Bett till ridtravare
Hej :)
på fritiden rider jag och en kompis två ridtravare, Wilma hon jag rider är väldigt stark och blir lätt hetsig och vill inte riktigt samarbeta och kan ibland bara få för sig att ta bettet och springa (då är det nästan omöjligt att får stopp på henne), jag undrar vad ni har för bett till era ridtravare nått som ni tycker jag kanske ska prova eller nått annat tips :D
skulle vara jätte tacksam för svar //Linda

jag tycker att du ska prova en himla massa övningar och försöka få hästen aktiverad (med hjärnan också!). både uppsuttet och avsuttet, alltså. "på marken bygger man det man har i sadeln", brukar både min pappa och min gamle instruktör säga.
ev. skulle jag kunna sträcka mig till att säga löpande martingal, vilket jag har på min, men det är mer för att hon inte ska slå sitt huvud i mitt pannben när hon blir het på gröten och höjer huvudet.
jag vill med nästan 100% säkerhet säga att du inte kommer att lösa något med det eviga bettbytandet. det är snarare en väldigt ordentlig genväg som i längden inte kommer ge nånting annat än ett kvarstående problem (med risk för att det blir större).
hästar som beter sig så som du beskriver den häst du rider (inkl. mitt eget sto och syrrans gamla valack, bägge gamla "avdankade löpare") tycker jag fungerar väldigt väl om man börjar jobba dem mer med vikthjälper än med något annat. mitt sto går nästan enbart på vikt och röst, tyglarna kan jag se som uppiffande tillbehör på henne i princip, det ger inte ett skit att ta i dem när hon är het (oavsett bett).
det är ganska vanligt (där jag kommer ifrån, observera) att man ser tjejer på ridtravare som försöker att använda händerna (läs: slit och dra- metoden) för att "få ordning" (som det så fint kallas) på hästarna. det har aldrig funkat.
träning, träning, träning. det är allt du kan göra. och tålamod!
och skriv ner allt du gör och allt som händer i en dagbok, då kan du lättare hålla koll på små framsteg och bakslag. på det viset är det lättare att utvärdera sin ridning och vars hästen befinner sig kunskaps- och formmässigt (och här menar jag form i betydelsen kondition, träningsmässigt och dylikt).
medarbetare på djurskydd.ifokus
mina två är också ytters springvillig när man är ute. Men det blev faktiskt mycket bättre nu när vi rider på hackamore. Deras vilja att bita tag och sprina var att dom faktiskt har väldigt känsliga munnar som inte klarar av bett. Det är förmodligen därför dom inte funkat på banan heller.

till sus-sharon tack för tipsen :)
on har haft två olika bett sen hon kom till hennes ägare ett två delat ( det hade hon inte länge) nu har hon ett 3 delat så frågan var bara om det är nått annat man ska prova :) men tack för tipsen ska tänka påd et :D

#3 bägge mina nuvarande går på tredelat med kopparmitt utan problem. det gäller bara att tänka lite och inte "rida så mycket hand".
träna, träna, träna, så kommer det gå bra!

till helisa :p oki jag har en kompis som oxå har en ridtravare och hon rider hennes häst på hack och det funkar fint för henne med. kanske får försöka med det :D tack för tipset :D

oki det är sånt hon har med :) eftersom du verka kunna svara väldigt bra :P så tänkte jag en kompis till mig sa att betfor gör så att hästarna får mer energi, kan man genom att minska på det minska lite av hennes energi? 
Jag ser att du har lyssnat lite på vad jag har sagt ;) Men du vet, jag är ingen expert så jag tycker det är bra att du kollar här med :D
Kom hem och testa Pärlan någon gång på hacket, så får du se hur hon går med det nu. Med tanke på att du vet hur hon var med vanligt bett ;)
Önskar jag kunde komma med tips, men du har redan fått alla mina..
Eller jo, ett till. Håll henne sysselsatt heeeeeela tiden, så att hon alltid måste hålla koll på vad du som ryttare ber henne om. Väldigt mycket halvhalter, halter, igångsättningar och övergånger. Som sagt, vänd allt negativt till något positivt 

hahah såklart jag lyssnar :) jag lyssnar mer än många tror :) ja det skulle vara jätte kul men du behöver inte känna dig tvingad till nått :)
jo men det är så att när man bara rider i hagen (som vi måste göra nu) så är det lite krångligt.
det är ju inge slättunderlag och inget riktigt inhängnat att hon förstår attd et är arbete där utan för henne blir det ju bus med, och så har jag så himmla dålig fantasi och så går det ju inte att arbeta henne så himmla mkt i traven som man gör på andra hästar :/
så typ ett ridhus padock hade varit perfekt och helst en tränare :)
men tack för tipsen 

