galopp skänkel
Självklart kan man det! Hur får du honom att galoppera idag?
fortsätt göra som du gör nu och samtidigt lägger du till galoppskänkeln. När du gjort detta ett tag så trappar du ner smackningarna eller vad du nu kan tänkas göra när du vill få honom i galopp och till slut kommer han att förstå vad du menar med skänkeln.
Du måste bara sätta skänkeln i samband med galoppen (:
Jag drev på honom i uppförsbacke och gjorde galopphjälper tills han föll in i galopp och sedan lättade jag på hjälperna och berömde. Sen helt plötsligt en dag kunde jag fatta galopp så stiligt så! :)
Min tanke är att be om det man vill ha, och när man väl har fått det man vill ha så slutar man be. Altså, när hästen faller i galopp så behöver du inte sitta och göra nya hjälper och fortsätta att tjata på för då lär inte hästen fatta vad du ber om.

Mitt sto hade fått rusa in i gallopen när hon kom till mig så jag fick börja med att plocka ner och börja om från början.
varje gång hon rusade in gjode jag sama grej och när hon försog att de var inte melodin lyckades hon förstå min skänkel och slår nu in i gallop när jag lägger gallop skänkel.
hon har väldigt fin böring på sin gallop och är lätt jobbad
Har ni märkt om era hästa blir mer svår jobbad om ni håller för mycke tygel?
Visst är de väl lite så att vbl som har blivit trav tränad tar de som en gas singnal…..
Tror att det är därför många finna hästar blir miss bedömd
#8 Jepp, många travare springer fortare ju mer du tar i hästen men när man kör travhästar finns det inget "kommando" som betyder att de ska springa fortare när man tar hårdare i munnen på dem.
När vi tränar våra travhästar gör vi likadant som om vi skulle ha ridit, man vill ha kontakt med munnen men en samarbetsvillig och känslig häst som lyssnar på små signaler. Dock blir körhästar ofta lite hårdare i munnen eftersom det tyvärr är lättare att ta lite för hårt i en häst som körs eftersom man blir mycket starkare med tömmar än med tyglar.
Däremot ska man tänka på att en stressad häst som springer inte springer saktare för att du drar den i munnen. Många hästar springer fortare för att det gör ont i munnen helt enkelt, och att de vill fly från smärtan, eller för att den helt enkelt inte förstår vad du vill och stressar upp sig och därför springer fortare.