Med ett rätt använt stångbett visar man vägen och länger halsen, och man kan ge eftergift och variera längden. Men samling kommer som sagt bakifrån, inte från bet eller hjälptyglar.

Framförallt behöver hästen gå långsamt och lungt nog för att kunna samla sig. Sen är volter och serpentiner, med mycket fokus på att länga yttersidan och behålla tempot, samt rätt ställning, väldigt bra. Öppna och sluta mjukar upp och tränar bakbenen.

#8 verkar ha samma förhållningar/halvhalter som jag :) Funkar mkt bra på min häst att sitta emot honom och bara stänga handen om tygeln, med sidepull/tränsbett.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fabric
0

Tack för alla tips, nu är det ju såhär att min häst är helt outbildad och kan absolut ingenting. Han förstår inte sidförande hjälper och kan definitift inga öppnor eller slutor. Det är det som är problemet, jag vet hur jag ska gå tillväga att få honom mer liksidig osv. Men jag vet bara inte vart jag ska börja med mitt arbete. Han behöver rätt muskler för att kunna gå mer samlat och behöver definitivt lugna ner sig en aning. Jag känner att jag måste börja med att lugna ner honom, men måste även bygga rätt muskler så att jag såsmåningom kan börja samla honom alltmer. Och jag är inte helt förtjust i hjälptyglar och annat sånt då jag vill ha det så naturligt som det bara går.

Varje gång han gör något rätt ger jag eftergift och berömmer, men oftast när jag ger honom eftergift får han för sig att det är okej att dra iväg eller göra sig till en banan. Det är frustrerande att inte komma någon vart. Och jag har ändå tålamod…

Zabbio
0

Vänta med att trava tills han kan länga sig, ställa sig och böja sig  lugnt i skritten, och gärna snudda lite på samling i skritt med.

Salo
0

Jag menar inte att jag får hästen samlad genom att få ner huvudet. Men det är ett steg i rätt riktning. Får jag ner huvudet så springer han inte lika fort och det är lättare att samla honom. Nu använder jag stång men inga hjälptyglar. Kan få en väldigt lugn trav på honom, nästan som jogg. Min sambos travare har nån töltliknande trav, helskum.

fridak
0

min foderhäst kunde inte heller sidförande hjälper och kan det knappt nu heller. allt kontakt mot sidorna med ryttare betydde framåt för honom, men med tränares hjälp har han insett att de går bra att ha benkontakt utan att göra något alls. ändras däremot läge eller tryck får han försöka anpassa sig till det.

rusar han iväg igen vid eftergift så får man göra halvhalter om och om igen tills han kommer tillbaka och återigen får eftergift. Min foderhäst älskar som alla andra beröm så när han gör rätt så beröms han med röst och klappar och klapparna leder till en enorm eftergift. Men jag tror mer att det är berömmet än eftergiften som fått honom att inse att han inte ska springa på.

[uranButtler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har samma problem med min häst. jag har sjelv ridit in han nästan han hade haft ryttare på ryggen när jag köpte han och då var han 4år . min häst vill inte ta det lungt , han ska springa hela tiden vad jag än gör och hälst när det är hemmåt , men han är så snäll på ridbanor och då vissar han att han kan saker och ting men när jag rider ut så är det huvudet rakt upp i luften och värdens snabbaste trav :/ vad ska jag göra ?? jag har bytt bett och provat allt :/

fabric
0

Okej, för tillfället så har jag lite sadelproblem och vill inte rida med en sadel som skulle kunna skada hästen, annars hade jag tagit kontakt med en intruktör för länge sedan.. men i och med sadeln så kan jag inte göra det än, vill inte göra min "debut" barbacka på en häst som inte har rätt muskler eller vill ta det lungt.

Dock vill jag bara säga att idag när jag longerade honom för andra gången (när han varit i min ägo) så uppförde han sig utmärkt! Till en början ville han inte sluta rusa i traven och hann knappt med sig själv, men efter ett tag, med mycket lugnande röster, så slappnade han av och travade på i en vädligt fin lugn trav! Körde även med inspänningstyglar men dem var inte spända överhuvudtaget, mer som ett "stöd" för honom.