#6 det går mycket rykten kring betfor=)
faktum är att betfor ligger "mitt emellan" kraftfoder och grovfoder.
betfor görs ju på det som blir över när man gör socker, tillsammans med lite söta tillsatser som t.ex. melass (för att det ska smaka lite sött)
visst ger betfor lite energi, men det ska inte vara avgörande. isåfall är det bättre att se över det ev. kraftfodret hon har.
sen måste man tänka på att en del hästar helt enkelt är heta och framåt och "på" i sin natur. då får man anpassa sig och sin ridning efter det.

oki tack för hjälpen nu har jag mkt nytt att tänka på :D

Satt här och läste tråden då kom jag att tänka på att många travare som tränas/tävlas i trav har man även tungband på, dels för att dom helt enkelt inte ska ta bettet eller lägga tungan över bettet och sonika ta över komandot, men även för att hästen inte ska svälja tungan när farterna ökas.
Så när man rider en f.d travare och skolar om den så antar jag att om det är en het häst som haft samma tendenser som travhäst så är den ju van vid att ha tungband och nu ges möjligheten att greja med bettet. Har själv en het dam som jag kör, det kan hända både det ena och det andra på våra turer
, men jag har alltid tungband på banan, ren säkerhets åtgärd.
Jag har en väldigt het häst som blir väldigt stark. Jag varierar mellan ett 3-delat bett och jaktkandar
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
de bästa tipsen finns på ridtravare.com under omskolnings-skola =) finns massor av bra övningar

oki tack för tipsen 

Vi har ett helt oledat pelhambett.
Vår kille var mycket stökig i munnen när vi köpte honom - la tungan över bettet, trixade och hade sig.
Vi har verkligen provat det mesta - tvådelat, tredelat, kopparinslag, med rullar, olika westernbett, helt oledade vanliga tränsbett etc etc etc.
Ingenting fungerade tillfredställande förrutom det helt oledade vanliga bettet.
Problemet var bara att det tidigare i hans utbildning fanns tillfälle där det ur ren säkerhetssynpunkt var mycket bra med "nödbroms" så vi provade detta oledade Pelhambettet.
Det var som om en polett hade trillat ner! Hästen reagerade så positivt på detta bett så vi har fortsatt att använda det trots att vi inte egentligen behöver en "nödbroms" längre.
Antagligen passar just denna utformning på själva mundelen honom som "handen i handsken" så vi tycker inte det finns någon anledning att byta.

oki det låter ju jätte bra, får kanske prova nått sånt :)
Jag har ett oledat Kimberwickbett på Millan (även kallat Jaktkandar). Hon går som en klocka på det. I normala fall behövs bara den första tygelhacket, men vid hoppning byter jag till det andra så har man lite mer att säga till om (:

Ja prova och prova får man göra tills det blir rätt. Det skulle finnas en sorts "bett-bibliotek" om ni fattar vad jag menar?
Jag har en rätt stor påse full med bett som inte används och som kostat åtskilligt med pengar. Tänk om man kunde få låna bett för provning någon stans innan man köpte - hade varit jättebra! 

