Hur gör era hästar?
Jag kom och fundera på en sak när jag var ute och red med Pärlan igår.
Jag brukar nöja mig med att hon går rakt fram på vägen, men la igår märka till att hon alltid vill gå påvänsterhalvan av vägen. Så jag bestämde mig för att jobba med det under ridturen, vilket gjorde att jag fick en häst som inte ville sammarbeta. Hon steppade på stället och i sidleds och stressade bara upp sig själv, vaför vet jag inte..
I vanliga fall skulle jag inte brytt mig så mycket, men då jag testade att styra ut henne på en åker som låg på högersidan av vägen blev jag ganska fundersam. Det första hon gjorde var att dra sig mot den vänsta halvan av vägen.
Det jag började fundera på var om det sitter kvar från hennes travarperiod då hon skulle gå så nära staketet som möjligt (vänstersida) Eller om det bara är någon fixidé hon har skaffat sig..
Glömde tillägga:
Är det någon mer som har stött på samma problem som jag? :)
Min pålle har massa sådant för sig, men jag tror han gör det mest för att testa mig. Det är speciellt när stallagaren är med på sin häst. När vi går själva är det oftast inga problem och han går oftast precis som jag vill. Men när stallägaren är med (som även är förra ägaren till min pålle) så vill han alltid går där den hästen går, helst bakom, men när jag driver fram honom så han går brevid så trampar hen hela tidne över till den andra sidan (alltså mot den andra hästen) och byter vi då plats så ska han tillbaka igen.
Sedan har jag ett problem som är oavsett om dom är med eller ej och det är när jag kommer till ett ställe, ganska nära hemma, där det är ängar på båda sidorna. Han blir alltid konstig där, trampar och vill inte gå och ska gå där han vill (lyssnar alltså inte riktigt på mig) osv. Och det är ingen skillnad på åt vilket håll vi går där, och det har ingen betydelse om vi har sällskap eller ej. Det spelar heller ingen roll om jag leder honom eller rider honom där, han konstrar alltid.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Jag har aldrig lagt märke till vart på vägen hon går innan, jag har nöjt mig så länge hon har gått lugnt och faktiskt hållt sig på vägen. Men nu, när jag väl upptäckte det, så kommer jag tänka mer på det och börja jobba med det. I alla fall så hon går där jag ber henne att gå..

Sharon ville också gärna gå på en kant i början (helst balansera på gränsen mot diket), men det var inte direkt bundet mot nån sida.
vad jag gjorde med henne var att utnyttja det till att lära henne skänkelvika =)
idag finns inga "problem" med att hon vare sig drar sig åt nåt håll eller tvunget vill gå i mitten (som jag varit med om med andra hästar), men det har ju tagit lite tid förstås..
medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Hmm, kanske ska utnyttja och lära hennes skänkelvikning. I alla fall åt vänster, det är ju i alla fall en början ;)

#5 precis! alla problem (eller vad man nu vill kalla det för) går att vända till sin fördel om man bara använder huvet lite=)
jag utnyttjade även att Sharon kunde få för sig att slänga sig runt (när hon hittade nåt som var läskigt och tänkte vända hem) till att lära henne framdelsvändningar. i kombination med träning på bana, förstås.
det absolut bästa sättet att lära hästen är att utnyttja det den gör i vardagen, hästen får en "naturlig" association till varför den ska göra det du vill att den ska göra och du själv får bra mycket lättare att lära den rörelsen än om du harvar enbart på ridbanan.
lycka till med hästen!:)

Ibland är det träligt att få min kille att gå på ena sidan av vägen. Idag till exempel. Jag red på höger sida av en grusväg och skulle flytta honom till den vänstra sidan, men inte gick han med på det! Det blev till slut att han ställde sig tvärs över vägen och gick i sidled. Dock fick han faktist till en otroligt härlig galoppskänkelvikning. *fniss*. Men skämt åsido. Jag får ibland jobba honom jättemycket innan han ger sig och flyttar.

Monsun går alltid på höger, och när han är stressad springer han med bakdelen i diket =P förut när man galopperade kunde han få för sig att svänga vänster rakt in i skogen. Sista gången han gjorde så vrålade hans ägare "NEEEJ" i örat och de funkade haha =P
Låter som att alla hästar har sina små egenheter. Jag kom på att jag är ju vänsterhänt och starkare i min vänstersida. Antagligen är det därför hon hellre går på vänstersida, för det är dem hjälprna som är tydligast, så nu blir det att jobba upp höger för mig ;)
Lördag och söndag har jagj obbat mycket med att hon ska gå på högersidan och en helt annan häst måste jag säga! Hon har varit jättehärlig. Har även börkat komma igång med att lägga till skänkeln något mer nu än innan och hon ska inte rusa iväg. Jobbigt säger Pärlan, men till sist har hon förståt :D

jag tror roger går på högertrafik. i paddocken har han lättare för vänstervarv, har ju då staketet på högersidan så det kanske är därför han tar vägkanten som stöd som paddockstaketet?