Nu är det också så att jag tror att i och med den dåliga sadeln har klämt åt mer på vänster sida gjort så han inte vill ta ut stegen helt med vänster fram. Han reagerar inte när jag klämmer och känner på honom men man ser att det tar emot. Tror det kan vara en spänning eller något? Ska ta ut en equperapeut denna vecka eller början av nästa för att ge honom en behandling och även tips på hur man kan arbeta bort hans stelhet. Jag har blivit tillsagt att fortsätta motionera honom för han blir så rastlös och han verkar inte ha vidare problem med sitt framben. Jag känner att jag hellre håller mig till lättare ridning och passar på att skritta barbacka och öva på tempoväxlingarna, ställningarna osv. Sen ska jag testa på att tömköra, över bommar eller ska jag strunta i det? Tacksam för alla svar!

Zabbio
0

Tömköra är väl aldrg fel. Om han inte verkar ha ont och dessutom måste ha motionen för att må psykiskt ok, så  rid/tömkör eller vad du nu vill. Att jobba mycket i skritten och få den sansad är guld värt när man ska trava.

JennyO
0

Jag hade ridit ut i skogen, över stock och sten. Ridit mellan träd, naturligt för han att böja sig då. bara rida skritt någon månad, det bygger otroligt mycket. han kan inte springa på och måste tänka på var han har hovisarna. du märker när han blivit starkare när han börjar söka sig ner i en lägre position och börjar jobba genom ryggen.

det finns inga genvägar, att fuska ihop hästarna gör bara mer skada än nytta.

så mitt råd är ut i skogen och klampa. över stock och sten.Glad

fabric
0

Jag vill inte riktigt rida ut barbacka på en häst jag inte känner ännu som också är väldigt nervig av sig.. Men jag vet att det är jättebra med skritt i naturen! Tyvärr känns det riktigt dåligt att jag inte riktigt har lusten att rida ut, har varit med om massa olyckor.. Dock hade jag tänkt att promenera långa sträckor å låta honom klättra osv utan ryttare på ryggen.

CarolineO
0

För Shiny var det så ungefär det första året, att hon var stel innan hon fått springa av sig lite.   Jag hade sån tur då att en bit ifrån stallet låg en travbana (en som föder upp travare som har egen bana för övning) också pratade jag med ägaren av banan och fick lov att springa där med henne… Så varje pass började med att vi sprang 3-5 varv där så hon värmde upp på sitt sätt.
Sen kunde vi träna…
Det blev färre & färre varv med tiden & nu går hon mjukt & fint redan efter lite skritt

running
0

Fabric hur funkar hästen när du inte använder tygeln vid ridning?

Mina har jag låtit gå på långa tyglar den första tiden och taggat ner .

har även kört nå trav korta streckor med lös tygel .

Även jag skulle hällre ha halsförlängaren än ett stångbett eller gramantyglar i början på ett vbl.

ett tips  som du kan göra är att massera svans roten och snurra den åt båda håll har hjälpt min att slappna av nu går hon avslappnat och drar inte in svansen mellan benen när man rider.

Hoppas att du får många fina stunder med din häst.

fabric
0

#20 Han fungerar fint på långa tyglar, dock bara i skritten.. Jag använder mig inte va något annat än vanligt tredelat trensbett (vill byta till tvådelat) och ett trens utan nosgrimma.. Vill ha ridningen så naturlig som möjligt, därav vill jag inte ha massvis med extrautrustning.

Min häst är inte alls svansknipare längre, han var det när han kom till mig men inte nu. Problemet ligger inte i att han inte är avslappnad, för det är han.. Det är det att han inte vill sluta rusa.. Har tränat väldigt mycket från marken, tömkört alltså, och nu har han blivit jätteduktig! Går i lugn fin trav, lång och låg. Det är när jag sitter upp han inte kan ta det lungt i traven.. Bara rusar och rusar, har ingen kontroll alls..

Zabbio
0

#20 Hellre stångbett (plus vanligt tränsbett, eller ev. pelham) än hjälptyglar; man tar bara i det när det behövs och har bra chans att rätta till problem som att hästen bara knäcker av, samt det är lättare att guida hästen rätt. Med halsförlängar kortar man bara halsen.. det är nog den mest idiotiska uppfinning jag vet; även när den är sk lös.

lennartsdotter
0

Att du börjar i skritten är nog bäst. Skogen är bra att bygga muskler i fast ta det lite lugnt i början. Rid med låga och stilla händer, min sköthäst (f.d travare) kan inte slå sej till ro och gå ner i form förän jag har stilla och låga händer. Det bästa är om du när du kan tar dej till en instruktör.

Leka med bettet brukar också funka bra. Då menar jag inte såga utan krama i en hand i taget, funkar supert för mej. Ta det bara lugnt i början så kommer det nog att gå bra.