Får jag då fråga hur ditt jaktkandar ser ut? Är det med "tungfrihet" alltså en sån där böj på mundelen eller är det rakt?
Har funderat på att prova ett sådant bett eftersom jag tror att det kan vara bra att INTE alltid ha samma bett.
Men blir lite fundersam eftersom de flesta jag sett har sådan där "böj". Vet inte hur pålle skulle ta det - vet att en del inte gillar det. 

hahah ett Bett-bibliotek hade varit strålande
tack för tipsen 
#21 - kanske kan vara en affärsidé? ;)

hahah aaa.. så kan man låna hem bett och prova oxå
precis som man lånar böker xD

Hade 3 delat till min travare först och de va hemskt jobbigt att rida henne då hon tuggade och yuggade och nöp sig i tungan och rusade jätte mkt så bytte jag till ett helt vanligt två delat och hon tuggar inte längre och har lugnat sig. hon är dock ingen gammal travare utan ridhäst från början då hon inte gjorde sig tillräkligt bra för att starta på travet.

jag skulle kunna tipsa om ett pessoabett. men det beror på om hästen e mjuk i munnen eller inte .. eller tredelat
Sådär var min häst också ett tag, jag testade ett rakt kimblewickbett med tungfrihet. Det hjälpte direkt så de hade jag ett tag. När jag kände att han började lyssna lite mer på mig så bytte jag till ett tredelat och just nu rider jag på ett tvådelat pessoa han går super nu.

Ville bara säga att personligen gillar jag inte pessoa-betten.
Det är ju ett bett med hävstångseffekt pecis som t ex pelham eller jaktkandaret och ett sådant inverkar ju väldigt mycket i munnen på hästen - det kan man ju aldrig komma ifrån.
Däremot har jaktkandaret och pelham en kedja som (om den är rätt spänd såklart) stoppar hävstången så att det inte blir för mycket.
Denna kedja har inte pessoa och man kan i princip "vrida om" (för det är ju det som sker) bettet hur mycket som helst i munnen vilket kan göra väldigt ont.
Ser ibland många bilder eller från verkligheten där man rider med pessoa - hästen gapar förtvivlat med smärta i ögonen och hävstängerna ligger vågrätt jämns med hästen. 
Ps, bara min åsikt om bettet - inget mot dig eller hur du rider. 

Jag har ridit alla mina hästar på Pessoa-bett och kan man bara hantera det rätt så tycker jag personligen att det är det bästa bettet för att man kan reglera skarpheten och kan man bara hantera hävstångseffekten så går det utmärkt.
Om hästen får ont av det så ligger det fel i munnen på den och då får man helt enkelt pröva en annan storlek eller "modell" av pessoa.
Meen det är bara min åsikt.
.... You Never Can Tell ....
"28 jag håller med dig om Pessoa, jag har ofta ridit mina starthästar på det men i takt med att dom slutar tävla osv så har det med tiden blivit vanligt travbett istället, eller som nu när mina gamlingar blivit som unghästar så är det hackamor som gäller för att dom ska lyssana bättre, det är ju inte så kul o slita och dra i hästen när man ska stanna när dom får sträcka ut ordentligt. Mina hackamor sitter väldigt högt upp bara för att dom ska vara så milda som möjligt

#29.
Absolut är det så. Har ridit många av mina på hackamoore oxå som ett alternativ. Stoet jag hade fungerade mycket bättre utan bett i munnen och det är ett fenomenalt bett tycker jag. Tyvärr tyckte inte ridklubbarna det när det var dags att tävla… Hackamoore är ett väldigt bra alternativ för att det får juh hästen att lyssna bättre precis som du sa ( hade det på min fjordhäst och de är rätt starka). Gäller även travare som är nyss tagna från banan, av de jag har skolat om så märkte jag att de flesta var extremt hårda i munnen och juh mer man tog i desto fortare sprang de naturligtvis. Så prövade hackamoore i början för att de inte skulle streta emot. Man ska ju aldrig slita och dra i hästen. Efter tag så övergick jag till vanligt betsel och då var de inte lika hårda i munnen. Den jag har nu skulle kunna gå att rida med sytråd istället för tyglar ibland. Tills man komemr ut i skogen och han får vårkänslor haha…
Men Pessoa är mitt favoritbett faktiskt för att det finns så rmånga lika alternativ att använda det på. Hade jämt i översta ringen när ja tränade dressyr t.e.x.

