Lucern... Blötlägga eller ej?
Jag och en kompis diskuterade hur vi gör med lucern. Jag har alltid blött upp det, men hon påstår att det inte alls behövs blötläggas. Nu pratar vi alltså lucernpellets och inte hack.
Hur gör ni och varför?

det står på säcken att det bör blötläggas för att minimera risken för foderstrupsförstoppning.
jag tycker att hästarna verkar tycka bättre om det uppblött också. hela pellets är lättare att knuffa undan än "gröten".
från början hällde jag bara på extra vatten precis vid utfodring, så det var hela pellets med "hal" yta, men det var bara shettisarna som åt det, så jag började blötlägga det: i med pelletsen i mathinken och på med vatten (0,5-1 cm över pelletsytan) så det blir en rätt fast gröt. och då äter alla hästarna det med glädje.
en gång råkade jag hä på lite för mycket vatten och det blev en grön, snorig sörja.. det är inte heller att rekommendera
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag blötlägger det alltid. Stallägaren ringde och pratade med dem på Krafft och de sa att lucernpellets ska blötläggas så att det är riktigt upplöst, eller hur man ska förklara. Risken finns annars för både foderstrupsförstoppning och kolik.
xMyDeadX - Ja, det hävdar jag också.. Men när stallkompisen ringde till krafft fick hon svaret "Det spelar ingen roll om det är uppblött eller inte, för att lucern sväller inte, det separerar bara".

Jag blötlade alltid för att förhindra foderstrupsförstoppning pluss att jag tyckte det dammade när pelletsarna gick sönder. Tyckte att det alltid var en hel del "smulor" i säckarna.
Eve - Det låter väldigt konstigt att de ger olika svar till olika personer. Jag tycker i alla fall det känns säkrare att blötlägga det och Pärlan tycker det smakar godare uppblött. En kompis missade nämligen att blötlägga det en gång, men hon tog en mu och åt inte mer föen det var ordentligt blötlagt..
En följdfråga då, hur länge blötlägger ni det?
xMyDeadx - Jotack, så sa jag med, så jag blötlägger ordentligt ialf. Men det gör däremot inte min kompis.
Jag låter det stå i ett par timmar, så jag är säker på att allt är svällt. Gärna över natten
Ta alla olika fodersorter du har och lägg det i blöt i olika skålar så kan du snabbt se vad som måste blötläggas eller ej.
Skulle aldrig chansa på att inte blötlägga foder som sväller till dubbla volymen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag måste fråga en annan grej om att blöt lägge lucern. Hur mycket vatten, till hur mycket lucern?
Pärlan går på 1 liter lucern, men jag är inte säker på hur mycket vatten som behövs..
Dubbelt så mycket vatten som lucern blöter jag. Det sväller så mycket så det behövs mycket vatten.
~ Anneli ~
Blötlägger alltid lucernpellets. Skulle inte våga ge torrt. Sen har jag ju förvisso en "gammal tandlös" dam 
Hur mycket vatten beror ju också på vilken konsistens man vill ha. Kan nog stämma som giffan säger. Det ska ju inte va för torrt så du får prova dig fram.
Jag blöter i en hink där jag fyller med 1kraft mått, då blir det nästan halva hinken med pellets, sen fyller jag den med vatten helt upp då blir det lagom när det är klart. Men absolut inte efter en kvart! Det måste så i minst tre timmar iaf, gärna i värmen, eller att man blöter det i varm vatten.
~ Anneli ~

Jag blött lägger också om det är pelleterat men jag föredrar de hackade Lusernet
Känns tryggare på något viss
Jag ger inte lucern, men hade jag gjort de så hade jag blötlagt det då min pålle alltid har så bråttom när han äter.
En ponny ja har kört åt de och han fick förstoppning och fick stå i skara i nästan en vecka… efter de la ägaren de i blöt och då funkade de jätte bra.
efter allt jag lärt mig ska det göra det eftersom det är pelleterat och det kan svälla… tror att det är lite som krafft-pellets, man MÅSTE inte men det är lämpligt och fördelaktigt ATT göra det =)