Lycka till med ditt underbara varmblod. (Kallblod är oxå undrebara)

lennartsdotter
0

Och en sak till: Min sköthäst har nästan aldrig ridits på hjälptyglar och han är superfin i alla fall! En massa konstiga bett löser nog inte så mycket, enligt mej: så snällt bett som möjligt!

running
0

Ja då hoppas jag att du håller en kurs för alla du ger det tipset .

för att de är inte lätt om man är ovan det skarpa bett du föreslår.

Fabric har rätt tänk då hon vill byta bett till ett mildare och ta bort nos grimman.

Själv är det ungeför så jag har gjort har alldrig haft och kommer alldrig att tränga in två bett i munen på en häst.

nosgrimman tycker jag är onödigt då en mild hand ofta löser problemet med öppen mun .

Var rädd om era hästar

håller dock med att hjälptyglar är ett otyg som man ska försöka låta bli.

fabric
0

#25 Det är precis sådär jag också tänker. Jag skulle aldrig vilja ha ett skarpare bett än ett tredelat (och jag vill liksom byta till vanligt tvådelat). Dels för att jag anser att ridningen i sig inte blir bättre/lättare för att man byter all utrustning, det är min hand och hantering som måste ändras på om hästen inte är helt nöjd.

Min häst blev genast mer harmonisk när jag tog bort nosgrimman. Jag resonerade så att han blir irriterad av att få munnen "instängd". Redan första gången jag arbetade med honom utan nosgrimma blev han som en annan häst! Han slutade dra ner huvudet och slutade tugga irriterat på bettet. Sen ska jag även ta ut tandläkaren för att kolla upp hur hans tänder ser ut, det kanske finns problem där som gör att han kan bli lite jobbig i munnen.

Jag gillar inte heller hjälptyglar, verkligen inte. Har fått så många tips om att använda hjälptyglar, som halsförlängaren tex, för att "få honom låg". Jag anser bara att den tar mer skada på hästen än nytta. Just för att den hela tiden verkar på hästens nacke, även när den är "slapp". Att använda den för att få hästen låg och kanske ställd känns bara så idiotiskt för mig. Jag ser hellre att hästen går med huvudet i vädret.. Den låga formen får komma av sig själv, det är min filosofi i alla fall.

running
0

Sunt tänkt fabric….

de höga huvudet brukar försvinna fort bara man kör med mjuk hand lagom tygel i hand.

De kommer ofta när man tar för mycket och för hårt.

Nu säger jag inte att detta gäller alla då dom är indevider som har egna ider.

hoppas på en härlig tid framöver med din häst

(min egen användning av tex halsfärlängare har endast varit löst och för att inte hästen ska stegra hon gjorde det i början lilla damen)

Tin-Tin74
1

Vad jag kan förstå så har du ett ganska vanligt "problem" bland ridtravarna. Att din häst går med högt huvud beror med stor sannolikhet att han är dels van vid det från travbanan, dels är omusklad. Men glöm inte bort att han troligen också är obalanserad, dvs att han inte riktigt vet hur han ska "bära" sin ryttare. Det senare finns en mycket enkel lösning på: rid regelbundet. Musklerna är en annan sak. Där gäller gymnastik. Vanligt markarbete på banan, cavaletti och gymnastikhoppning på låga höjder. Att klättra är en annan sak som stärker hästens muskler avsevärt, lika så att rida ut i skog och mark, över stock och sten.

Nu skriver du att du inte riktigt litar på din häst när du rider ut. Okej. Vad är det som säger att du måste sitta på honom? Ta på dig ett par sköna promenadskor och ta en härlig promenad tilsammans med din häst. På så sätt får du verkligen kvalitetstid med honom, han kommer att hitta förtroende för dig när du visar vägen och säkerligen börja ta det lite lugnare med allt eftersom. Ni binder helt enkelt ett starkare band er emellan än vad man lyckas med på banan. Ni får båda motion/kondition (något vi ryttare ofta slarvar med själva), är det säsong ta med en påse eller korg och plocka bär och svamp när ni ändå är ute i naturen. Nytta med nöjje alltså!

Som någon tidigare har skrivit kan du gärna tömköra honom någon gång i veckan eller longera för att göra honom mjukare i sidorna. När du rider är volter, serpentiner, snett i genom, halvt igenom, vänd rätt upp, vänd rätt över, volt tillbaka osv något du kan jobba med. Jag rider ofta i en "åtta" på banan när jag värmer upp, eftersom jag då hela tiden byter varv.

Sist men inte minst det viktigaste. SNABBAST RESULTAT FÅR DU GENOM ATT SKYNDA LÅNGSAMT!!!

Lycka till!