#28, 29,30
Ja då har vi olika åsikter om pessoat. 
Själv är jag lite dålig på att förklara exakt varför jag ogillar det men hittade en ganska bra förklaring på ett annat forum som jag lånade.
Så här lyder den texten:
**"Pessoabettet är från början ett körbett - alltså INTE gjord för ridning. Namnet Pessoabett kom genom att Nelson Pessoa började rida med det och tog alltså in det från körvärlden in till ridsporvärlden, förmodligen något de ångrar nu, då de inte ens har pessoabett i sina Pessoakollektioner vad jag sett.
Pessoat är ett hissbett. Det är inget hävstångsbett som många påstår för den har ingen kedja - alltså inget som stoppar ryttaren från att dra för mycket.
Vid en förhållning dras bettet ihop uppåt, upp mot gommen och trycker hästens mungipor uppåt, samtidigt som den ger ett tryck i nacken. När en häst rids med ett bett som trycks upp mot gomtaket så vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan, men med pessoabettet som dessutom fungerar som ett gagbett - trycker i nacken så ger det dubbla signaler. Här kan ni nog förmodligen själva gissa hur hästen känner?
När man rider vill man ge hästen belöning när den gör rätt - dvs. eftergift. Med ett pessoabett kan man inte ge eftergift, så vida du inte släpper ut hela tyglarna. En häst kan alltså inte gå i en ärlig form.
Här kan ni se hur den fungerar**."

Åter igen - var och en får gärna tycka vad de vill - ville bara förklara vad jag tycker är dåligt med bettet. Det är alltså inte en ev ryttares ridkunskaper, förmåga att rida mjukt, som avgör min ståndpunkt.
De är hur bettet rent "mekaniskt" fungerar när man tar lite i tyglarna som är viktigt här.
Som det påpekades i texten så ÄR ju detta inte ett "hävstångsbett" eftersom det måste finnas ett motstånd - en kedja - för att det ska fungera som en hävstång. Snarare fungerar det som en "tung-och mungipsomvridare" eftersom ingenting stoppar. 
I bildexemplet är det ett pessoa med endast två ringar och med tre ringar blir väl "omvridningen" ännu jäkligare.
Bettet ska aldrig användas som en utväg där du brister som ryttare. Skarpa bett är inte gjorda att användas som nödbroms, de är gjorda att användas med fördel inom dressyr och annan ridning där man vill kunna ge hästen små, tydliga signaler. Det förtydligar mao din signal, så att du kan rida med "osynliga" hjälper.
Att använda skarpa bett som redskap att kuva hästen på är otroligt omoraliskt och inget jag tycker att man på ett forum ska rekomendera.
TS: Ta istället hjälp av en kunnig ryttare eller tränare IRL och lär dig rida hästen väl. Respektera din vän, gör honom aldrig illa.
Ang. pessoat är det enligt hästtandläkarna det sämsta du kan sätta i hästens mun. Att det ens får användas hur som helst tycker jag är ren idioti. Det finns inget läge med ett pessoa där hästen får en bekväm eftergift och det är inget jag rekomenderar. Det ser mildare ut än många andra bett men det är det sannerligen inte. Pelham är något som tandläkarna brukar tycka om, men det förutsätter ju att det används korrekt och ligger rätt i hästens mun. Låt alltid en tandläkare titta på dina bett och hur de ligger i hästens min när du tar ut den för årlig undersökning av mun/tänder.
Observera att jag skrev tandläkare, inte veterinär.

Jo som sagt alla har olika åsikter och erfarenheter
Min uppfattning är att pessoabetten aldrig har skadat eller gjort illa nån häst jag har sett det användas på och en häst som får ont är inte samarbetsvillig. MEN jag har aldrig förstått vitsen med att rida på strama tyglar utan mina hästar har alltid fått längre tygel och friare huvud. Det har funkat perfekt och har fått sammarbetsvilliga hästar som inte är ett dugg hårda i munnen eller visat tecken på att bettet gör att de får ont.
Om hästen går på tygel har inte med hur hårt man håller tygeln utan om hur man sitter och har samspelet med hästen.
Vad tandläkarna säger har jag tyvärr ingen aning men de har aldrig påpekat nått när de tittat på mina hästar i alla fall men det var intressant att läsa. Alltid lär man sig något nytt. =)

