Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1962 ggr
Repoort
0

hjälptyglar

Använder ni, eller har använt, några hjälptyglar? Vilka hjälptyglar och i vilket syfte?

Shira90
0

Jag hade martingal bara för han drog iväg lite och drog upp huvudet men de gör han inte längre

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

[Zkold]
0

Jag har halsförlängare för tillfället blev tipsad om det, han behöver söka sig nedåt… men använder inte det jämt har hört att det inte är bra.

Eve
0

När jag rider ut och hoppar rider jag alltid med martingal då Millan kan bli rätt het och sticka, då lyssnar hon bättre med en martingal faktiskt. Ibland rider jag även ut med graman för att hon ska jobba på lite bättre ute.

När jag rider dressyr har jag dock inga hjälptyglar.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

JoJos
0

har alltid martingal, rider ibland med graman för att jobba på lite bättre..

fridak
0

jag tänkte se om gummisnodd/halsförlängare gjorde någon skillnad vid tömkörning, pålle tyckte den irriterade med en gång så jag plockade av den innnan vi hann ut.

Primee
0

Jag har använt/använder graman - okej, har gjort det 4 ggr hittills ;) Det är för att han inte riktigt förstår hur han ska ha huvudformen när han går på bettlöst/sidepull. Utan lägger all vikt på nosryggen. Då har jag haft gramen för att hjälpa honom att förstå. Så jag har haft den på de ca. första 10 minutrarna o sedan fixar han det själv =)

MissLady
0

Just nu så använder vi martigal när vi är ute å rider…

Salo
0

Hade problem med att Messer alltid hade huvudet högt så jag började använda gramantygel, fungeade rätt bra, sen fick jag ner huvudet på honom mer och mer fast jag använde inte tyglarna så mycket.

Nu senast har jag haft Tai-down (stavas det så?) på honom för att han inte ska slänga upp huvudet. Funkar också bra.

exitingsvillemo
0

#5 klart att hästen protesterar i början, ngt trycker ju på nacken, min häst backade ett varv runt gården innan hon fann sig i det och hittade formen :o)

Zabbio
0

Tror inte på hjälptyglar.

Tja, undantaget är väl martingal, men det räknas ju inte på det viset:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

#9 fast den var helt ospänd och slappade om han höll huvudet normalhögt men ändå så tyckte han den var i vägen. Så den tryckte inte på nacken förutom om han gick som en stjärnkikare och det har han aldrig gjort. Jag ville ha den helt lös bara för att vänja honom vid den innan jag spände den något så den gör någon verkan men det gick inget vidare… Nu rider jag för tränare och inga hjälptyglar behövs, han kommer rätt om jag rider istället för att åka.

Zaphix
0

Använder ingen hjälptygel alls. Visst hade det varit skönt att ta en genväg och använda graman ibland, men gör det inte för tycker inte alls om det egentligen.

Tycker det är nog illa att jag rider med bett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Eve
0

Zaphix - Blir lite nyfiken, varför är det illa att rida med bett?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Zaphix
0

För att jag inte skulle vilja ha en metallbit i munnen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Thorsson
0

jag har martingal ibland, men bara för att han drar upp huvudet, så ska jag hoppa blir det oftast martingal eller om vi ska ut och fräsa i skogen =)

Ska eventuellt testa graman någon gång.

Repoort
0

Hmm, hade visst glömt att svara på min egen fråga. Jag använder inte ngn hjälptygel. Har både martingal och snodd som hänger i sadelkammaren men som inte används.

L00ttz
0

använder förbygel vid hoppning och ibland graman vid dressyr fast bara dom första tio minuterna

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

sus-sharon
0

alltid martingal på Sharon.. hon slår upp huvet och i början gick hon även upp på bakbenen när hon antingen inte förstod eller när hon helt enkelt inte ville göra det jag ville (och det är mycket huvud på henne)

med martingal går det super, och den tar ju heller ingenting förrän hon faktiskt slår upp huvudet, vilket jag tycker känns okej..
jag gillar inte hjälptyglar annars, och heller vare sig spö eller sporrar..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Hannybee
0

Har inga hjälptyglar på pållen jag rider. :)

CarolineO
0

Jag använder inga hjälpredskap…
Jag tillhör den klunga som menar att ska man rida ska man kunna rida, det ska inte bero på vilke hjälpmedel man har tillgång till…

santo
0

Min häst använder maringal vid hoppning pg.a att han kan bli het och slå upp huvudet annars (man får tänka på ryttarens näsa), och blir svår att kontrollera.

Har även under kortare perioder använt graman, och det tycker jag kan vara ett bra hjälpmedel eftersom man reglerar den som ryttare och inte behöver använda den mer än den lilla stund under ridpasset den verkligen behövs.

jupiter00
0

jag har börjat med martingal eftersom han tog upp huvudet .. hade ingen kontroll över han .. nu när jag har den så lyssnar han mkt mer på mina hjälper :)

silvery
0

aldrig använt det på min, men min favorit är annars graman, för att med vana och kunnighet, är den super =)

lennartsdotter
0

Tycker det är helt okej med hjälptyglar men man ska ju sträva efter så lite hjälpmedel som möjligt. Samma med bett: så milt som möjligt…