Sadel- kallblodstravare?
Ja som rubiken lyder så behöver jag lite hjälp att försöka begränsa mitt letande efter ett bra sadel som passar på kallblod.
Nu har jag ju inte hästen än, men vilka modeller brukar ligga bra på just kallblodstravarna? Är mycket sugen på¨en bomlös, prova en annan kallblodstravera i just en bomlös (billiga modellen från hööks) men blev sjuk förtjust i kännslan av att känna hästen.
Har tittat runt på internet efter olika modeller, läst letet ännu mer men det känns som om jag kan hålla på så här i all evighet, så därför tänkte jag be er om råd? Dessutom vill jag inte betala mer för sadelen än för hästen
.
Ska titta/prov rida en kallblods märr på torsdag, hoppas mycket på henne då hon är bra stammad så jag även kan avla, dessutom ung så jag tänkte både träna för trav och rida
.

Alla hästar är ju byggda olika så man kan inte säga att en speciell sadel passar bättre än andra till kallblod 
I den här tråden kan du kanske få lite tips - jag har länkat till en del försäljare där också.
I den tråden framgår det att det finns många oliak sorters bomlösa- själv har jag ju en sådan som liknar den du provat på Hööks fast min är en Knights som jag köpte på Granngården.
Den finns även här: (Klicka på bomlösa sadlar när du kommit dit)
Ojdå, det sägs att man ska köpa sadeln först och sen köpa en häst som passar sadeln, för det är lättare än tvärtom. ;)
Kallblodstravarna kan vara extremt olika rent kroppsligt. Vi har en på 140cm över havet, rund som en tunna utan manke, sen har vi fröken stor och bred som är nästan helt PLATT ovantill. De skulle aldrig någonsin kunna ha en likadan sadel.
Det bästa är nog att ta hjälp av någon kunnig som både får kika på häst och sadel…