Håller helt med dig. 
Många tror att tandläkare är det samma som veterinär vilket det absolut inte är. En vanlig veterinär har mycket lite i sin utbildning som berör tänderna.
Jag har också uppfattningen att de flesta riktiga hästtandläkarna inte är så förtjusta i pessoat.
När vi rider ger vi ju signaler till hästen och dessa bör enligt mig vara så tydliga som möjligt.
Ett pessoa ger dubbla signaler genom att det dels trycker i nacken vilket får hästen att vilja sänka skallen. Men samtidigt ger det signaler om att lyfta på huvudet och denna "mix" är oförenlig tycker jag.
Sen vet vi ju att eftergiften är den mest effektiva belöningen i ridningen och den kan man inte ge fullt ut utan att släppa för mycket i tyglarna.
Jag håller givetvis med dig om att man inte ska rida med hårda händer men hårda händer är inte detsamma som att ha ett litet "stöd" i tygeln och det stödet "glappar" om man vid varje eftergift måste släppa helt. 
Ps. till alla….
Ni som har pessoa kan ju utföra ett litet experiment. 
Slut ena handen om mundelen på pessoat samtidigt som en kompis håller tyglarna som vid ridning.
Låt kompisen ta lite förhållningar som är olika starka och kolla/känn hur det känns i handen. Försök känna hur mycket bettet vrids beroende på styrka.
Nu är vår hand inte lika känslig som hästens mun men då kan man ju tänka hur mycket hästen märker av minsta lilla drag i tygeln och hur denna vridning känns i hästens mungipor.

Här är föresten en länk till en Hästtandvårdsklinik där det står en del information om bett.
Det finns även ett forum där man kan ställa frågor och få svar från både hästtandläkarna och andra. 
Jag har själv ridit på pessoa innan jag hade vetskap om hur det inverkar och upplevde inga problem. Men när jag nu vet mer är det för mig ologiskt att sätta ett sådant i hästens mun. Om du inte rider på hellång tygel kan du inte ge fullständig eftergift på ett pessa, det är fakta. Men jag vill inte säga att det är ett tortyrredskap på ngt sätt och dömmer inte dig för att du använder ett. :) Jag vill inte heller påstå att jag måste ha rätt i mina åsikter, det är ju bara en syn på det hela.
Fö tycker jag att du tok kritiken (som dock inte var riktad direkt till ngn) på ett väldigt bra sätt. Eloge till dig.
Det dui beskriver om pessoat här är precis vad jag också fått förklarat för mig av bettkunniga och hästtandläkare.

#31, vart fick du tag på texten? :)
Jag skulle provat bettlöst helt enkelt. Min travarkille blir hetsig och stark och har stuckig några gånger när jag rider honom på bett. Där emot blir han lugnet själv när jag rider honom på bosal (en typ av bettlöst träns), så även om din flicka blir stark när du rider, skulle jag prova bettlöst. :)

Jag hittade det på ett annat hästforum där det var en liknande diskussion.
Texten är ingen vetenskaplig fakta - det hoppas jag alla förstod? Därför brydde jag mig inte om att uppge källan.
Jag hade svårt att uttrycka mig i ord vad jag menade och min erfarenhet av pessoat och denna text sa ungefär det på ett bra sätt.
Bilden däremot visar tydligt vad som händer när man tar en förhållning i ett pessoa dvs de dubbla signalerna.

Måste säga att detta var en intressant diskussion faktiskt. Har inte tänkt så mkt på de dubbla signalerna man ger hästen. Men kommer nog ändå fortsätta med pessoa på min buskille.
När jag prövar något nytt så anser jag att jag känner min häst tillräckligt för att märka om han inte trivs med det. En glad häst är en fröjd att rida och en häst som har ont eller inte trivs är inte alls kul att arbeta med. Vet inte hur många gånger man försökt med vanligt tränsbett och liknande och ridturen har slutat med att hästen fullständigt struntar i bettets inverkan och gör som den själv vill. Men med pessoat har det inte vart några problem för mej och min/mina hästar. De har fått eftergift men då har de oftast gått på lång tygel helt. Som jag nämnt innan så rider jag mer med sitsen än med tyglarna och även om åtskilliga instruktörer har tjatat på att man har för långa tyglar så hare oftast varit den hästen jag ridit som gått bäst utan att arbeta emot en=)
Ja själlvklart ska alla få framföra sin åsikt utan att någon annan tar illa vid sig eller blir arg/sårad. Har man gett sig in i en diskussion får man räkna med sånt =)