#10 jag antar förstås att det är en travare du har, och travare har i regel lättare för vänster varv eftersom de springer på bana i vänster varv. din roger gör nog som han är van är "rätt", misstänker jag:)
#10 Jag säger som talar under. Antagligen är det för att han är van att springa i vänstervarv.
Jag har inte en aning. Ibalnd skulle det vara íntressant att veta hur hästarna tanker..

#11 fast han kom aldrig till travet. Han kom aldrig till träning. blev kasnke inkörd. la sig med vagn antingen under inkörningen eller efter så ägaren tyckte synd om honom så han fick slippa körningen efter det.
#13 Där försvann våra spekulationerp å en gång ;) Men du, är du höger eller vänster hänt? :)
Har din häst stått på banan och endast tränats där? Många travhästar tränas ju på vägar och lite överallt utöver banan så då är det ju lite långsökt. :)
Min grabb travtränas fortfarande men körs bara ett fåtal pass på banan utöver starterna, och han vinglar INTE till vänster. :) Däremot ska han ALLTID ut med ändan i vägen så fort det kommer en bil, antagligen för att JAG tar för mycket i högertygeln för jag ska försöka flytta på honom. Ehm.
#15. Hon har gått lopp och är tränad, men jag har inte en aning om hon bara blev tränad på bana eller ute i naturen också.
Nu när jag har varit ute och ridit så här jag tänjt otroligt mycket på hennes plasering på vägen och min inverkan på vart hon går. Nu är det inte jättestora problem längre med att hon går på vänster, utan hon går på båda sidor. Så jag antar att det har varit jag som omedveter har bett henne gå åt vänster..
#16 Jag tror att det ofta är vi själva som kanske är svagare i någon sida eller kanske sitter till lite snett, som gör att hästen vinglar. Själv sitter jag alltid och lutar mig åt vänster av någon anledning, det är så svårt att träna bort!:o
Tänkte på det härom dagen när jag red. Shiny bryr sig inte. Hon går där man säger till henne att gå… Jag troooor att hon alltid gjort det, men som sagt tänker man ju inte på det annars. Iaf inte jag…
#17 Det är antagligen det jag gör också. Gissar att jag lutar mig något mer åt vänster vilket gör att hon på en gång reagerar att gå dit. Ganska bra att hon är så känslig för vikterna, men jobbigt för mig som ryttare att försöka få ordning på mig själv..

#14 jag är högerhänt, men jag tror jag sitter lite snett i sadeln, åt vänster. enligt wii-brädan så lägger jag mer vikt på vänsterbenet än högerbenet men det är ju inte säkert att jag gör likadant i sadeln….
#20 Det är svårt det där. Speciellt när man inte har sett dig rida .. 

Mitt vbl går på väntersida när vi rider ut och när vi rider hem går hon på höger (detta gör hon automatiskt) hehe

Eftersom våra vägar här är aningen mjukare i mitten ser jag helst att vi travar/galopperar där o då går det helt okej. Men när vi skrittar fungerar det inte alls, då bara vinglar han åt sidorna - men inte när han körs utan då går han precis i mitten. Men han drar sig alltid åt höger, styr jag till vänster sidan så går han lika väl där - det är som om han måste ha en kant för att kunna hålla balansen ;-) Kanske så att han behöver stödhjul ^^,
min vill gå på den motsatta sidan som jag säger till honom. säger jag vänster vill han höger och tvärtom :P sen stannar han alltid (när vi skrittar) vid varenda skithög och ska lukta och "snärka" lite :P
Halloj allihop, har varit lit inaktiv här ett tag då det har varit mycket annat runtomkring.
Vi har fått ordning på det mesta av mitt och Pärlans problem med höger/vänster sida av vägen. Nu går hon där jag ber henne. Jag gissar på att jag inte hade satt några krav på henne innan om vilken sida hon skulle gå på, men nu är det andra bullar. 
Framåt går det för oss i alla fall. Nu har vi börjat komma igång och oppa en dag i veckan också. Dock bara i skogen, men grymt roligt är det i alla fall :D